וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למה יותר ויותר נשים חוטפות התקף לב במהלך ההריון והלידה?

22.7.2018 / 7:26

מחקר רחב מאוד של מאיו קליניק שבחן עשרות מיליוני נשים בזמן הריון או לאחר לידה מצא עליה מדאיגה בעשור האחרון במספר התקפי הלב של נשים צעירות בתקופת הפריון. הסיבות לכך מגוונות

אישה בהריון מחוברת למוניטור עוברי. ShutterStock
תופעה מפחידה שמתרחשת בתקופה לא פשוטה/ShutterStock

הנה מחקר שאנחנו מודים שהצליח להבהיל גם אותנו. חוקרים ממאיו קליניק סקרו קרוב ל-50 מיליון לידות והממצאים שלהם חשפו תופעה די מדאיגה שלא רבים שמעו עליה - התקפי לב במהלך ההריון והלידה.

המחקר, שבדק כאמור עשרות מיליוני לידות, מצא כי 1,061 יולדות קיבלו התקף לב במהלך הלידה, 922 נשים סבלו מהתקף לב במהלך ההריון ו-2,390 נשים סבלו מהתקף לידה לאחר הלידה. המספרים אומנם לא גבוהים, אבל החוקרים גילו שבין השנים 2002 ל-2014 הסיכון לחטוף התקף לב בתקופת ההריון או הלידה עלה ב-25 אחוזים בהשוואה לשנים קודמות ומדובר בעליה מדאיגה.

בקרב נשים שקיבלו התקף לב במהלך ההיריון או מיד אחריו, שיעור התמותה בבית החולים עמד על 4.5 אחוזים - מה שלטענת החוקרים הוא גבוה באופן מפתיע, שכן נשים בגיל הפריון נחשבות לכאלה בעלות סיכון נמוך להתקפי לב. "למרות שהתקף לב אצל נשים צעירות הוא נדיר, זמן ההיריון ומיד אחריו נחשבות לתקופות פגיעות במיוחד שבמהלכן ניתן לסבול ממחלת לב", אומר מחבר המחקר ד"ר נתנאל סמילוביץ, קרדיולוג בין-תחומי ופרופסור לרפואה באוניברסיטת ניו-יורק בריאות, בדוא"ל ל-TIME.

עוד בנושא:
למה יותר נשים מתות בשנה הראשונה אחרי התקף לב?
6 כללים שכל אישה חייבת להכיר כדי לשמור על הלב
האם המרכיב למניעת נזק אחרי התקף לב נמצא במטבח שלנו?

אישה מניחה יד על החזה. ShutterStock
תופעה שעולה עם הגיל/ShutterStock

זה עדיין לא ברור מה גורם לעליה בבעיות הלב במהלך ואחרי הלידה, אך החוקרים מעריכים כי יש כמה גורמים שתורמים לכך: יותר ויותר נשים בוחרות להביא ילדים לעולם בגילאים מתקדמים יותר - בהם הסיכון להתקף לב עולה. בהשוואה לנשים בהריון בגילאי ה-20, כאשר מדובר בנשים בגילאים 35-39, הסיכון לסבול מבעיות לבביות גבוה פי חמישה. כאשר מדובר בגילאי 40 פלוס המספרים אף מאמירים. בנוסף, מחלות כמו סוכרת והשמנה, שמעלות את הסיכון לחלות במחלות לב, נמצאות גם הן בעליה בשנים האחרונות. חלק מהעלייה יכול להיות מוסבר גם על ידי כך שרופאים מזהים היום יותר מבעבר התקפי לב אצל נשים, שפעם היו מיוחסים למחלות אחרות בשל השוני באבחון שלהם לעומת גברים.

"נשים צריכות להיות מודעות לגורמי הסיכון להתקפי לב, ביניהם לחץ דם גבוה, סוכרת והשמנה ולעקוב אחריהם בעזרת הרופא שלהן טרום ההריון או בשלבים המוקדמים שלו", אמרו החוקרים. "נשים בהריון או כאלה שילדו לאחרונה שחשות בכאב או שריפה בחזה צריכות לזהות את סימני האזהרה ולגשת לרופא שלהן".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully