וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הדיאטה של המפורסמים שתגרום לכם להרגיש חולים

שני ששון

21.6.2018 / 6:55

הדיאטה הקטוגנית תשיג לכם ירידה משמעותית ומהירה במשקל - אולי בגלל זה קים קרדשיאן אוהבת אותה - אבל בסוף תעלו הכל בחזרה ועוד קצת. חוץ מזה היא גם תכניס את המוח שלכם למצב חירום ותגרום לתסמינים דמויי שפעת

דירוג הדיאטות הטובות והגרועות ביותר/מערכת וואלה!

בווידאו: דירוג הדיאטות הטובות והגרועות ביותר

אחת לכמה זמן אנחנו שומעים על דיאטה חדשה "שמשגעת את העולם". ובדרך כלל החשיפה הזאת מקבלת פוש מסלב כזה או אחר שעושה אותה. אחד הטרנדים האחרונים בתחום הזה הוא הדיאטה הקטוגנית, שכבר שמענו עליה פה ושם בעבר, אבל עלתה שוב לכותרות עם סיפורים על הצלחות מדהימות של אנשים שהפחיתו ממשקלם בזכותה, ביניהם כמובן ידוענים כמו האחיות קרדשיאן ואפילו הכדורסלן קובי בריאנט.

עוד בנושא:
הדיאטה של ביונסה קיבלה לאחרונה גיבוי מדעי מכובד מאוד
איך לעשות דיאטה בלי לאכול פחות?
למה יותר קשה לרדת במשקל אחרי גיל 30?
כך תדעו האם יש לכם עודף משקל - בלי להישקל

קים קרדשיאן בטקס פרסי האופנה של אמריקה יוני 2018. AP
פוטוגנית וקטוגנית. קים קרדשיאן/AP

כמו לכל דבר בחיים לדיאטה הזאת יש יתרונות וחסרונות, והאחרונים עלולים להיות גם מסוכנים. לכן חשוב להזכיר שאם בחרתם להתחיל דיאטה, אל תצאו לדרך בלי לקבל ייעוץ רפואי לפני כן.

מהי הדיאטה הקטוגנית?

מדובר בדיאטה שכוללת צריכה גדולה מאוד של שומן, צריכה מתונה של חלבונים והגבלת כמות הפחמימות למינימום של עד 50 גרם ליום, כאשר כיום אדם מערבי ממוצע צורך כ-300 גרם פחמימות ביום.

יש כמה סוגים של דיאטות קטוגניות שבכל אחת מהן צורכים כמות שונה של פחמימות, אך כולן מבוססות על צריכה נמוכה מאוד של פחמימות. לרוב, בדיאטות אלו כולל התפריט 4-3 ארוחות ביום - בדרך כלל במרווחי זמן קבועים. עם זאת, יש הסבורים כי העיקרון המנחה בדיאטה זו הוא לאכול בכל פעם שמרגישים רעב עד לתחושת שובע.

איך זה עובד?

כשאנו ניזונים מתפריט שאינו דל בפחמימות גופנו מנצל את מאגר הגלוקוז לצורכי אנרגיה, בעוד השומן שאותו אנו אוכלים משמש בחלקו לאנרגיה ומה שלא מנוצל לאנרגיה - נאגר ברקמת השומן שלנו. גלוקוז היא המולקולה שלגוף הכי קל להמיר לאנרגיה והיא נוצרת מפירוק של פחמימות. חשוב לדעת שהמוח שלנו יכול להשתמש רק בגלוקוז לשם תפקודו התקין.

פסטה עם קרם תירס ופרמזן. נמרוד סונדרס
תיפרדו לשלום מהפסטה - בדיאטה הזאת כמעט אין פחמימות/נמרוד סונדרס

כאשר מקטינים את כמות הפחמימות למינימום, כפי שנעשה בדיאטה הקטוגנית, הגוף נכנס למצב שקרוי "קטוזיס" - תהליך טבעי שנועד לסייע לנו לשרוד כאשר כמות המזון שהגוף מקבל קטנה. תהליך זה מתרחש גם כאשר אנחנו צמים צום ארוך טווח. בשלב זה, המוח שלנו ניזון מהקטונים שנוצרו מפירוק שומנים ולא מגלוקוז. המטרה העיקרית של הדיאטה הקטוגנית היא להכריח את הגוף להיכנס למצב זה. כך בעצם נהפוך את השומן שאכלנו לאנרגיה זמינה ופחות ממנו יצטבר ברקמת השומן.

מה מומלץ לאכול ולשתות בדיאטה קטוגנית?

בשר: דגים, בקר, כבש, ביצים, עוף וכד'.

ירקות מכל הסוגים ללא הגבלה, מלבד ירקות עמילניים כמו סלק וגזר.

מוצרי חלב עתירי שומן כמו גבינות קשות, שמנת וחמאה. במוצרי חלב דלי שומן כמו חלב וגבינות רזות כמות הפחמימות גבוהה, ולכן הם אינם מהווים חלק מהדיאטה.

גרעינים וזרעים כמו אגוזי מלך, שקדים וזרעי צ'יה.

אבוקדו, שמן זית וטחינה.

ממתיקים מסוג סטיביה, אריתרול ותחליפי סוכר נוספים דלי פחמימות.

שומנים אחרים כמו שמן קוקוס, רטבים עתירי שומן ושומנים רוויים.

ממה יש להמנע בדיאטה הקטוגנית?

דגנים כמו פסטה, חיטה, תירס, אורז ודגני בוקר.

סוכר, דבש, אגבה וסירופ מייפל.

פירות, תפוחי אדמה ובטטות.

בימים הראשונים תרגישו חולים

אחת מתופעות הלוואי הנפוצות של הדיאטה הקטוגנית היא "שפעת קטו", הנובעת מהחומציות שנוצרת בדם עקב היווצרות הקטונים. תופעה זו מורגשת בעיקר בימים הראשונים לדיאטה, כוללת אי נוחות במערכת העיכול, בחילה, ירידה באנרגיה ותחושה כללית לא נעימה. לרוב, תופעות אלו חולפות מעצמן אחרי כמה ימים. עם זאת, יש לשים לב להחמרה אפשרית ולהתייעץ עם רופא במקרה הצורך.

אישה חולה שותה מים. ShutterStock
החומציות שנוצרת בדם תגרום לכם להרגיש לא טוב/ShutterStock

יתרונות הדיאטה הקטוגנית:

1. ירידה משמעותית ומהירה במשקל.

2. היא יעילה יותר מדיאטה דלת שומנים ועתירת פחמימות, הן בהקשר של ירידה במשקל והן בהקשר הבריאותי.

3. תורמת לאיזון רמות הסוכר בדם ועשויה להיות פתרון לאנשים טרום סוכרתיים כמניעה של התפתחות סוכרת.

4. הדיאטה, שפותחה בשנות התשעים כטיפול באפליפסיה, משמשת גם כיום לטיפול בילדים עם התקפי אפליפסיה חריפים שאין להם מענה תרופתי.

5. היא עשויה להתאים גם לנשים עם תסמונת השחלות הפוליציסטיות.

חסרונות הדיאטה הקטוגנית:

1. קשה ליישום לטווח ארוך עקב ההגבלות הרבות שהיא כוללת ועקב הצורך התמידי לספור כמה גרמים של פחמימות אכלנו ביום. עובדה זו עשויה ברוב המקרים לגרום לנו לחזור למשקל ההתחלתי ואף גבוה ממנו.

2. יוצרת עומס על הכליות שנדרשות לפרק כמות חלבונים רבה.

3. כמו כן, הדיאטה אינה מתאימה לסוגים רבים של אנשים. לדוגמה, נשים הרות ומניקות צריכות להימנע מהשלב שבו הגוף מייצר קטונים, מכיוון שלא ידוע מה יהיו ההשלכות על העובר או התינוק. הדיאטה אינה מתאימה גם לספורטאים, בעיקר אלו שרצים למרחקים ארוכים, המשתמשים בגלוקוז כאנרגיה זמינה וחיונית במהלך הפעילות הגופנית, וכן לסוכרתיים, שלא יכולים להימנע מפחמימות עקב הטיפול התרופתי שאותו הם מקבלים.

אוכל בריא. נמרוד סונדרס
הקיצון הוא תמיד הפתרון הפחות טוב. ארוחה מאוזנת ובריאה/נמרוד סונדרס

בשורה התחתונה, דיאטות קטוגניות עשויות לעזור בירידה במשקל, אך יש להן תופעות לוואי וקשה להתמיד בהן לאורך זמן. הקיצון הוא תמיד הפתרון הפחות טוב כשמדובר בדיאטה שתפקידה ללוות אותנו לכל החיים. לכן, יש מקום להמעיט בכמות הפחמימות שאנו אוכלים בתפריט היומי, אבל אין צורך להגביל אותן עד כדי כך.

בסופו של דבר, לא משנה איך תקראו לדיאטה זו או אחרת, אם תוציאו יותר אנרגיה ממה שאתם מכניסים - תרדו במשקל.

אז איך תבחרו את הדיאטה המתאימה לכם? ההמלצה שלי היא לוודא שהתפריט התזונתי שלכם מותאם לכם אישית, לצרכים שלכם, לגילכם, לאורח חייכם והכי חשוב - למצבכם הבריאותי. תפריט זה אמור לתת מענה גם לחוסרים שונים או לבעיות בריאותיות כאלה ואחרות העשויות למנוע את הירידה במשקל.

בנוסף, רצוי כי תוכנית הירידה במשקל תכלול מתן מענה לרכיבים התנהגותיים ולשינויים בסיסיים בדפוסי חשיבה שגויים ותספק פתרונות לסוגיות של אכילה רגשית. כך, בשילוב עם הטיפול התזונתי-קליני, גדל הסיכוי להטמעה של השינוי, להצלחה בתהליך הירידה במשקל, להשגת תוצאות מרשימות ולשמירה עליהן לאורך זמן רב.

אל תחפשו אחר "הדיאטה המושלמת" או אחר קיצור דרך לירידה במשקל. אין גם דיאטה אחת שמתאימה לכולם. המפתח להרזיה וחשוב מזה - לשמירה על התוצאות - הוא שינוי אורח החיים.

שני ששון היא דיאטנית קלינית ברשת סטודיו C

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully