וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טיפול חדשני יכול לגרום לחורים בשיניים להיסתם מעצמם

22.4.2018 / 12:38

החומר החדש מכיל פפטידים פעילים שגורמים לאמייל השן להתגבש מחדש ולכסות חורים באמייל השן, ללא צורך בסתימה. החוקרים מאמינים שבקרוב מאוד תוכלו לקנות משחת שיניים עם פפטידים, שתחסוך לכם ביקורים יקרים אצל רופא השיניים

בדיקה אצל רופא שיניים. ShutterStock
פריצת דרך שתשנה באופן קיצוני את הטיפול בחורים בשיניים. בדיקת רופא שיניים/ShutterStock

מדענים פיתחו חומר חדשני שיכול לגרום לאמייל השן לגדול מחדש. מדובר בפריצת דרך שעשויה לשנות מקצה לקצה את אסטרטגיית הטיפול בחורים בשיניים.

חוקרים מאוניברסיטת וושינגטון בארה"ב פיתחו טיפול המבוסס על פפטידים - שרשראות קצרות של חומצות אמינו, שמחוברות זו לזו על ידי פפטידים, שאינן ארוכות דיין כדי להיחשב כחלבונים מלאים. כאשר הפפטידים הללו הונחו על חורים דנטליים שנוצרו באופן מלאכותי במעבדה, הם גרמו להתגבשות מחודשת של אמייל השן ולמעשה גרמו לחורים להיסתם ולהירפא. "התגבשות מינרלית בעזרת פפטידים היא חלופה בריאה לטיפולי השיניים הקיימים כיום", אמר מהמט סריקאיה, חוקר חומרים.

עוד בנושא:
מה לעיסת מסטיק עושה לשיניים שלכם?
בגלל הסטרס? לא תאמינו מה קרה לשיניים של דמי מור
חשוב לדעת: גם כאב שיניים עלול להרוג

גבר צעיר סובל מכאב שיניים. ShutterStock
הליך שחיקת ואובדן האמייל נמשך לאורך כל החיים. צעיר סובל מכאב שיניים/ShutterStock

אמייל השן מיוצר על ידי תאים ששמם אמלובלסטים, שמפרישים את החלבונים שיוצרים את האמייל בזמן שהשן עדיין בתוך החניכיים, בטרם בקיעתה. למרבה הצער, לאחר שתהליך היווצרות האמייל מסתיים והשיניים בוקעות תאי האמלובלסט מתים. לעומת זאת, הליך שחיקת ואובדן האמייל בשיניים שלנו מוסיף ונמשך לאורך כל חיינו.

"חיידקים מפרקים סוכרים ופחמימות מותססות אחרות בתוך סביבת הפה וחומצות, שהן תוצר לוואי של התהליך הזה גורמות לדה-מינרליזציה של אמייל השן", הסביר סמי דוגן, חוקר בתחום רפואת השיניים. האמייל יכול להשתקם במידה מסויימת, מועטה, בעזרתם של הרוק שבפינו, משחות שיניים שמכילות פלואוריד ושתיית מים מופלרים. אולם, מרגע שמופיע בשן חור נראה לעין, מדובר במצב שדורש את טיפולו של רופא השיניים שלרוב, יקדח בשן ויסתום את החור באמצעות חומר מילוי (סתימה).

כדי לפתח את הטיפול החדש התמקדו החוקרים בחלבון מסויים ששמו אמלוגנין, שמיוצר אף הוא על ידי תאי האמלובלסט. לחלבון זה יש תפקיד מפתח בוויסות ההיווצרות של אמייל השן. החוקרים עיצבו פפטידים המבוססים על החלבון הזה ופיתחו טיפול בעזרתם של הפפטידים, שמשמשים בו כחומרים פעילים. כאשר הם מרחו את החומר הזה על חורים בשיניים בתנאי מעבדה, זה גרם לצמיחה מחודשת של שכבת אמייל במקומות הפגועים שהתלכדה עם שכבת האמייל הקיימת בשן.

עוד באותו נושא

7 פעולות שגרתיות שהורסות לכם את השיניים

לכתבה המלאה
צחצוח שיניים. shutterstock, ShutterStock
החומר הפעיל יהיה זמין בעתיד במשחות ללא מרשם ופשוטות לשימוש ביתי יומיומי. אישה מצחצחת שיניים/ShutterStock, shutterstock

לצורך ביקורת, הם ניסו גם למרוח פלואוריד על חלק מהחורים, אולם רק החורים שטופלו בעזרת הפפטידים התכסו בשכבה חדשה ועבה מספיק של אמייל, ונסתמו בהצלחה. כעת יש לערוך ניסויים נוספים ולבדוק האם פיתרון הפפטידים יעבוד באותה יעילות שבה עבד בתנאי המעבדה גם בתוך סביבת הפה.

חורים עמוקים עדיין ידרשו סתימה

בכל מקרה, הטיפול החדשני הזה לא יתאים לטיפול בחורים עמוקים שמגיעים מעבר לשכבת האמייל ואל תוך שכבת הדנטין של השן. במקרים אלה עדיין יצטרכו הרופאים להתקין סתימה בעזרת חומר מילוי.

החוקרים סבורים שהטיפול שפיתחו יכול אפילו להיות משווק כטיפול מונע ויומיומי, בצורה של משחת שיניים או ג'ל, בניסיון למנוע ביקורים יקרים אצל רופא השיניים על ידי תיקון חורים שטחיים שנוצרים באמייל השן לפני שהם מעמיקים ומחמירים. "פורמולות שמכילות פפטידים פעילים יהיו פשוטות לשימוש ויהיו זמינות הן כמוצרים ללא מרשם והן לשימוש קליני" אמר החוקר סריקאיה. המאמר שמסכם את הניסוי בחומר החדש פורסם בכתב העת ACS Biomaterials Science & Engineering.

  • עוד באותו נושא:
  • שיניים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully