וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טסים לחופשה בקיץ? כך היא יכולה להרוס לכם את הבריאות

16.8.2018 / 7:00

גם בסוויטה הכי חלומית, בלב האי השלו ביותר בעולם, לא תוכלו להסתתר מהבעיות הבריאותיות שרודפות אתנו דווקא בחופשות. אז כדי שבאמת תוכלו ליהנות מהבריחה שלכם הקיץ, בואו נבין איך מתגברים עליהן

אישה בבריכה מקנחת את האף. ShutterStock
אבל למה עכשיו? איזה מקוררת בבריכה/ShutterStock

אתם טובעים בים של משימות, אבל חולמים על המשקה בחוף הים האקזוטי שתטוסו אליו; סופרים את השקלים עד שיפסיקו להזמין חדר במלון הזה שאתם מפנטזים עליו כבר שנים ומתכננים בקפידה את מסלול החלומות של הנופש האולטימטיבי. אבל אז, כשאתם מגיעים אל היעד הנכסף, הגוף שלכם לא בדיוק מיישר קו עם התוכנית שלכם ליהנות בכל מחיר.

יותר מדי אנשים מדווחים בחופשות על בעיות בריאותיות שמצליחות לא פעם להוריד לטמיון חודשים ארוכים של ציפייה. אולם, למרבה המזל, בגלל שהן כל כך נפוצות, כל מה שצריך זה להכיר אותן, להיערך בהתאם ולוודא שאפילו הן לא יהרסו את הנופש החלומי שתכננתם כל כך טוב.

עוד בנושא:
לידיעת הנוסעים: אלה המחלות שמחכות לכם בכל מדינה
נוסעים למדינות האלה? אתם צריכים לחסן את הילד
פלאנק ליד הבריכה: איך שומרים על שגרת אימונים בחופשה?

כשהבטן פשוט לא מסתדרת

עצירות וירידה בתיאבון הן תופעות נפוצות ביותר בחופשות. זהו מצב אירוני למדי בהתחשב בעובדה שאחד הדברים שאנחנו הכי מחכים להם בטיול הוא בדרך כלל האוכל. תופעות אלו עלולות להיגרם כתוצאה משיבוש במחזוריות הארוחות לאורך היום או כתוצאה מלחץ (חיובי ושלילי) שנלווה למסע ומכניס את הגוף ל"מצב חירום". הלחץ מעודד הפרשה של כימיקל בשם קטכולאמין שמשהה מנגנונים שונים בגוף, כמו התיאבון והעיכול, כדי לפנות יותר אנרגיה לתהליכים החיוניים.

דוכן אוכל רחוב בו מכינים צ'פאטי, ניו דלהי, הודו. ShutterStock
אל תתפתו לאוכל רחוב מפוקפק. דוכן צ'פטי בהודו/ShutterStock

אנשים שנוטים יותר לחרדה ולבעיות עיכול, נמצאים בסיכון מוגבר לסבול מעצירות בחופשה. גם ג'ט-לג, בעיות שינה והתייבשות עלולים להגביר את הסיכון הזה. תופעת עיכול נפוצה נוספת בטיולים היא שלשולים, שעלולים להיגרם גם מהלחץ וגם מחשיפה לזיהומים באוויר, שהמקומיים כבר פיתחו אליהם חסינות, אך הם מציבים אתגר חדש בפני מבקרים זמניים באזור.

מה אפשר לעשות? גם בחופשה, חשוב לשמור על שגרה שכוללת ארוחות מסודרות, פעילויות שעוזרות להירגע, שינה מספקת ותזונה מאוזנת. יוגה ומדיטציה בהחלט יעזרו לעשות זאת וגם יעצימו את ההשפעה המרגיעה של החופשה. למרות הקושי, דווקא בנופש מומלץ להימנע מאלכוהול, קפה, ירקות מצליבים, אוכל רחוב מפוקפק ומוצרי חלב שלא ברור מהו המועד האחרון לשימוש בהם.

כשהגוף לא עומד בעומס

המטרה העיקרית של חופשה היא כמובן לעזור לנו להירגע ולמלא מצבורים לקראת החזרה לחיים עצמם. הבעיה היא שבין השופינג, הטיולים ברגל, הספורט האתגרי, הרכיבה על האופניים והשחייה בים ובבריכה - המנוחה לפעמים נדחקת לשולי סדר העדיפויות. נופשים רבים מדווחים על שרירים תפוסים וכואבים, כפות רגליים נפוחות ושלפוחיות כואבות. תופעות אלו נתפסות כמפתיעות ולא מוכרות בייחוד למי שמבלה דווקא את רוב שעות העבודה שלו במנוחה - מול המחשב.

מה אפשר לעשות? בסוף כל יום של פעילות אינטנסיבית בחופשה, מומלץ להשרות את הרגליים במים קרים, עדיף עם קרח. כדאי למרוח קרם אנטיבקטריאלי על השלפוחיות הכואבות כדי למנוע זיהום ולכסות אותן עם פלסטר. אם השלפוחיות ממש מציקות, כדאי לשקול "לפוצץ" אותן באמצעות מחט סטרילית כדי לנקז את הנוזלים שגורמים לכאב. אם אתם עושים את זה, ודאו שאתם מחטאים וחובשים את האזור למניעת זיהום.

לונדון. ShutterStock
הלכתם את כל העיר ברגל? תנו לרגליים לנוח במים קרים. לונדון/ShutterStock

השרירים התפוסים אמנם אינם נעימים, אך גם לא מזיקים. הדרך להרגיש טוב יותר היא פשוט להמשיך להפעיל אותם בפעילויות מתונות כמו הליכה או רכיבה על אופניים. פעולות אלו יגבירו את זרימת הדם ויעודדו החלמה מהירה יותר. אפשר גם להניח קרח על השרירים הכואבים או ליטול משככי כאבים.

כשהבחילות לא מרפות

בין אם אתם טסים, שטים בספינה או נוסעים ברכב - בחילות בנסיעה הן תופעה די נפוצה בקרב מטיילים. הסיבה לכך פשוטה: מנגנון האיזון שלנו מבחין בתנועה, אך המוח הוא לא זה שמזיז את הגוף, מה שגורם למוח לחשוב שמדובר ברעלנים מסוכנים שגורמים לתחושה הזאת. לכן, הוא מנסה לסלק את הרעלנים באמצעות הקאתם החוצה.

מה אפשר לעשות? אם אתם שטים בספינה או נוסעים ברכב, פשוט נסו להסתכל החוצה להתמקד בתנועה של הגלים או של עיקולים בדרך. מומלץ גם לפתוח חלון במידת האפשר כדי שתרגישו את הרוח העדינה על העור. כך תעזרו למוח שלכם להבין שלא מדובר בזיהום שצריך להיפטר ממנו.

אם אתם במטוס, בקשו לשבת ליד החלון והביטו החוצה. בכל מקרה, עדיף להימנע מקריאה, לקחת נשימות עמוקות או לנשנש משהו קל, ללא ניחוח שעלול לעורר תגובה לא רצויה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully