וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נער מאנגליה נדבק במחלה שכמעט ולא נראתה בעולם מאז המאה ה-18

24.6.2018 / 7:29

המחלה שגורמת להופעת אבעבועות מוגלתיות הייתה נפוצה יותר בעבר, אך כיום נחשבת נדירה. למרות הגילוי המבהיל שירותי הרפואה באנגליה מבקשים להרגיע את האזרחים

צילום, עריכה ובימוי: מערכת וואלה

בווידיאו: ילד בן 6 מת ממחלה עתיקה בגלל שלא חוסן

לפני מספר חודשים הגיעו הרופאים בבית החולים Countess of Chester בוויילס הגיעו לאבחון חריג למדי שניתן לנער בן 15 שהגיע אליהם עם שלפוחיות מוגלתיות על הידיים והרגליים - אבעבועות הבקר. לא היה מקרה כזה במדינה במשך יותר מעשור, אבל רק לפני כמה מאות שנים היה מדובר במחלה נפוצה הרבה יותר.

הנער שהמחלה הקדומה התגלתה אצלו לא התרשם יותר מדי מההיסטוריה שלה והחליט להישאר בעילום שם. אימו העידה כי הוא נבוך מאוד מפרסום האירוע בכל כלי התקשורת באנגליה ובעולם. לדבריה, השלפוחיות שהופיעו על ידיו ורגליו היו לא אסתטיות ומגרדות, אך לא כאבו ונעלמו לאחר מספר שבועות. הנער נדבק במחלה ככל הנראה לאחר שהאכיל עגלים ברפת של דודיו. הרופאים שטיפלו בו כאמור הופתעו לגלות שהוא חולה באבעבועות הבקר שכן אף אחד מהם לא נתקל במחלה בעבר.

עוד בנושא:
המחלה המסוכנת מהעבר ששבה לחיים
מחלת הילדים הקטלנית שעושה קאמבק

אבעבועות הבקר, מילאו תפקיד מפתח באחת התגליות החשובות ביותר בהיסטוריה הרפואית. בסוף המאה ה-18 רופא בריטי בשם אדוארד ג'נר היה הראשון בעולם לפתח חיסון פעיל. על פי הסיפור המפורסם, ג'נר גילה כי חלבנים החולבים פרות לא נדבקים באבעבועות השחורות שגבו את חייהם של מיליונים באותה תקופה. הוא העריך כי הסיבה לכך היא אבעבועות הבקר, שיצרו לחשיבתו הגנה חיסונית. ג'נר עשה מעשה קיצוני וגירד חלק מהשלפוחיות שהיו מצויות על ידיהן של חלבנים כדי לנסות ולראות אם הן מדבקות והזריק אותן בחולים בריאים. לאחר מכן ניסה להדביק אותם ללא הצלחה באבעבועות שחורות. למרות שכיום ידוע שלא היה לכך ככל הנראה קשר לחיסון המקדים של ג'נר, המילה "חיסון" באנגלית (vaccine) מקורה מהמילה הלטינית לפרה (vacca).

השנה ציינו ברחבי העולם 40 שנה להכחדת מחלת האבעבועות השחורות שגבתה כאמור את חייהם של מיליונים. למרות הגילוי הנוכחי של מחלת אבעבועות הבקר, שירותי הרפואה באנגליה מרגיעים שהנגיף איננו מסוכן ולא מדובר במגיפה, אלא בגילוי מעניין של המחלה אחרי שלא נראתה למעלה מעשור באנגליה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully