וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בשעה טובה: זו השעה ביום שבה נולדים רוב התינוקות

20.6.2018 / 7:04

אחד הדברים הכי מלחיצים לגבי לידה זה העובדה שאי אפשר לדעת מתי ואיפה יתפסו אתכן הצירים, אבל מחקר גדול ומקיף שנערך באנגליה מגלה שיש חלון זמנים מאוד ספציפי שבו קורות רוב הלידות ואפילו שעה אחת פופולרית במיוחד

תינוק ניובורן. GettyImages
מה השעה? ניובורן/GettyImages

לקראת סוף ההריון, נשים רבות תוהות לעצמן מתי זה יקרה? הלידה היא אירוע מרגש ומלחיץ בפני עצמו, וכשמוסיפים לזה את העובדה שאי אפשר לדעת מתי ואיפה יתפסו אותך הצירים או ירידת המים - לא פלא שזה אחד הדברים שהכי מטרידים נשים החל מהחודש התשיעי ואילך.

סקר גדול ומקיף שתוצאותיו פורסמו בכתב העת המקוון PLOS One הגיע למסקנה שרובם המכריע של תינוקות נולדים בחלון זמנים מאוד מסויים, בין השעות 1 בלילה ושבע בבוקר, כאשר השעה הפופולרית ביותר ללידות היא 4 לפנות בוקר. החוקרים משערים שהסיבה שכל כך הרבה נשים יולדות דווקא בשעות "לא נוחות" אלה - שבהן רוב העולם ישן, נעוצה עמוק באבולוציה שלנו.

עוד בנושא:
בקרוב בדיקת דם פשוטה תוכל לומר לך מתי תלדי
הרופא הזה יגרום לך לרצות להגיע לחדר הלידה
זו התנוחה הטובה ביותר להיות בה כשאתן יולדות לראשונה

אישה בהיריון. ShutterStock
מתי זה יקרה? רוב הסיכויים שבלילה. אישה בהריון/ShutterStock

"אבותינו חיו בקבוצות שהיו פעילות ומפוזרות במהלך שעות היום, ואילו בלילה התקבצו שוב יחד לצורך מנוחה משותפת. לכן לידה בשעות הלילה איפשרה ליולדת וליילוד להנות מכמה שעות של תמיכה והגנה קולקטיבית", הסביר ד"ר פיטר מרטין, המחקר הראשי של תוצאות המחקר ומרצה לסטטיסטיקה יישומית באוניברסיטת סיטי בלונדון.

המחקר אמנם מתבסס על נתונים שנאספו מאנגליה בלבד, אך העובדה שהוא בוצע לאורך פרק זמן ממושך מצביעה לדברי החוקרים, על כך שמגמת הלידות הליליות אינה ייחודית לחלק זה של העולם. לטובת המחקר בחנו החוקרים מאוניברסיטת סיטי בלונדון מאגרי נתונים של כ-5 מיליון לידות של תינוק יחיד שהתרחשו במחלקות יולדות בבתי החולים הציבוריים באנגליה בין השנים 2005 ל-2014.

עוד באותו נושא

13 דברים שאת מתה לדעת על לידה, אבל מפחדת לשאול

לכתבה המלאה

ניסיונות לנתב יותר לידות ל"שעות העבודה"

מטרת המחקר היתה לזהות מגמות ודפוסי לידה וקשר בין אופן תחילת הלידה וצורת הלידה. אחרי הכל, על אף שהביולוגיה הבסיסית של לידות לא השתנתה משחר האנושות ועד היום, החברה ומדע הרפואה כן השתנו ואפילו מאוד. כך למשל, ניתוחים קיסריים וזירוזי לידה הפכו נפוצים הרבה יותר החל משנות ה-50 של המאה העשרים. ואמנם, השיעור ההולך ועולה של לידות קיסריות מתוכננות מראש גרם לכך שיותר לידות נותבו לשעות הבוקר והצהריים של ימות החול.

ניתוח קיסרי. ShutterStock
זירוזים וניתוחים מנתבים יותר לידות לשעות היום. ניתוח קיסרי/ShutterStock

מחברי המאמר מציינים עוד שבשנות ה-70 חלה עלייה משמעותית בזירוזי לידה, בניסיון לגרום ליותר לידות להתרחש במהלך שעות היום, אבל מהנתונים עולה שלידות שהתחילו בזירוז הגיעו לשיאן בלילה דווקא (ללא קשר לשיטת הזירוז). לידות מזורזות אלה התרחשו יותר בין הימים שלישי-שבת ובימים שקדמו לימי חופש או חגים לאומיים.

בסך הכל, מתוך כלל הלידות מכל הסוגים קצת יותר מרבע מהן מתרחשות ב"שעות העבודה" בין 9:00 בבוקר ל-17:00 אחר הצהרים. זאת, לעומת 71.5 אחוזים מהלידות שמתרחשות מחוץ לשעות העבודה הרגילות.

נדרשת זמינות של 24/7

מבין כלל הנשים שילדו באנגליה בין השנים 2005-2014 66 אחוזים חוו תחילת לידה ספונטנית (ללא זירוז), אך רק 50 אחוזים מהלידות הללו הסתיימו כלידות רגילות וספונטניות ללא התערבות. כשבעה אחוזים מהלידות הספונטניות התפתחו ללידות שבהן היה צורך לבצע ניתוח קיסרי חירום ובכתשעה אחוזים מהלידות התעורר צורך להתערבות מכשירנית (מלקחיים/ ואקום).

לדברי החוקרים לממצאיהם יש חשיבות גדולה לגבי הקצאת המשאבים וההיערכות במחלקות יולדות ונשים, שאמורות לספק טיפול ליולדות וליילודים. על מחלקות אלה להיות זמינות 24 שעות ביממה 7 ימים בשבוע, אמרו החוקרים והביעו תקווה שהנתונים שאספו וניתחו ישמשו את המערכת להתייעלות.

  • עוד באותו נושא:
  • לידה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully