וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המדריך השלם: כל מה שצריך לדעת לפני שקונים סמארטפון חדש

20.2.2018 / 9:16

אנחנו יודעים, יש יותר מדי סמארטפונים ויש להם מפרטים מסובכים לקריאה - אבל אם תדעו מה חשוב ומה לא, תוכלו להבין אותם הרבה יותר טוב. אחרי שתקראו את הכתבה הזו, אולי תוכלו ללמד את המוכר כמה דברים

עריכה ובימוי: הילה קובו; תחקיר: עומר שליט; עיצוב גרפי: אביחי ברוך; עריכת וידאו: ניר חן; הפקה: תום רוכלין; צילום: רויטרס

רכישת סמארטפון מעולם לא הייתה מסובכת מדי; השוק מוצף בעשרות מכשירים בטווח מחירים משתנה והקטגוריה הלוהטת ביותר גם השנה היא מכשירי הביניים, שמציעים מפרטים מתקדמים בסכומים נוחים. למעשה, אם לפני חמש שנים היינו מוציאים כמה אלפי שקלים כדי לרכוש סמארטפון טוב, כיום ניתן לרכוש סמארטפון מצוין בכאלף שקלים.

המבחר הרב של הסמארטפונים אמנם מאפשר למשתמשים לבחור את המכשיר שמתאים להם ביותר, עם תג המחיר שמתאים להם, אבל הם יוצרים עומס ועלולים לבלבל את מי שלא מבין מספיק במפרטים של הסמאראטפונים. רובנו נפנה לרשת לפני שנקבל החלטה, איזה מכשיר חדש לקנות, נקרא סקירות של מכשירים ונתייעץ עם חברים (או עם המוכר במעמד הרכישה) כדי לקבל מושג; כדי שלא יעבדו עליכם - אלה הדברים שחשוב לדעת לפני שקונים סמאטרפון חדש.

כל קנייה של סמארטפון חדש מתחילה בקריאת המפרט, אך לרוב המשתמשים אין את הידע הנדרש להבין מה המשמעות של כל הרכיבים הרשומים ומה עדיף (סנאפדרגון 425 של קוולקום או הליו P20 של מדיה-טק, למשל). למעשה, המפרט של הסמארטפון הוא סיכום הנתונים היבשים: עם איזה מעבד הוא מגיע, מה נפח זיכרון העבודה, מה נפח האחסון הפנימי, אילו חיישנים מותקנים בסמארטפון, מה גודל המסך, סוג הפאנל, איכות התצוגה ועוד. המפרט יכול לספר הרבה על הסמארטפון, אבל חשוב לציין שבסופו של דבר חוויית השימוש בין שני סמארטפונים עם מפרט כמעט זהה יכולה להיות שונה מאוד ולכן חשוב לקרוא את המפרט כדי לצמצם אופציות אבל חשוב גם לקרוא סקירות, לפני שמקבלים החלטה סופית.

מחזיקה סמארטפון בחנות. ShutterStock
המבחר גדול, איך יודעים מה עדיף?/ShutterStock

ערכת השבב

המעבד הפופולרי והפשוט ביותר הוא של חברת MediaTek, הנחשבת לחברה טובה בעיקר לסמארטפונים פשוטים. היצרניות הגדולות כמו סמסונג, וואווי ואפל מציידות את מכשיריהן בשבבים מתוצרתן ומי שלא מייצר לבד משקיע קצת יותר בשבב של קוולקום. עם זאת, בשנה האחרונה ראינו כמה ערכות שבב של מדיה-טק שהצליחו לתת פייט לקוולקום. אם אתם רוכשים סמארטפון עם שבב של מדיה-טק הקפידו לרכוש דגמים עם השבבים האלה: MT6763T, X20 או P25. מדובר במעבדים בני פחות משנה, חסכוניים יותר בסוללה ועוצמתיים יותר מהדגמים האחרים.

סדרת המעבדים השווים יותר של סנאפדרגון, לעומת זאת, מתחלקת לשלוש סדרות: לכל שבב יש מספר המורכב משלוש ספרות, הסדרה הכי פשוטה מתחילה בספרה 4 (כמו סנאפדרגון 425), הסדרה הבינונית מתחילה בספרה 6 והיא מיועדת למכשירי ביניים. הסדרה הבכירה מתחילה בספרה 8 (כמו סנאפדרגון 835) והיא מיועדת למכשירי פרימיום. אם אתם רוכשים סמארטפון עם שבב של קוולקום, בסדרה הפשוטה אל תתפשרו על פחות מ-450, בסדרת הביניים 650 ומעלה ובסדרה הבכירה אל תתפשרו על פחות מסנאפדרגון 821.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל

זיכרון העבודה

בכל הנוגע לזיכרון עבודה, אל תתפשרו על פחות מ-3 גיגה RAM. זה יספיק לשימושים ממוצעים ואם אתם משתמשים כבדים בסמארטפון רכשו אחד עם 4 גיגה RAM לפחות. לרוב המעבד ונפח הזיכרון הולכים יד ביד כך שאם ה-RAM גבוה כנראה שגם המעבד מסדרה בכירה יותר.

יולפון ארמור. מייקי לוי, מערכת וואלה! NEWS
אם פיתחתם הרגל להפיל או להרטיב את הסמארטפון, סעיף העמידות חשוב מאוד. יולפון ארמור./מערכת וואלה! NEWS, מייקי לוי

העמידות

חלק מהסמארטפונים מגיעים עם עמידות מפני מים או אבק בתקן IP, שאחריו תמיד יש שתי ספרות. הספרה הראשונה מעידה על אטימות לאבק - הספרה 5 משמעותה מוגן בפני אבק אבל לא אטום ואילו הספרה 6 מעידה על אטימות גם לאבק דק. הספרה השנייה מעידה על עמידות בפני מים: מ-0 ל-6, המכשיר עמיד בפני התזות וזרמי מים. הספרה 7 מעידה שהמכשיר עמיד בפני טבילה בעומק של עד מטר למשך חצי שעה ואילו הספרה 8 תאפשר לכם לטבול את המכשיר בעומק של מטר וחצי לחצי שעה. כלומר, התקן המחמיר ביותר הוא IP68. אם אתם רואים את הדירוג IP69 סימן שהמכשיר עמיד גם בפני זרמי מים חמים עוצמתיים, והוא לא נפוץ.

מערכת ההפעלה

אם אתם קונים מכשיר אנדרואיד, רכשו סמארטפון שמגיע כבר עם אנדרואיד 7.0 והושק עם הגרסה הזו. אם אתם קונים מכשיר עם אנדרואיד 6.0 ומשדרגים ל-7.0, כנראה שאת השדרוג ל-8.0 לא תקבלו לעולם, במיוחד אם מדובר במכשירי ביניים. כל גרסה שיוצאת מביאה לשיפור בביצועים, בחיי הסוללה, מביאה עדכוני אבטחה וגם פיצ'רים חדשים. אלא אם כן יש לכם מכשיר עם התקנה נקייה של אנדרואיד (כמו פיקסל), השדרוגים למערכת ההפעלה נדירים ורוב המשתמשים נותרים עם הגרסה איתה הגיע המכשיר, או גרסה אחת קדימה.

אמא מצלמת את בתה בסמארטפון. ShutterStock
כמות הפיקסלים חשובה אבל לא הכי חשובה./ShutterStock

המצלמה

הפרסומות מספרות לנו שכמה שיותר זה יותר טוב, אבל מביני עניין יודעים כבר שנים שכמות הפיקסלים לא קובעת את התוצאה הסופית. מצלמה של 13 מגה פיקסל יכולה להיות משובחת בצורה מפתיעה וגם גרועה בצורה חסרת תקדים, מה שמשנה הוא בעיקר החיישן. החיישנים השווים לרוב מיוצרים על ידי סוני, ואם יש לכם חיישן של סוני במכשיר כנראה שהיצרן כבר ידאג להדגיש את זה. חיפוש קצר בגוגל יביא לכם את שנת ייצור החיישן ומידע נוסף לגביו. גם החיישנים שסמסונג משתמשת בהם נחשבים למצויינים, גם במכשירי הביניים. לעומת זאת בשיאומי החיישנים במכשירי הביניים נחשבים לנחותים יחסית ובמכשירי ביניים רבים אחרים בכלל לא יציינו את סוג החיישן. בנוגע לאיכות הצילום של הסמארטפון, מומלץ לקרוא ביקורות ברשת המתמקדות במצלמה.

נתון חשוב נוסף במערך הצילום הוא מפתח הצמצם, שאומר כמה אור קולט החיישן. עדיף לבחור במפתח צמצם נמוך ככל האפשר, כדי שהתמונות ייראו טוב גם בחושך ובתנאי תאורה מאתגרים אחרים. אנחנו ממליצים על סמארטפון עם 12 מגה פיקסל לפחות ומפתח צמצם של f/2.0 לפחות. חשוב לשים לב גם לגודל הפיקסלים בחיישן. הפיקסלים נמדדים במיקרונים ולא כל היצרניות מספקות את גודל הפיקסלים במפרט, אבל במידה וכן, חיישן עם פיקסלים בגודל 1.12 מיקרון יספק תוצאה טובה בהרבה מחיישן עם פיקסלים רגילים. מכשיר המציע פיקסלים מוגדלים מפיק תמונות מרשימות בהרבה ולכן לא כדאי להתעלם מהנתון הזה במפרט.

LG V30 ליד סמסונג גלקסי נוט 8. מייקי לוי, מערכת וואלה! NEWS
גודל המסך תלוי בהעדפות שלכם, אבל הפאנל והרזולוציה זה סיפור אחר. סמסונג גלקסי נוט 8 ליד LG V30./מערכת וואלה! NEWS, מייקי לוי

המסך

הבחירה במסך מתחלקת לשתי קטגוריות עיקריות - הגודל והאיכות. המגוון נע מ-4.8 אינץ' ל-6 אינץ' ברוב המכשירים. בשנה שעברה החלו מכשירי הדגל להגיע עם מסך של 5.5 אינץ', מה שהפך לגודל הסטנדרטי בתעשייה. רוב הסמארטפונים מגיעים עם מסך של 5.0 אינץ' עד 5.8 אינץ', תלוי האם המסגרת נטולת שוליים, או לא. את גודל המסך אתם צריכים לבחור לפי הנוחות שלכם, או לפחות להיות מודעים איך יהיה להחזיק ביד את המכשיר שאתם רוצים; סמארטפונים רבים אפשר לראות בתצוגה לפני הקנייה בחנויות, ואין תחליף למראה עיניים ותחושה ביד.

האיכות של המסך מורכבת מכמה גורמים - הרזולוציה, סוג הפאנל והסוללה. ככל שרזולוציית המסך גבוהה יותר, כך הוא יצרוך יותר סוללה ולכן יצרניות רבות מעדיפות לבחור ברזולוציה טובה, אבל לא הטובה ביותר. הרזולוציה המינמלית המומלצת היא Full HD ואחר כך תוכלו למצוא סמארטפונים עם Full HD+ או QHD - כמעט בכולם תוכלו להוריד את הרזולוציה ובכך לחסוך בסוללה. בגודל של 5.5 אינץ' צריך עין מאוד חדה בשביל לשים לב להבדלים בין איכויות הצפייה ומסך QHD ממש לא מספק הבדל משמעותי לעומת Full HD.

סוג הפאנל גם משפיע על איכות הצפייה ועל חיי הסוללה. סוג המסך הנפוץ ביותר הוא LCD IPS, אחר כך Amoled, Super Amoled ו-OLED. משפחת ה-Amoled, שאת רובה מייצרת סמסונג, נחשבת כזוללת סוללה מאחר והצבעים עזים במיוחד, לכן כשאתם רוכשים סמארטפון עם מסך שכזה, תבדקו שהסוללה בנפח גבוה. סדרת ה-OLED, לעומת זאת, נחשבת ליקרה יותר, איכותית מאוד (עם שחור אמיתי) וגם עוזרת לשמור על חיי סוללה. בסדרת ה-LCD IPS, הנחשבת להמונית, הצבעים טובים אבל יש כמה רמות איכות שמשתנות בין היצרניות.

יצרניות רבות בוחרות למגן את המסך עם ציפוי זכוכית בשם "זכוכית גורילה". הציפוי העדכני ביותר כיום הוא גורילה 5, ומומלץ לרכוש סמארטפון עם ציפוי זכוכית גורילה 4 לכל הפחות. הציפוי מגן על המסך מפני נפילות ושריטות ובטווח הארוך, הפרט השולי הזה עשוי להציל את המכשיר משבר.

הסוללה

כל הרכיבים שבתוך הסמארטפון צריכים מקור כוח אמין וזמין, שיאפשר להשתמש במכשיר לאורך זמן בין טעינות. אך בעוד המעבד, מערכת ההפעלה ושאר הרכיבים משתכללים כל הזמן, הסוללה לא זכתה בשנים האחרונות לקפיצה טכנולוגית בולטת. מערכות ההפעלה החדישות יודעות לחסוך בסוללה, על ידי הקצאת משאבים חכמה, אבל אין תחליף לסוללה עם קיבולת גבוהה. מומלץ לא להתפשר על פחות מטכנולוגיית טעינה מהירה וקיבולת של 3,000 מיליאמפר-שעה; זה אמור להספיק לכם ליום שלם של שימוש. רדמי נוט 4 של שיאומי, למשל, מציע שילוב מאוד חסכוני של מעבד סנאפדרגון 625, מסך בגודל 5.5 אינץ' ברזולוציית Full HD, פאנל מסוג LCD IPS וסוללה בנפח 4,100 מיליאמפר-שעה; השילוב הזה מצליח לסחוט יום וחצי של שימוש מהמכשיר לפחות. מי שזולל הכי הרבה סוללה הוא המסך אז כלל האצבע הוא - ככל שהמסך גדול יותר עם רזולוציה גבוהה יותר, עדיף שהסוללה תהיה בקיבולת גדולה יותר. חשוב גם לבדוק האם המכשיר מציע טכנולוגיית טעינה מהירה, והאם המטען המהיר כלול בערכה ללא תוספת תשלום. בחלק ממכשירים, היבואנים מעדיפים לוותר על המטען המהיר כדי לחסוך כמה שקלים.

סמארטפון בטעינה. ShutterStock
אתם לא רוצים להיתקע באמצע היום בלי סוללה, נכון?/ShutterStock

המחיר

הטכנולוגיה הזמינה כיום מציעה פיצ'רים מתקדמים מאוד וכוח עיבוד שלא יבייש אף מחשב אבל השאלה העיקרית ברכישה של סמארטפון חדש היא לא כמה הוא עולה, אלא האם הוא משתלם? יש מכשירים באלף שקלים ששווים כל אגורה לעומת כאלה שרק יאכזבו אתכם, ויש מכשירים ב-3,000 שקלים שנותנים תמורה מעולה לכסף לעומת כאלה שממש לא משתלמים.

מחירי הסמארטפונים בישראל נעים מ-550 שקלים ועד ל-4,000 שקלים ואף יותר; הם מחולקים לשלוש קטגוריות עיקריות - מכשירים זולים, מכשירי ביניים ומכשירי פרימיום. בקטגוריית הזולים שולטים המותגים הסיניים, ובראשם שיאומי. הסמארטפונים שלהם מציעים מפרט ברמה גבוהה יחסית ב-1,000-1,500 שקלים ומתאימים למשתמש ממוצע. מכשירי הביניים מציעים בחלקם מפרט פרימיום במחיר של כאלפיים שקלים (למשל: נוקיה 8, גלקסי A8) וחלקם מציעים מפרטים חלשים יחסית. מכשירי פרימיום הם לרוב מכשירי הדגל של כל יצרנית וכוללים את הפיצ'רים המתקדמים ביותר. המחירים שלהם גבוהים ולרוב ההבדל העיקרי בינם לבין מכשירי ביניים זו איכות ההרכבה וחומרי הגלם, אך קיימים גם הבדלים באיכות המסך ובמצלמה בחלק מהדגמים.

הטיפ הטוב ביותר הוא לגלות איזה משתמשים אתם, ומה הצרכים שלכם. אם אתם מחפשים מכשיר משתלם, ולא רק לעשות רושם עם הסמארטפון הכי יפה ומתקדם, תוכלו למצוא סמארטפון שיענה על כל הצרכים שלכם עד אלפיים שקלים. קראו סקירות של סמארטפונים ברשת והתמקדו בפיצ'רים החשובים לכם ביותר - המצלמה, איכות המסך, איכות השמע, חיי הסוללה ועוד. יצרניות רבות מתפשרות על רכיבים מסוימים כדי לפנק במצלמה או במסך ולכן מומלץ לקרוא מה חשבו על המכשיר אתרי טכנולוגיה ובלוגרים שאתם סומכים עליהם. כאן גם חשוב לקחת בחשבון את נושא האחריות של היבואן הרשמי; קנייה בייבוא מקביל עשויה להיות זולה יותר אבל התיקון יעלה לכם עוד כמה מאות שקלים בלי אחריות.

>> לעוד כתבות מעניינות - עקבו אחרינו גם בפייסבוק.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully