וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בדיקה: באיזו עיר ירדו מחירי הדירות בשנה החולפת?

20.2.2018 / 11:53

סקירה של יו"ר לשכת השמאים לשעבר, אוהד דנוס, מעלה שהדירות ברבעון האחרון של 2017 התייקרו ב-1.2% לעומת אשתקד. היכן חלה עלייה חדה ואיפה דשדשו המחירים?

צילום:רוני כנפו עריכת וידאו:ניר חן

(בווידאו: סיכום שנת 2017 בנדל"ן)

מחירי הדירות ברבעון הרביעי של שנת 2017 עלו בשיעור של 1.4% לעומת הרבעון שקדם לו, והשלימו עלייה של 1.2% במהלך השנה החולפת - כך עולה מסקירה חודשית שפרסם אמש (שני) השמאי אוהד דנוס, לשעבר יו"ר לשכת שמאי המקרקעין. עם זאת, מדובר בהמשך האטה בקצב עליית מחירי הדיור, לאחר שברבעון הקודם ירד הקצב ל- 1.6% לשנה, ובעיקר ביחס לרמות השיא של הרבעון הרביעי של 2016.

את הסקירה החל לפרסם דנוס לאחר שהוחלט לבטל את מדד מחירי הדירות שנהג לפרסם השמאי הממשלתי הראשי במשרד המשפטים בשנה שעברה, והיא מבוססת על שיטת העבודה שהייתה נהוגה באגף שומה במשרד המשפטים. כיום מפרסמת המדינה רק את מדד מחירי הדיור של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס), אשר פורסם בשבוע שעבר והציג ירידה בשיעור של 0.7% במחירי הדירות.

במסגרת הסקירה הנוכחית נבדקו דירות חדשות ומיד שנייה בנות 4 חדרים בבנייה רוויה (לגובה), מתוך כ-2,600 עסקאות שדווחו לרשות המסים ב-16 ערים מרכזיות ברחבי הארץ. על פי הממצאים, ברבעון הרביעי של שנת 2017 נצפתה ב-12 ערים מתוך 16 עלייה במחירי הדירות הממוצע, ביחס לרבעון הקודם.

מחירי הדיור ברבעון הרביעי של 2017. עיבוד תמונה
מחירי הדיור ברבעון הרביעי של 2017/עיבוד תמונה

על פי הסקירה, מחירה הממוצע של דירת 4 חדרים באשדוד עמד ברבעון האחרון של השנה על 1.49 מיליון שקל - ירידה של 1% לעומת הרבעון השלישי ושל 4% לעומת הרבעון המקביל בשנת 2016. בהרצליה עמד המחיר הממוצע על 2.2 מיליון שקלים - מדובר בעלייה של 3% לעומת הרבעון השלישי, אך ירידה של 8% לעומת הרבעון המקביל ב-2016.

בירושלים עלה מחיר דירת 4 חדרים ממוצע ב-2% לעומת הרבעון השלישי והגיע ל-1.95 מיליון שקל. עם זאת, בהשוואה לרבעון המקביל ב-2016 מדובר על ירידה של 4%. ברמלה עמד מחיר דירה ממוצעת על 1.46 מיליון שקל - עלייה של 2% לעומת הרבעון השלישי ולא פחות מ-10% לעומת הרבעון המקביל ב-2016. בתל אביב עלו מחירי הדירות ב-1% לעומת הרבעון השלישי והגיעו ל-2.99 מיליון שקל. בהשוואה לרבעון המקביל ב-2016 ירדו המחירים בעיר ב-7%.

דנוס: אין מגמה ברורה למחירי הדירות

"לא ניתן לדבר על שוק הדיור במונחי עליית מחירים מובהקת, אך גם קו מגמה ברור לירידות מחירים טרם אובחן"

במסגרת הסקירה אף נרשמה ירידה בשיעור של 4% בהיקף העסקאות ביחס לרבעון השלישי של 2017; וצניחה של לא פחות מ-35% ביחס לרבעון המקביל אשתקד. כמו שבסקירה שפרסם אתמול משרד האוצר, גם כאן מזהה דנוס המשך קיפאון עמוק בשוק הדיור.

"ייתכן שעליות המחירים נובעות מההבנה כי שר האוצר ייטוש את קידום מס ריבוי נכסים בכנסת, מהאכזבה מתוכנית מחיר למשתכן בקרב חלקים בציבור מחד; ומאידך, העובדה כי חלקים ניכרים אחרים אינם יכולים להשתתף בה ואולי כתוצאה מכל הגורמים הללו יחדיו. נכון להיום, לא ניתן לדבר על שוק הדיור במונחי עליית מחירים מובהקת, אך גם קו מגמה ברור לירידות מחירים טרם אובחן", טוען דנוס.

לדבריו, "מה שניתן לומר הוא כי בשנה החולפת המחירים החלו לדשדש בערבוביה, פעם עליות מחירים בעיר אחת וירידות באחרת - וברבעון שאחריו מתחלפות היוצרות. הכיוון הכללי ונטיית המחירים היא עדיין כלפי מעלה, אך גם עניין זה נתון לשינויים רבעוניים מעיר לעיר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully