וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם חשיפה למזון מוצק מוקדם יותר תגרום לתינוק שלכם לישון יותר?

20.8.2018 / 7:00

הורים טרוטי עיניים שימו לב. מחקר בריטי מגלה קשר מפתיע בין צריכת מזון מוצק לשינה ארוכה יותר של תינוקות. האם נמצא הפתרון המושלם לבעיית ללילות הלבנים של הורים טריים?

תינוק בוכה. ShutterStock
אולי תתעוררו בגללו פחות בלילה? תינוק בוכה/ShutterStock

הורים רבים מתחבטים בשאלה מתי להתחיל לשלב מוצקים בתזונה של ילדיהם (או מתי להתחיל "טעימות"). אותם הורים בדרך כלל גם מתלבטים בשאלה האם אי פעם יצליחו לישון ברצף לילה שלהם. חוקרים בריטים ניסו לספק תשובות לשאלות הרות גורל אלו, והתוצאות מעניינות במיוחד. על פי המחקר שלהם, שפורסם בכתב העת JAMA Pediatrics, חשיפה מוקדמת למזון מוצק עשויה לאפשר להורים לנוח יותר במהלך הלילה.

החוקרים בחנו למעלה מ-1,300 זוגות של אימהות ותינוקות מויילס, בני 3 חודשים במשך שישה חודשים וחילקו אותם לשתי קבוצות: תזונת התינוקות בקבוצה הראשונה התבססה על הנקה בלבד. בקבוצה השנייה ינקו התינוקות חלב אם אבל גם נחשפו לפני גיל שישה חודשים למזון מוצק כמו ירקות, בוטנים, ביצים, דגים, שומשום וחיטה. המטרה העיקרית של החוקרים הייתה לבדוק השפעת רכיבים אלרגניים במזון של תינוקות, אבל התוצאות שלהם הפתיעו דווקא בתחום השינה.

עוד בנושא:
למעלה ממחצית מההורים לא משכיבים את הילד שלהם בצורה נכונה
מסתבר שלתת לתינוק להרדם בבכי זה ממש לא נורא
גם הנקה של חודשיים בלבד מפחיתה בחצי את הסיכון למוות בעריסה

תינוק ישן על הגב עם מוצץ. ShutterStock
עוד שעתיים נוספות לשינה שלכם מדי שבוע. תינוק ישן בעריסתו/ShutterStock

מסקנות המחקר העלו נתון מפתיע ומעודד להורים העייפים שבינינו. תינוקות שניזונו ממזון מוצק בשלב מוקדם - החל מגיל 3 חודשים - ישנו יותר - 17 דקות יותר בלילה, ובסך הכול שעתיים נוספות בשבוע. ניתוח תרשימי השינה שערכו ההורים העלו שהם דרשו פחות האכלות לילה בכמעט 9 אחוזים ובעיות השינה של ילדיהם דווחו במספרים קטנים יותר.

"זו הפעם הראשונה בה נערך ניסוי קליני, שעולה בקנה אחד עם אמונתם של הורים רבים, לפיה להכנסת מזון מוצק מוקדם יחסית לתזונת התינוק יש השפעה על השינה שלו", טוען גדעון לאק, רופא ילדים מקינגס קולג' בלונדון, שלקח חלק במחקר.

למרות שהפיתוי הגדול לאמץ את המסקנות, החוקרים טענו כי תוצאותיו לא שרדו לאורך זמן. הן החלו להצטמצם כבר בשנה הראשונה לחייו של התינוק וזמן השינה של שתי הקבוצות הצטמצם.

עוד באותו נושא

חוקרים ממליצים להתחיל את שלב הטעימות מוקדם יותר

לכתבה המלאה
אמא מניקה תינוק. ShutterStock
מיטיבה גם עם בריאותה של האם הטריה. אם מניקה את תינוקה/ShutterStock

חשוב להדגיש שהחוקרים התייחסו בעיקר למשך השינה של התינוקות, ולא ליתרונות התזונתיים הטובים ביותר לתינוקות. במיוחד לאור העובדה, שארגון הבריאות העולמי ומשרד הבריאות בישראל עדיין ממליצים על הנקה בלעדית עד גיל חצי שנה.

הסיבות לבחור בהנקה עדיין רבות. נוסף ליתרונות שהרך הנולד זוכה להם, היא גם מפחיתה את הסיכון של האם לחלות בסרטן השד, בסרטן השחלות, היא שורפת קלוריות, משפרת את המטבוליזם של האם הטריה ואף מפחיתה את הסיכון ללקות במחלות.

סיבה נוספת שאולי יכולה לעודד אימהות לתמוך בהנקה הוא מחקר אחר שפורסם לאחרונה באותו כתב עת ולפיו נשים שהניקו תינוקות במשך תקופה ארוכה יותר משישה חודשים היו בסיכון נמוך ב-47 אחוזים לפתח סוכרת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully