וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דווקא עכשיו: כך תדעו אם הילד שלכם סובל מהתייבשות

ד"ר דורון כרמי, מאמר אורח

19.8.2018 / 7:29

לא תמיד קל לזהות את הסימנים לכך שהילד שלכם מתייבש, אבל זה תמיד חשוב. כך תזהו את סימני האזהרה להתייבשות, ואפילו תרגילו את הילדים לשתות את הכמות הנדרשת במהלך היום

שני ילדים שוכבים על בדשא בגינת משחקים. ShutterStock
רצוי לא לשהות בגן משחקים לא מוצל בשעות החום. ילדים בגינה/ShutterStock

עברנו את חודש יולי, אוגוסט כמעט מאחורנו אבל העונה החמה עוד רחוקה מלהסתיים. כל מה שמתחשק זה לברוח מהשמש ולהרוות את הצימאון במשקה צונן תחת המזגן. אחת הבעיות בימים אלה היא העובדה שילדים ותינוקות יכולים להתייבש ואתם לא תמיד תדעו לשים לב לכך.

פעוטות נמצאים בסיכון גבוה יותר להתייבשות בשל מגוון סיבות. הנטייה שלהם לדלקות מעי, שלשולים, הקאות, העדר יכולת להתלונן על צמא ותלות מוחלטת במבוגר מחייבת אתכם לפקוח עין. קיבצנו מספר טיפים שיעזרו לכם להרוות את צמאונו של ילדכם ולוודא שהם יעברו את הקיץ בשלום.

עוד בנושא:
שוב וירוס בבטן? הפיתרון הטבעי שיעזור לילדים להתאושש
מכת חום: איך השרב בחוץ משפיע לכם על הגוף?
תזרמו: כך תזכרו לשתות יותר בקיץ החם
זה מה שיקרה לגוף שלכם כשתשתו מספיק מים

ילד שותה מים. ShutterStock
הוא לא תמיד יגיד שהוא צמא. ילד שותה/ShutterStock

גוף האדם מכיל כשישים אחוז מים, גופם של תינוקות אף יותר, ולכן המים הם מרכיב חשוב ביותר לקיום החיים. במצב של התייבשות הגוף מאבד יותר מים מהכמות שנכנסה אליו. ככל שהפער בין הכמות שנפלטת לכמות הנכנסת גדל יותר, כך תגדל חומרת ההתייבשות ועמה רמת הסכנה הנשקפת.

לא תמיד קל לזהות את הגורמים להתייבשות. גם סימן תמים לכאורה כמו נשימה מהירה למשל יכול להביא למצב הזה מבלי משים. שילוב של שלשול עם הקאה מגדיל אף הוא את הסכנה. הזעה מוגברת בסביבה חמה, מחלות המתבטאות בהשתנה מרובה ותרופות שגורמות למתן שתן תכוף ללא שתיה מספקת הן סיבות נוספות.

עוד באותו נושא

לחזור הביתה בשלום: כמה קשה יכול להיות בילוי גינה עם בן 3?

לכתבה המלאה

מהם הסימנים המעידים על התייבשות?

היו ערניים לשינויים בגופו של ילדכם. ירידה בכמות השתן, צבע שתן כהה, יובש של רירית הפה, בכי ללא דמעות, עייפות, עיניים שקועות, מרפס שקוע (אצל תינוקות קטנים כל עוד המרפס פתוח), ירידה בגמישות העור, סחרחורת וצמא מוגבר צריכים להדליק לכם נורה אדומה.

מים מינרליים. ShutterStock
הקפידו על שתית מים מדי חצי שעה. מים/ShutterStock

אם הילד מיובש יש לפנות אותו לבית החולים לבדיקה, שם יוכל הרופא המטפל לבדוק לפי ממצאים נוספים את חומרת מצבו: קצב נשימה ודופק, ירידה בלחץ דם, שינויים קיצוניים במצב ההכרה. חשוב לוודא שנלקחות תרביות צואה לזיהוי גורם לשלשולים ובדיקות דם לזיהוי מחלות הגורמות בין היתר להקאות באם הילד סובל מהם.

הקדימו תרופה למכה

כדי להימנע ממצב של התייבשות רצוי להימנע מיציאה לפעילות גופנית מאומצת בימים החמים בין השעות עשר בבוקר לשבע בערב. גם פעילות גופנית קלה כגון משחק בגן שעשועים בשעות החמות יכולה מסוכנת וחשוב לוודא שאתם שוהים במקום מוצל ולפרקי זמן של שעה עד שעתיים תוך הקפדה על שתיה במהלכה.

ילד חולה. ShutterStock
חיתול יבש למעלה מארבע שעות צריך להדיק נורה אדומה. ילד חולה/ShutterStock

אל תזלזלו בחשיבות הצורך לשתות. הקפידו להרבות כל העת בצריכת מים קרים בכמות של 50 סמ"ק כל מחצית השעה, לא רק בעת שהיה בחוץ, אלא גם בתוך ביתכם. צבע השתן של הפעוט יעיד האם הילד שתה מספיק. שימו לב שלחייו של ילדכם אינן סמוקות יותר מהרגיל. עובדה שיכולה לרמוז על התחממות מוגזמת. במידה וילדכם לא שש להרוות את צימאונו, הפכו את התהליך למשחק - שעשוע ודוגמה אישית יעודדו אותו.

במצבים בהם מדובר בתינוקות קטנים מתחת לגיל 6 חודשים, שלשול שנמשך מספר ימים, הקאות חוזרות (במיוחד כאשר מלוות בשלשול), שלשול דמי, סירוב לשתות, חום גבוה, אי שקט, חיתול יבש למעלה מארבע שעות מחייבים התייעצות מידית עם הרופא.

ד"ר דורון כרמי רופא ילדים ואנדוקרינולוג ילדים מומחה ויועץ למותג מינרלי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully