וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אפשר לסמוך על זה? ה-FDA אישר לראשונה אפליקציה למניעת הריון

16.8.2018 / 12:18

האפליקציה מנטרת את המחזור החודשי ואת חום הגוף ונעזרת באלגוריתם חכם כדי לקבוע מהם הימים הפוריים בכל חודש. עם זאת, היא דורשת מחוייבות מאוד עמוקה ושיעורי הכישלון שלה מטרידים

אפליקציה שעוקבת אחרי המחזור החודשי והביוץ. ShutterStock
קיבלה מיליארד דולר ממשקיעים ואישור מה-FDA. אפליקציה למניעת הריון/ShutterStock

לא רוצה להיכנס להריון? יש אפליקציה שתדאג לזה ויש לה אפילו חותמת אישור מה-FDA, מנהל המזון והתרופות האמריקאי. אפליקציה בשם Natural Cycles הפכה בשבוע שעבר לאפליקציה הראשונה שזכתה לאישור ה-FDA לשמש כאמצעי למניעת הריונות בלתי רצויים.

Natural Cycles משווקת כ"שיטה טבעית למניעת הריון שמבוססת על אלגוריתם חכם". החברה שפיתחה אותה היא חברה שבדית שנחשבת לכוח עולה בתחום ה-Femtech - שם כולל לחברות שתחום עיסוקן הוא טכנולוגיה של בריאות האישה, והיא זוכה לאמון רב ממשקיעים ברחבי העולם עם גיוסים של קרוב למיליארד דולר בשלוש השנים האחרונות, כך על פי ההערכות.

עוד בנושא:
מסתבר שגניקולוגים לא באמת מבינים מה נשים רוצות
האם שיטת הימים הבטוחים באמת עובדת?
5 סימנים לביוץ שכל אישה צריכה להכיר

אישה מודאגת מביטה במסך הסמארטפון שלה. ShutterStock
גניקולוגים מזהירים: השימוש דורש שיקול דעת וזהירות. אישה מביטה בטלפון סלולרי/ShutterStock

אבל לא כולם משוכנעים שהאפליקציה הזאת היא העתיד או אפילו ההווה של אמצעי המניעה. כוח המשיכה שלה מובן: היא נותנת לנשים את התחושה שהן יכולות לקחת לבדן שליטה על הפוריות שלהן ועל תכנון המשפחה, ללא סיוע מרופא או תרופות מרשם. ולתרגם גם את הצורך הזה לאמצעים דיגיטליים שזמינים בלחיצת כפתור או מסך מגע, כמו צרכים יומיומיים רבים אחרים שכבר עברו את התהליך הזה.

אולם, גניקולוגים ונשים שהתנסו באפליקציה בעצמן מזהירות ומזהירים שהשימוש בה דורש שיקול דעת וזהירות, משום שטיבה של האפליקציה תלוי מאוד בטיבו ודיוקו של המידע שמוזן אליה. ולטענתם חלק מהמשתמשות בה חוו הפתעות בדמות הריונות לא מתוכננים.

עוד באותו נושא

הגלולה מתה, הקונדום גוסס: השנה שבה העולם החל להימנע אחרת

לכתבה המלאה

כמו שיטת המודעות לפוריות, רק דיגיטלי

האפליקציה למעשה מבצעת חישובים כדי לקבוע אילו ימים בחודש הם הימים הפוריים של המשתמשת, בהתבסס על מידע שהיא מזינה אודות המחזור החודשי שלה ועל חום הגוף הבסיסי שלה (חום השחר). מדובר בשיטה שהיא למעשה זהה ל'שיטת המודעות לפוריות', רק שכאן יש אלגוריתם שמבצע את המעקב ומסיק את המסקנות מהמידע שנאסף.

נשים שמשתמשות באפליקציה צריכות למדוד את חום הגוף שלהן מיד כשהן מתעוררות מדי בוקר בעזרת מדחום רגיש במיוחד. המדחום המיוחד כלול בערכה של האפליקציה, שעלותה 79.99 דולרים לשנה.

אישה מחזיקה מדחום. ShutterStock
נשים חייבות למדוד את חום גופן דבר ראשון בכל בוקר. אישה מחזיקה מדחום/ShutterStock

הניסויים הקליניים שנעשו במסגרת הליך האישור של האפליקציה על ידי ה-FDA כאמצעי מניעה כללו יותר מ-15 אלף נשים שהשתמשו בה במשך 8 חודשים בממוצע. 1.8 אחוזים מהנשים שהשתמשו באפליקציה בדיוק בהתאם להוראותיה הרו, למרות זאת. נתון זה הוא שיעור הכישלונות של האפליקציה, על פי ה-FDA.

שיעור כישלונות של 6.5 אחוזים

בקרב הנשים שעשו מה שהוגדר כ"שימוש טיפוסי" באפליקציה - כלומר, נשים שבדרך כלל נצמדו להוראותיה, אך מדי פעם קיימו יחסי מין לא מוגנים בימים הפוריים שלהן - שיעור הכישלונות עמד על 6.5 אחוזים. לשם השוואה, על פי נתונים שמפרסם המרכז האמריקאי לבקרת מחלות ומניעתן (CDC), שיעור הכישלונות של גלולות למניעת הריון בשימוש טיפוסי הוא 9 אחוזים.

להתקנים תוך רחמיים הורמונליים יש את שיעור הכישלונות הנמוך ביותר, והוא עומד על פחות מאחוז אחד. בעוד שלקונדומים יש את שיעור הכישלונות הגבוה ביותר מבין אמצעי המניעה הנפוצים - כ-18 אחוזים. למעשה, הדרך הבטוחה היחידה להמנע מהריונות במאה אחוזי הצלחה היא לא לקיים יחסי מין כלל.

ביוץ. ShutterStock
הדרך היחידה להמנע מהריון במאה אחוזים היא לא לקיים יחסי מין כלל. ביוץ/ShutterStock

ד"ר חואן אקוניה, רופא נשים ששימש כיועץ מיוחד לאפליקציה, אמר כי התפיסה הרווחת היא שלשיטות טבעיות למניעת הריון אין מאה אחוזי הצלחה בקרב נשים פוריות ופעילות מינית ללא הגנה נוספת. לדבריו, שימוש באמצעי מניעה טבעי דורש מנשים מודעות למחזור החודשי שלהן ומוכנות למפות את הימים הפוריים. תוכנה כמו זו שעליה מתבססת אפליקציית Natural Cycles פשוט עושה את החישובים האלה עבור האישה במקום שתעשה זאת לבד. בדומה לאמצעי מניעה אחרים, אומר ד"ר אקוניה, על הנשים שמשתמשות באפליקציה לנקוט באמצעי זהירות נוספים בחודשים הראשונים לשימוש.

שבדיה: יותר מ-30 הפלות בשלושה חודשים

לפני שזכתה לאישור על ידי גורמי ההסדרה בארה"ב, האפליקציה קיבלה לא מעט ביקורת לאחר שבית חולים בשבדיה דיווח על יותר משלושים נשים שפנו אליו בין החודשים ספטמבר-דצמבר בשנת 2017 לשם ביצוע הפלה, לאחר שהרו באופן בלתי רצוי עקב הסתמכות על האפליקציה לבדה כאמצעי מניעה יחיד. החברה המפתחת אמרה בזמנו בתגובה שהתפרסמה בגרדיאן כי בהשוואה למספר המשתמשות הרשומות בשבדיה, מספר ההריונות הלא רצויים "עלה בקנה אחד עם ציפיות החברה".

לורה מקאייזק מרצה לגניקולוגיה, מיילדות ורפואת פריון בבית הספר לרפואה של בית החולים מאונט סיני בניו יורק אמרה כי האפליקציה של Natural Cycles היא "קצת יותר מעניינת" מאפליקציות אחרות, משום שהיא מנטרת את לוח הזמנים של המחזור החודשי כמו גם את חום השחר. באותה נשימה, היא ביקשה להזהיר נשים מפני שימוש לטווח ארוך באמצעי מניעה כזה, שדורש מחוייבות עמוקה ותחזוקה רציפה.

בדיקת הריון. ShutterStock
האמצעים שדורשים הכי הרבה התעסקות הם גם אלה עם שיעור הכישלונות הגבוה ביותר. בדיקת הריון/ShutterStock

"אמצעי מניעה שדורשים הרבה התעסקות אקטיבית הם גם אלה עם שיעורי הכישלון הגבוהים ביותר, לא בגלל שהמנגנון הביולוגי שלהם לא טוב, אלא בגלל שהם פשוט לא משתלבים באופן אורגני בחיים של המשתמשים והמשתמשות בהם", אמרה מקאייזק. בכלל זה ניתן למנות למשל נשים שמרבות לנסוע לצרכי עבודה או צרכים אחרים, או שהלו"ז שלהן בלתי צפוי מסיבות כלשהן, או סתם נשים שלא יכולות להתחייב באופן קבוע ורציף למדידת חום בכל בוקר ובוקר לפני שהן עושות כל דבר אחר.

מקאייזק ציינה סיבה נוספת לכך שהיא אישית לא תמליץ למטופלות להשתמש באפליקציה החדשה: "אני חושבת שהדרך הכי טובה שבה טכנולוגיה יכולה לתרום ולשפר את חייהן של נשים ולגרום להן להיות בריאות ומאושרות יותר, עם שינה איכותית יותר וחיי מין בריאים יותר, היא פשוט על ידי הוצאת הטלפון הסלולרי מחדרי השינה שלהן", אמרה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully