וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה המשמעות של מיעוט מי שפיר והאם זה מסוכן?

ד"ר ברוך מסינג, מאמר אורח

21.6.2018 / 6:28

בוודאי שמעתם על בדיקת מי שפיר בהריון הבודקת התכנות של תסמונת דאון, אבל האם אתם יודעים מה תפקידם של מי השפיר להתפתחות תקינה של ההריון? מומחה מסביר

אישה בהריון. ShutterStock
מי השפיר הכרחיים להתפתחות תקינה של העובר. אישה בהריון/ShutterStock

מי השפיר הממלאים את חלל הרחם החל מהשבועות המוקדמים של ההריון הם מרכיב חיוני להתפתחות תקינה ולבריאות העובר. מעבר לתרומתם לעיצוב החלל הרחמי המאפשר את תנועות העובר באופן חופשי, מי השפיר הם גורם מהותי בהתפתחות חללי הריאות של העובר. למי השפיר תפקידים נוספים רבים כולל ניוד הפרשות, בלימת זעזועים ולחץ מיותר על חבל הטבור, ועוד. מיעוט מי שפיר יכול לפגוע בחלק מהיתרונות של המים ולבוא לידי ביטוי בפגיעה בבריאות ובהתפתחות העובר. אבל האם זה בהכרח מסוכן?

עוד בנושא:
תסחיף מי שפיר: תופעה קטלנית ובלתי ניתנת לחיזוי
החום עולה: 4 תופעות לוואי בהריון שמחמירות בקיץ

נוזל מי השפיר נוצר בשבועות הראשונים על ידי הקרומים והשליה, ובהמשך ההריון היצרן העיקרי של מי השפיר הוא השתן של העובר. כך למעשה כל אירוע שיפגע או יפחית את הפרשת השתן העוברי יביא למיעוט מי שפיר. יחד עם זאת חשוב לדעת שמדובר בנוזל סטרילי המנותק מהחלל החיצוני לרחם.

ירידה במי השפיר

כמות מי השפיר הרצויה אינה מדויקת והיא בעלת טווח רחב. ישנן שיטות שונות להערכת הכמות באולטרסאונד, אם על ידי מדידת ארבעה כיסי נוזל ב"פינות" הרחם ואם בבדיקת כיס מקסימלי אחד. מה שחשוב לצורך המעקב היא התמדה בשיטה קבועה אחת. אם קיים חשד למיעוט מי שפיר יבוצע מעקב באולטרסאונד לכמות מי השפיר ובדיקות מכוונות שבין השאר יכללו גם את בדיקת מערכת השתן העוברי, כליות, אורטרים, שלפוחית שתן ואיבר מין.

עובר באולטרסאונד. ShutterStock
השתן של העובר מייצר את מי השפיר. עובר ברחם/ShutterStock

פגיעה ביצור השתן יכולה להיות גם על רקע גורמים אחרים שאינם קשורים למערכת השתן כמו לדוגמה פגיעה באספקת הדם. נשים הסובלות מהפרעות בזרימת דם אם על רקע קרישיות יתר או גורם אחר, יכולות לפתח הפרעה בזרימות דם לרחם, הפרעה בזרימות בין השליה לעובר וכך בצורה עקיפה להביא למיעוט מי שפיר. במקרים רבים מיעוט המים הינו מצב שאינו בר חלוף. ולכן בהתאם לגיל ההריון יש לשקול את דרכי הפעולה והטיפול.

תלוי גם בשלב ההריון

במקרה של מיעוט מים קבוע במחצית הראשונה להריון, קיים סיכון רב לפגיעה בהתפתחות הריאות ובתקינות הגפים של העובר לכן כל מקרה כזה דורש בדיקת אולטרסאונד מתקדם שיעריך את שטח ונפח הריאות, כמו גם את תפקוד הלב והזרימות וכך הרופא יוכל להעריך את יכולתו של העובר לתפקד לאחר הלידה.

במקרים של מעוט מי שפיר בהמשך ההריון, וכמובן לאחר שהוכחה באולטרסאונד שלמות מערכת השתן, כל החלטה לגבי ההריון תיקבע על פי מידת הקיצוניות של מיעוט המים ושבוע ההריון. כמובן שגם ילוד מוקדם יכול לבוא בחשבון, במידה ומדובר כבר בשבועות מתקדמים.

ד"ר ברוך מסינג הוא מנהל מערך האולטרסאונד בבית החולים במעייני הישועה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully