וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כך תמנעי מהמחזור החודשי לדפוק לך את הדיאטה

22.7.2018 / 11:59

לא צריך להיות מדען כדי לדעת שדפוסי האכילה של נשים לפני מחזור עוברים טלטלות. ניסוי חדש מוכיח שאם מתאימים את הדיאטה לשלבי המחזור החודשי, הירידה במשקל משתפרת משמעותית

החברה הזו מציעה שוקולד להקלה על כאבי מחזור/מערכת וואלה! NEWS

בווידאו: חלום שלנו - שוקולד שמקל על כאבי מחזור

החשק למתוק, הרעב המוגבר ותאוות הפחמימות הם לא רק קלישאות מסדרות אמריקאיות, המחזור החודשי מביא איתו שינויים הורמונליים ומטבוליים משמעותיים שחוזרים על עצמם במעגל קסמים מדי חודש בחודשו. עבור נשים רבות שנמצאות בתהליך של ירידה במשקל, הימים שלפני קבלת הווסת הם כמו שדה מוקשים שבו קשה הרבה יותר להתמיד במשטר התזונה וקל להתפתות למאכלים עתירי סוכר, פחמימות ושומן.

את התופעה הזאת בדיוק החליטו לבחון מקרוב במחקר שהתמקד בהשפעות של המחזור החודשי על התזונה של נשים ועסק גם בשאלה האם ניתן להתאים את התזונה לשלביו השונים, כדי למקסם את הירידה במשקל. והתוצאות היו מעניינות למדי.

עוד בנושא:
הנה זה מגיע: 6 סימנים ממש מוזרים שהמחזור שלך מתקרב
למה יש בלאגן במערכת העיכול בזמן מחזור?
האם טרנד הגלידות של הקיץ מזיק לבריאות שלכם?

אישה אוכלת שוקולד. ShutterStock
השינויים ההורמונליים שולטים בצריכה ובהוצאה האנרגטית של נשים. אישה אוכלת שוקולד/ShutterStock

המחזור החודשי מתאפיין בשלושה שלבים:
1. השלב הראשון הוא הדימום שאורך בממוצע 2-7 ימים.
2. השלב השני הוא שלב הזקיק שמוביל להתפתחות ביצית ולביוץ
3. השלב השלישי קרוי השלב הלוטאלי בו נוצר גוף המכונה "הגופיף הצהוב" אשר מפריש הורמונים שיאפשרו קליטת הריון. במידה שהביצית אינה מופרית, הגופיף הצהוב יעבור פירוק, ההורמונים ישובו אל רמתם הקודמת ויתחיל מעגל מחזורי חדש.

כבר בשנות ה-80 נערכו מחקרים שמצאו קשרים מעניינים בין השלבים השונים של המחזור לבין שינויים מהותיים בתזונה של האישה. כל אחד מהשלבים מתאפיין באיזון שונה בין ההורמונים השונים בגוף האישה. ההורמונים הללו לא רק שולטים במחזור החודשי, אלא גם באספקטים שונים של הכנת הגוף לאפשרות של הריון בכל חודש, ובכלל זה גם הצריכה וההוצאה האנרגטית - כמה האישה אוכלת וכמה קלוריות היא מבזבזת.

זה לא רק בראש שלך

מספר מחקרים הראו כי בשלב השלישי, ההוצאה והצריכה האנרגטית גדלות. עוד נמצא שנשים חשות תשוקות תכופות יותר למזונות עשירים בפחמימות ובשומן, מאשר בשלבים הקודמים של המחזור החודשי. במילים אחרות, הרצון הבלתי נשלט הזה שיש לך לשוקולד או קרואסון - הוא כנראה לא רק בראש שלך.

אישה עומדת על משקל. ShutterStock
אפשר לרדת יותר מהר במשקל? אישה נשקלת/ShutterStock

האם כדאי להתאים את התזונה למחזור החודשי כדי לרדת מהר יותר במשקל? על השאלה הזו בדיוק ניסו לענות קבוצת חוקרים במאמר שפרסמו בכתב העת American Journal of Clinical Nutrition.

את הניסוי התחילו 60 נשים, בגילאי 18 עד 40 במשקל עודף או השמנה. רק 31 מהן נותרו בניסוי עד סופו. המשתתפות חולקו שרירותית לשתי קבוצות כאשר קבוצה אחת היוותה את קבוצת הניסוי והקבוצה השנייה שימשה כביקורת.

עבור קבוצת הניסוי הורכבה תוכנית אימונים ודיאטה לירידה במשקל אשר הותאמו לצרכים המטבוליים השונים במהלך המחזור הנשי החודשי, ואילו קבוצת הביקורת נתבקשה לבצע פעילות גופנית ודיאטה סטנדרטית. הנחיות אלה כללו שליטה בכמות הקלוריות היומית לצד חופש בחירה של מזונות אהובים בתוך המסגרת הקלורית היומית וכמובן, פעילות גופנית. תקופת הניסוי ארכה חצי שנה.

אישה מרימה משקולות. ShutterStock
גם תכנית האימונים הותאמה לשלבי המחזור השונים. אימון כוח/ShutterStock

איך נראית דיאטה מותאמת למחזור החודשי במחקר?
בשלב הראשון (שלב הדימום) תפריט המשתתפות בניסוי כלל כמות גדולה יותר של פחמימה לעומת יתר השלבים במחקר. בכניסתן לשלב השני (שלב הזקיק) התחילו לעסוק בפעילות גופנית שכוללת אימוני התנגדות (כוח) ואימונים אירוביים, על כן כמות החלבון בתפריט גדלה לעומת השלב הקודם. ובשלב השלישי (השלב הלוטאלי) הידוע כשלב הקרייבינג העז (וגם השלב בו יש יותר בזבוז אנרגיה) ניתן למשתתפות תפריט עם כמות שומן גדולה יותר לעומת יתר השלבים ובנוסף, ניתנה להן אפשרות לאכול שוקולד מריר, מה שגרם גם לעלייה בצריכת הקלוריות. למשתתפות בקבוצת הביקורת ניתנו תכנית פעילות גופנית ותפריט מותאם לירידה במשקל - אך ללא התייחסות לשלבי המחזור החודשי.

וכעת, לתוצאות

בתום תקופת המחקר כל המשתתפות בקבוצת הניסוי שהתמידו בדיאטה מתחילת המחקר ועד סופו ירדו כ-4 קילוגרמים יותר מהמשתתפות בקבוצת הביקורת שהתמידו בתכניות הכושר והתזונה לאורך כל תקופת המחקר.

עם זאת, כאשר נבדקה ההשפעה של תכניות התזונה והכושר על הנשים שלא התמידו בתכנית לאורך כל תקופת המחקר (אלא רק במהלך חלק ממנו), לא נמצא הבדל בירידה במשקל בקבוצת הניסוי לעומת קבוצת הביקורת.

החוקרים סבורים שאחוז הנשירה הגבוה נובע מהקושי להתמיד בפרוטוקול תזונה וכושר כה מוקפדים
במהלך תקופת המחקר "זה מאתגר לתרגל שלוש דיאטות ומשטרי אימון גופני משתנים לאורך כל מחזור הווסת בחיי היומיום הרגילים", אמרו.

קרן אן גיימן היא תזונאית קלינית, מאמנת כושר ומגישת טלוויזיה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully