וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"הפכו אותנו למסוכנים כמו פצצה גרעינית, רק כי מירי רגב החליטה"

20.2.2018 / 16:56

כתרי שחורי, המנהל האגדי של קרן הקולנוע הישראלי, קיבל אות הוקרה מיוחד מפסטיבל ברלין וחגג זאת בפאנל עם יוצר אחד הסרטים המדוברים בהם תמך - במאי "פוקסטרוט" שמוליק מעוז. השניים דיברו בחופשיות על מירי רגב, צנזורה וצה"ל

יח"צ - חד פעמי

כחצי שנה לאחר שהוקרן לראשונה במסגרת פסטיבל ונציה, ולאחר שכיכב מאז בשלל אירועים בינלאומיים, הגיע היום (שלישי) "פוקסטרוט" גם לפסטיבל ברלין. זאת במסגרת אירוע במהלכו הוענק אות הוקרה מיוחד לכתרי שחורי, המנהל האגדי של קרן הקולנוע הישראלי, שבין השאר מימנה גם את הסרט המדובר הזה.

שחורי הוא כבר שנים אחת האושיות הקולנועיות המקומיות המוערכות ביותר מעבר לים, וכיאה לכך קיבל את האות היוקרתי, ה"Berlinale Camera", המחולק למי שהיתה להם תרומה יוצאת דופן לעולם הקולנוע, והוענק השנה מלבדו לשניים נוספים בלבד.

בטקס הענקת הפרס המיוחד, מנהלי הפסטיבל גמרו את ההלל על פועלו של שחורי, ולאחריו התקיימה שיחה בינו לשמוליק מעוז, במאי "פוקסטרוט". במסגרת זו, הם ענו על שאלות מן הקהל, שנגעו לסרט בפרט ולסוגיות של חופש ביטוי בכלל.

כתרי שחורי. כפיר חרבי,
הדאגה העיקרית שלו: צנזורה עצמית. כתרי שחורי בטקס לכבודו בפסטיבל/כפיר חרבי

במהלך השיחה התייחסו השניים לסצנה המדוברת ביותר בסרט, שעוררה את הסערה הציבורית סביבו - זו המציגה פשע מלחמה של צה"ל ואת הטיוח שלו. "כתרי הזהיר אותי שאטפס לראש הרשימה השחורה בגלל הסצנה הזו", אמר מעוז, "אבל אני קצת אוטיסט לפעמים, ומתחשב רק בשיקולים אמנותיים".

"אם הפשע המתואר היה מבוצע בידי המשטרה הישראלית ולא הצבא, אף אחד לא היה מתקומם נגד הסרט. היו מבינים שזה לא דוקו ואני לא מתיימר להציג אמת אובייקטיבית", הוסיף מעוז. "אך בגלל שנגעתי בצבא, הפכתי לבוגד בעיני חלק מן האוכלוסייה. לא עזרה העובדה שגם אני וגם כתרי שירתנו בצבא, נלחמנו בקרבות עקובים מדם ושילמנו מחיר גבוה: הפכנו לבוגדים כי שרת התרבות יצאה בהכרזות נגד הסרט בלי לראותו. 'פוקסטרוט' מדבר על הטראומה הלאומית ורגב המחישה אותה, כשלחצה על כל הכפתורים של הטראומה והציגה אותו כמסוכן כמו פצצה גרעינית, כמשהו שעלול להרוס את המדינה ולמחוק אותנו מהמפה. המתקפה שלה הציבה מראה בפני החברה המפולגת שלנו. התומכים בה התנגדו לסרט, גם כן בלי לראותו, והמתנגדים לה צידדו בנו".

מעוז המשיך ודיבר על הממד המטאפורי של הסצנה המדוברת, ובתגובה לכך קם שוחר קולנוע פלסטיני בקהל והתקומם. הוא אמר שמן הדברים הללו אפשר להבין שפשעים כאלה לא מתבצעים ושפלסטינים מעולם לא נהרגו מירי צה"ל. "אני בחיים לא ראיתי פשע כמו זה המתואר בסרט במו עיניי", אמר הבמאי, "אבל כמו שאומר כאן המפקד 'במלחמה, Shit Happens', ושטיפת המוח שאנו עוברים גורמת לנו להאמין שאנחנו במצב תמידי של לוחמה".

עוד באותו נושא

הקרניים של המדינה: הצצה ראשונה לאחורי הקלעים של קרן הקולנוע הישראלי

לכתבה המלאה
כתרי שחורי. כפיר חרבי,
"העולם נדהם מחופש היצירה הישראלי". כתרי שחורי עם מנהל פסטיבל ברלין דיטר קוסליק/כפיר חרבי

שחורי דיבר גם באופן כללי יותר על מצבם של חופש הביטוי והיצירה בישראל, לאורך השנים וכיום. "מצבה של הדמוקרטיה הישראלית ראוי להערכה", הצהיר. "למרות כל הלחצים, אנחנו פועלים ויוצרים בחופש מוחלט, כמו שיש במעט מדינות, ואנו מתמודדים עם הפצעים הפתוחים שלנו בצורה שאפילו בארצות הברית ובצרפת לא עושים".

שחורי גם הוסיף - "צריך לזכור שבישראל מעולם לא צינזרו אף סרט ולא אסרו על הקרנה של אף סרט. החיים של אף יוצר לא בסכנה, ושמוליק יוצא את גבולות הארץ וחוזר אליה בלי בעיה וגם ממשיך לפעול בלי בעיה. אני מסתובב ברחבי העולם ולפעמים נדהמים מן האבסולוטיות של החופש שיש לנו".

עם זאת, הוסיף שחורי, "הסיטואציה כרגע עצובה, כי אין לנו דיאלוג מספיק פורה עם שרת התרבות. אני תמיד פתוח לדיאלוג. לא חייבים להסכים ואפשר להתווכח. אולי אני טעיתי? אולי שמוליק טעה? אולי עשינו משהו נוראי? אבל לא היינו יכולים להתווכח איתה, כי היא לא ראתה את הסרט, וזה המינימום. קחי שעתיים, תראי את הסרט ואז נדבר".

שמוליק מעוז. כפיר חרבי,
"קחי שעתיים, תראי את הסרט ונדבר". כתרי שחורי עם שמוליק מעוז בפסטיבל ברלין/כפיר חרבי

"בסיכומו של דבר", סיכם שחורי, "כל מה שקרה עם הממשלה בשנים האחרונות היה רעשי רקע, שום דבר לא השתנה פרקטית מבחינת הקרנות, אבל יש בעיה: האווירה הציבורית שנוצרה עלולה להוביל לצנזורה עצמית. הדאגה העיקרית שלי היא שיוצרים אולי יתחילו להסס מה לכתוב ומה להגיד, אפילו באופן לא מודע".

שחורי זכה למחיאות כפיים סוערות לאורך כל הטקס והמפגש, וסיים את החגיגה במשפט שנשמע רלוונטי במיוחד לאור ההתפתחויות האחרונות בגזרה הפוליטית והמשפטית: "פוליטיקאים באים והולכים, אבל סרטים נשארים לנצח".

שמוליק מעוז. כפיר חרבי,
"הזהירו אותי שאיכנס לרשימה השחורה". שמוליק מעוז בפסטיבל ברלין/כפיר חרבי

את "פוקסטרוט" כמעט כבר אין צורך להציג. נזכיר כי שמוליק מעוז ("לבנון") כתב וביים אותו, ומככבים בו ליאור אשכנזי, שרה אדלר, יונתן שיראי, גפן ברקאי, שירה האס ואחרים, וכל אלה מציגים לנו סיפור בשלוש אפיזודות: שתיים מתרחשות בדירה תל אביבית, בה גר זוג בורגני שבנו משרת בצה"ל, ואחת בתוך בסיס הצבאי בו נמצא החייל, בו מתרחש פשע מלחמה שבגינו התעוררה כזכור סערה ציבורית סביב הסרט. יש להניח כי הבשורות מלוס אנג'לס יעוררו מחדש את ההמולה הזו.

המסע הבינלאומי של "פוקסטרוט" החל בקיץ האחרון בפסטיבל ונציה, שם זכה בפרס אריה הכסף, השני בחשיבותו. כמו כן, זכה החורף בפרס הנשיונל בורד אוף ריוויו בקטגוריית השפה זרה. הוא קטף גם את פרס אופיר, האוסקר הישראלי, והיה בכך אוטומטית לנציג הישראלי לאוסקר האמריקאי, אך אף שעלה לרשימת תשעת המועמדים לפרס, לא נכנס בסופו של דבר לחמישיית המועמדים הסופית.

פוקסטרוט. גיורא ביח,
מתוך "פוקסטרוט"/גיורא ביח
פוקסטרוט. גיורא ביח,
מתוך "פוקסטרוט"/גיורא ביח
פוקסטרוט. גיורא ביח,
מתוך "פוקסטרוט"/גיורא ביח

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully