וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הארווי ויינשטיין הסגיר עצמו למשטרה: צפוי לעמוד לדין באשמת אונס

25.5.2018 / 14:27

הארווי וינשטיין הסגיר עצמו לראשונה למשטרה, ושוחרר בערבות של מיליון דולר במזומן. לפי ההערכות, הוא אמור לעמוד לדין בגין שתי עבירות מין שונות בשתי שחקניות. תגובות סוערות ברשתות החברתיות מצד קורבנותיו

צילום:רויטרס עריכת וידאו:ניר חן

כשבעה חודשים לאחר פרסום ההאשמות הראשונות נגדו, הארווי ויינשטיין הסגיר עצמו היום (שישי בבוקר שעון החוף המזרחי) לידיה של משטרת ניו יורק. במשך התקופה האחרונה התפרסמו נגדו מאות עדויות, אך זו הפעם הראשונה בה מפיק-העל מוצא עצמו בידי המשטרה. מדובר אם כך בציון דרך חשוב בפרשה הזו, ובהיסטוריה של תנועת ה-MeToo שפרצה בעקבותיה.

כתב האישום שצפוי לבוא כעת לא יהיה כמובן בעוון אינספור המעשים בהם הואשם ויינשטיין, שעל חלקם חלה התיישנות. לפי ההערכות, מדובר יהיה בשני מקרים ספציפיים: מקרה אחד הוא האשמותיה של לוסיה אוונס, כיום שחקנית ובזמן העבירות לכאורה סטודנטית למשחק, שהעידה בימים האחרונים כי בשנת 2004, המפיק הכוחני תקף אותה מינית במהלך פגישת עבודה ביניהם במשרדי אולפני הסרטים שלו. לדבריה, הוא ניצל את כוחו הפיזי כדי לאלץ אותה לקיים בו מין אוראלי בניגוד לרצונה ולמרות מחאותיה.

מקרה אחר, שפרטיו חסויים וככל הנראה לא יהיו ידועים עד שויינשטיין יופיע בפני בית דין, הוא עדות של שחקנית נוספת הטוענת כי המפיק אנס אותה.

הארווי וינשטיין באזיקים. GettyImages
כל כלב בא יומו. הארווי ויינשטיין באזיקים/GettyImages

ויינשטיין הסגיר עצמו לתחנת המשטרה שבטרייבקה, השכונה הניו יורקית שבה היו משרדי אולפן הסרטים שלו, מירמקס, ושבה הוא מואשם כי ביצע חלק מפשעיו. מובן כי כלי תקשורת וצלמים רבים ליוו אותו בעודו צועד למאסר, אך הוא סירב לשתף איתם פעולה ולא דיבר איתם או ענה לשאלותיהם, למשל - "מה לקח לך כל כך הרבה זמן? למה באת רק עכשיו?".

ויינשטיין, בלבוש יומיומי, נראה רגוע למדי ואף אחז בידיו שני ספרים, כך שנדמה כי במקום לעסוק באשמה וחרטה, התעניין בעיקר בדאגה לחומר הקריאה שיהיה לו בזמן המעצר.

לאחר שהובא בפני השופט, שמע ויינשטיין את טיעוניה של התובעת, ג'ואן אילוזי-אורבון, שתיארה אותו כמי שהשתמש במעמדו, בכספו ובכוחו כדי לכפות על נשים צעירות מצבים בהן היה יכול לפגוע בהן מינית. עורך דינו של המפיק כפר באשמות ואמר כי ההגנה תטען כי כל היחסים המיניים בוצעו בהסכמה.

בסופו של הדיון, הוחלט לשחרר את ויינשטיין בערבות אך בתנאים מגבילים ביותר: דרכונו הופקע, מכשיר איתור הוצמד לגופו ונוסף לכך, נלקחו ממנו מיליון דולר במזומן.

עוד באותו נושא

אומה תורמן: "הותקפתי מספר פעמים על ידי הארווי ויינשטיין"

לכתבה המלאה
הארווי וינשטיין מסגיר את עצמו. GettyImages
ערבות בתנאים מגבילים. הארווי ויינשטיין מסגיר את עצמו/GettyImages

נוסף לתביעה שמדינת ניו יורק צפויה להגיש נגדו כעת, מתנהלות נגד ויינשטיין חקירות נוספות, וייתכן כי יוגשו נגדו כמה תביעות אזרחיות מצד נשים שהטריד ו/או תקף.

מובן שמעצרו של ויינשטיין עורר תגובות רבות ברשת, כולל מצד כמה מן המתלוננות המרכזיות נגדו. פז דה לה הוארטה סיפרה כי "אני לא יכולה להפסיק לבכות. זה אמור להיות יום חגיגי, אבל הוא מעלה בי זיכרונות כאובים. מצד אחר, לאור מה שקרה, יש בי גם תחושה שבכל זאת, יש צדק בעולם".

אסיה ארג'נטו, למשל, צייצה "אני דבוקה למסך. למה זה לקח כל כך הרבה שנים? אלה הצעדים הראשונים של ויינשטיין בירידתו אל השאול. לנו, הנשים, יש סוף כל סוף תקווה". רוז מק'גוון הופיעה בתקשורת האמריקאית ואמרה: "אני בהלם. אני חייבת להודות שלא האמנתי שיבוא היום ובו נראה אותו באזיקים". לאחר מכן צייצה - "אתה בידינו, הארווי ויינשטיין, אתה בידינו".

אשלי ג'אד, גם היא מן הקורבנות של ויינשטיין, צייצה: "המעצר הזה הוא קו פרשת מים, הוכחה שכבר לא נסבול התנהגות כמו זו של הארווי, אדם כוחני שהתקדם ושיגשג תוך כדי שהוא מנצל נשים ופוגע בהם ללא עונש. התמונה של ויינשטיין באזיקים התאפשרה בזכות עמוד השדרה והנחישות של הקורבנות שלו ושל העיתונאים שהוציאו לאור את הסיפורים שלהן".

שון יאנג, שהצהירה בעבר כי ויינשטיין חשף את עצמו בפניה, הכריזה בעקבות מעצרו כי היא מכירה שלושה אנשים נוספים שהתנהגו בצורה דומה לו, אך ממשיכים לנהל בהצלחה את הקריירות ההוליוודיות שלהם והיא לא מעזה לחשוף אותם בשל חשש לחייה. כדי להתנקות מהם, הוסיפה, תהיה דרושה התערבות אלוהית.

גלוריה אלרד, שמייצגת רבות מן המתלוננות נגד ויינשטיין: "סוף סוף הגיע היום שהיה אמור לבוא כבר מזמן. אני מצדיעה לאומץ של כל מי שהעזו לומר את האמת שלהן מול איש כה עשיר, מפורסם וחזק. כולנו מצפות למשפט צדק".

הארווי ויינשטיין. GettyImages
המעצר עורר תגובות סוערות רבות. הארווי ויינשטיין באזיקים/GettyImages

הארווי ויינשטיין הקים עם אחיו, בוב, את אולפני מירמקס (על שם הוריהם), שהפכו למשפיעים והחשובים בתעשיית האינדי האמריקאית, ונרכשו בשמונים מיליון דולר על ידי דיסני. מאוחר יותר הקימו האחרים את "The Weinstein Company", חברת ההפקות שהוציאה תחת ידיה סרטים כמו "נאום המלך", "ממזרים חסרי כבוד", "הארטיסט", "נער קריאה", "ג'אנגו ללא מעצורים", ועוד רבים וטובים. המפיק נחשב גם לאחד מהתורמים ומגייסי התרומות החשובים של המפלגה הדמוקרטית. לאורך השנים הוא התגייס לטובת הקמפיינים של ברק אובמה, הילרי קלינטון, אליזבת וורן ואחרים ונחשב לאחת הדמויות האימתניות בארצות הברית וכמי שבחסות קשרי ההון-שלטון-עיתון, אי אפשר לגעת בו.

השיריון של ויינשטיין נסדק לראשונה באוקטובר האחרון, עת התפרסם בניו יורק טיימס תחקיר נרחב על מעלליו של המפיק. הכתבה חשפה אותו כמטרידן וכעבריין מין סדרתי והוציאה לדרך כדור שלג ענקי, שבמסגרתו נחשפו עוד מאות עדויות נגדו ונגד בכירים אחרים בתעשיית הקולנוע ובתעשיות אחרות.

בעקבות העדויות נגדו, סולק ויינשטיין מן האקדמיה האמריקאית לקולנוע, שפעם נחשב לאחד הכוחות המרכזיים בה. אחריו, גם רומן פולנסקי וביל קוסבי הוקעו ממנה. הוא גורש גם מן האקדמיה הבריטית לקולנוע ומגילדות וגופים אחרים שהיה חבר בהן, ונאלץ כמובן לוותר על כל נכסיו ותפקידיו בתעשייה.

הארווי ויינשטיין. AP
"בדרך לגיהנום". הארווי ויינשטיין מסגיר את עצמו/AP

בין העדויות המחרידות נגד ויינשטיין אפשר למשל לציין את זו של פז דה לה הוארטה שטענה כי הוא אנס אותה פעמיים. המקרה הראשון, לדבריה, התרחש בנובמבר 2010, אחרי שהמפיק הציע לה טרמפ לביתה. היא סיפרה למגזין אמריקאי כי הוא התעקש לעלות לביתה למשקה, ומשלב זה "העניינים הפכו מהר מאוד ללא נעימים.. הוא דחף אותי למיטה כשהמכנסיים שלו למטה והרים לי את שמלה", טענה, "הרגשתי פחד... זה לא היה בהסכמה... זה קרה כל כך מהר... הוא תקע את עצמו בתוכי... כשסיים אמר שיתקשר אלי. פשוט שכבתי על המיטה בהלם".

לאחר מכן, טענה דה לה הוארטה, ויינשטיין התקשר אליה, הופיע בלובי של הבניין שלה, והתעקש לעלות לדירתה. "מתתי מפחד ממנו", אמרה השחקנית, "אמרתי לו לא, וכשהוא היה מעליי אמרתי לו 'אני לא רוצה לעשות את זה'. הוא לא הפסיק. זה היה דוחה. הוא כמו חזיר... הוא אנס אותי".

כמו כן, נחשף כי ויינשטיין ניהל רשימות חיסול ודאג להתנכל לשחקניות שהעזו להתנגד לחיזוריו. כך, למשל, הבמאי פיטר ג'קסון חשף כי הוא הוביל אותו לפסול את השחקניות אשלי ג'אד ומירה סורבינו - זאת כנקמה על כך שהשתיים העזו להדוף את ההטרדות המיניות של המפיק הנכלולי.

הקולנוען סיפר כי בתחילת העבודה על "שר הטבעות" מתחילת העשור הקודם, אולפני מירמקס של וייינשטיין היו שותפים מובילים בהפקה, ודאגו "ללכלך" על שתי השחקניות כדי שלא ייקח אותן בחשבון בתהליך הליהוק. "אמרו לנו שסיוט לעבוד איתן, שצריך להימנע מזה בכל מחיר", אמר, "בזמנו, לא היתה לנו כל סיבה לפקפק במהימנות האזהרה הזו, אבל עכשיו אני מבין שזה היה חלק מקמפיין השמצה אגרסיבי. הזינו אותי באינפורמציה שגויה על הנשים המוכשרות הללו".

נוסף לכך, נחשפה גם רשימה ובה שמותיהם של 91 אנשים, אותם סימן ויינשטיין כמי שיש להשתיק כדי למנוע את חשיפת מעשיו. בפנקס הסודיו הזה היו כלולים פובליציסטים, מפיקים, אנשי כספים ואחרים שעובדים בתעשיית הקולנוע. לפי הדיווח, המסמך הוכן בתחילת 2017, כלומר חודשים ארוכים לפני התפוצצות הפרשה.

בין השאר הופיע ברשימה שמה של רוז מק'גוון שהאשימה את ויינשטיין באונס, וכן לורה מאדן שחשפה כיצד המפיק הציע לה עיסוי במלון באנגליה בשנת 1991. שתי השחקניות היו בין הראשונות שחשפו את הטענות נגד המפיק והובילו להתפוצצות הפרשה. לא ברור אם הוא התכוון לחתום על הסכמי שתיקה עם האנשים שהופיעו באותה רשימה, או שמא לפעול מולם בדרך אחרת.

הארווי ויינשטיין. GettyImages
עם חיוך, בלי דרכון. הארווי ויינשטיין מסגיר את עצמו/GettyImages

כמו כן, נחשף גם ויינשטיין הפעיל סוכנים וסוכנות כדי להלך אימים על מתלוננות ועיתונאים שאיימו לחשןף אותו. סוכנת אחת כזו, שהיה לה רקע ישראלי, נפגשה עם השחקנית רוז מק'גוון, מן הקורבנות של המפיק, והוליכה אותה שולל כדי לקבל מידע נוסף על טענותיה נגדו.

אחת העדויות האחרונות נגד ויינשטיין הגיעה לפני שבוע, בטקס הסיום וחלוקת הפרסים של פסטיבל קאן. הקולנוענית האיטלקייה אסיה ארג'נטו עלתה על הבמה כדי לחלק את פרס השחקנית וניצלה זאת כדי להכריז: "כאן, בקאן, בגיל 21, נאנסתי בידי הארווי ויינשטיין, שהפסטיבל הזה היה אזור הציד שלו. אני חוזה, שהוא לעולם לא יחזור לפה שוב. הוא יחיה בבושה, אחרי שקהילת הקולנוע שפעם חיבקה אותו וטייחה את מעשיו הפנתה לו עורף. אך גם הערב, יש כאן אנשים שעוד צריכים לתת דין וחשבון על הצורה בה נהגו כלפי נשים בתעשייה. אתם יודעים מי אתם. אבל חשוב מכך: אנחנו יודעות מי אתם, וכבר לא נתן לכם לצאת מזה בלי עונש".

הארווי ויינשטיין. GettyImages
המשטרה חיכתה בסבלנות. הארווי ויינשטיין מסגיר את עצמו/GettyImages
הארווי ויינשטיין מסגיר  את עצמו. GettyImages
לא הוציא הגה. הארווי ויינשטיין מסגיר את עצמו/GettyImages

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully