וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דוכן אוכל הרחוב שרוצה להחזיר את כוכב המישלן

17.1.2018 / 12:38

לפני מספר שבועות דוכן אוכל רחוב בבנגקוק עשה היסטוריה, כשקיבל לראשונה כוכב מישלן. למרות התיירים הרבים שצובאים מאז על העסק הבעלים מעוניינת להחזיר את הכוכב, שלדבריה מסב לה בעיקר צרות

מסעדת ג'יי פיי בבנגקוק תאילנד. GettyImages
ג'יי פיי עומלת על הכנת אומלט הסרטנים/GettyImages

אחד הקונפליקטים הנצחיים בעולם התיירות הוא המתח העדין שבין מקומות בתוליים ואותנטיים, החביבים על המקומיים, לבין רצונם של התיירים לגלות ו"לכבוש" אותם, מה שבסופו של דבר גורם להם לאבד את אותה אותנטיות ייחודית.

הדילמה המעניינת הזאת מהדהדת בעוצמה בבחירות של מדריך מישלן בנגקוק. לפני מספר שבועות נכנס לראשונה התנ"ך של המסעדות לתאילנד וחילק כוכבים למסעדות. ביקורות רבות הושמעו כלפי המדריך (שפורסם בדצמבר 2017), על שהעדיף לתת כוכבים למטבחים אירופאים ולשפים זרים כמו האטלייה של ז'ואל רובושון בבנגקוק מאשר להתמקד בסצינת אוכל הרחוב התוססת והמגוונת בעיר שבה אלפים רבים של בתי אוכל ועגלות מזון.

בין השלל שחולק למסעדות בלט מקום אחד בקטגוריה משל עצמו. המזללה של ראן ג'יי פיי, הייתה הנציגה היחידה של אוכל הרחוב שקיבלה את הכוכב (לצד 13 מסעדות נוספות שקיבלו כוכב אחד ועוד שלוש מסעדות שקיבלו שני כוכבים). עוד בטרם ההכרזה המקום עשה לו שם בזכות סגנון הבישול הייחודי של בעלת המקום, שאף כונתה על ידי כוהנת הלייף סטייל האמריקנית מרתה סטיוארט כ"הבשלנית הכי טובה בתאילנד".

ג'יי פיי בפעולה

המקום שקיים כבר 40 שנה מנוהל על ידי סופיניה ג'נסוטה, השפית ובעלת המקום שמכונה בפי כל ג'יי פיי (בגלל שומה שמעטרת את פניה, בתרגום לאנגלית המשמעות היא sister mole). בחלל המסעדה הקטן יש כעשרה שולחנות פלסטיק, כסאות מתכת פשוטים, ו-3 מלצרים, אבל סוד קסמו טמון בג'יי פיי, שמפורסמת בסגנון הבישול הייחודי שלה. סגנון שהוליד את מנת הדגל: אומלט סרטנים בטיגון עמוק, לצדו היא מגישה גם מוקפץ סרטנים בקארי, נודלס, מרקי טום יאם ועוד. היא מעולם לא כתבה מתכון, ואת סודותיה שומרת לעצמה, יחד עם ההבטחה כי ביום בו תפרוש העסק ייסגר. סימן ההיכר הכי מפורסם של הבשלנית בת ה-72 הוא משקפי סקי גדולות אותן היא מרכיבה בעת הטיגון בכדי להגן על עיניה, יחד עם כובע סקי אותו היא חובשת לראשה ויחד מעניקים לה לוק אקסצנטרי במיוחד.

מאז ההכרזה, הגיעו למזללה הזעירה המוני תיירים, פודיז ואף נציגים סקרנים מרשויות המס בתאילנד, מה שגרם לג'יי פיי להתחרט על קבלת הכוכב. "הלוואי שהיינו יכולים להחזיר את הכוכב", סיפרה ג'יי פיי לפני כמה ימים לאתר eater. לדבריה, תשומת הלב המופנית כלפי המקום הפכה עבורה למעיקה ומפריעה לרצף העבודה. בין הצרות החדשות היא מונה את שפע העיתונאים שמטרידים אותה ללא הפסק וקהל של סקרנים שמגיע לצלם וללכת מבלי לאכול. רוב שעות היום יש עומס גדול ובמהלכן ההמתנה של הלקוחות מתארכת עד לשעתיים, דבר שהוביל ליצירת מערך הזמנות מסודר כדי להתמודד איתו. בתה של ג'יי פיי אף התפטרה מהעבודה כדי לסייע לאמה בעסק במשרה מלאה.

sheen-shitof

בהנחה בלעדית

החברה הישראלית שהמציאה את מסירי השיער עושה זאת שוב

בשיתוף Epilady

הדוכן של ג'יי פיי

ג'יי פיי לא הייתה דוכן הרחוב הראשון שזכה במישלן, זה כבר קרה בסינגפור ובהונג קונג, ובכלל, בשנים האחרונות במישלן מנסים לנער מעט את התדמית האליטיסטית והמאובקת שדבקה בהם. אבל בעוד שהדוכן בסינגפור באמת מציע מנה שעולה דולרים בודדים, כאן הסיפור מעט שונה. ג'יי פיי התפרסמה בזכות חומרי גלם מצוינים איתם היא עובדת שהם גם הסיבה הרשמית לכך שהיא גם גובה מחירים גבוהים משמעותית על המנות שלה מאשר במזללות אוכל רחוב אחרות בבנגקוק. מנת אומלט הסרטנים עולה כ-30 דולרים (1,000 באט), ומחיר דומה היא גובה על מנות אחרות בתפריט.

היא מעידה כי למרות שההוצאות שלה גדלו עקב הביקוש, היא לא העלתה מחירים מאז שקיבלה את הכוכב ואם תעשה זאת הוותיקים יעזבו. היא עובדת בכל יום מ-2 בצהריים ועד 1 בלילה, למעט ימי ראשון. בתה מספרת שאמה מתעייפת הרבה יותר מאז קבלת המישלן, אבל באותה נשימה משדרת עסקים כרגיל. "לפני ואחרי מישלן אנחנו אותו הדבר", היא מדגישה. "כשהלקוחות באים ואומרים שהם אוהבים את האוכל שלנו מבחינתנו זה שווה ערך למיליוני כוכבים מדי יום".

הביקורות ברחבי הרשת לא סלחניות ורבות נכתב על השירות במקום שהדרדר משמעותית בשבועות האחרונים, מאז קבלת כוכב המישלן. אבל ניתן לטעון שבין כה וכה, מי שמחפש אותנטיות בתאילנד ואת מקום מרבצם של המקומיים, ימצא אותם בדוכני רחוב נסתרים אחרים, שעדיין לא גילו אותם וכנראה עדיין גובים על מנה דולרים בודדים. המנהל הבינלאומי של מדריכי מישלן, מייקל אליס, מסר אגב עוד בטרם יציאת מדריך המישלן של בנגקוק, כי הכוכבים יימסרו רק למקומות עם כתובת פיזית קבועה, מה שמראש לא מאפשר לעגלות הרחוב הרבות של בנגקוק להיכלל ברשימה.

מסעדת ג'יי פיי בבנגקוק תאילנד. GettyImages
ג'יי פיי בעבודה/GettyImages
מסעדת ג'יי פיי בבנגקוק תאילנד. GettyImages
החביתה של ג'יי פיי/GettyImages

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully