וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"אין להם פחד": הצעירים נקטלים על הטרקטורונים

18.12.2017 / 7:48

התאונה הקטלנית שאירעה בשבת בה היה מעורב טרקטורון ורוכבים צעירים, חסרי ניסיון מוכיחה שוב את הקושי לאכוף רכיבה מסוכנת בשטחים פתוחים וכן את היעדרו של חינוך מהבית. "תגיע לאזור של בית קמה כל שבת בבוקר תראה מה זו הפקרות, עשרות נערים רוכבים כמו משוגעים"

יח"צ - חד פעמי

סרטוני וידאו: באדיבות עמותת אור ירוק

"בכל סוף שבוע מתקיימים מבצעי אכיפה בכל הארץ, גם באזור הכפרי בשרון. אבל, כשנער לוקח טרקטורון דרך השדות באמצע הלילה במקום שאין בו כל תאורה מכאן הדרך לאסון גדול היא קצרה. בסופו של דבר כל אזרח אחראי לעצמו". כך אמרה אמש (ראשון) בבוקר מירב לפידות, דוברת משטרת ישראל בעקבות התאונה הקטלנית שארעה בשבת, בה סתיו לוי, בחורה צעירה בת 17 תושבת בת חפר קיפחה את חייה בהתהפכות טרקטורון, ליד היישוב עולש.

התאונה הקטלנית בסופש האחרון, אינה הראשונה שמתרחשת השנה בה רוכבי טרקטורונים מוצאים את מותם. למעשה במהלך השנתיים האחרונות נהרגו 11 רוכבים, כאשר במקרים רבים, מדובר על בן נוער שאיבד את השליטה ומצא את מותו. המשטרה אכן משקיעה מאמצים מסוימים על מנת להתמודד עם היקף התופעה אולם אזרחים עימם שוחחנו מספרים כי המשטרה רחוקה מלהתמודד באופן יעיל איתה. צבי רוזן, שמתגורר בבית קמה; "תגיע לאזור של בית קמה כל שבת בבוקר, תראה מה זו הפקרות, עשרות נערים רוכבים כמו משוגעים, עולים על הכביש, חוצים אותו באופן מאוד מסוכן. ומי יכול עליהם, מי שיעיר להם יקבל גם דקירה. פחד אלוהים".

גם רן שלום שמתגורר באשקלון מספר על התופעה המסוכנת: "אני מזמין אותך לאזור שלנו ביום שבת בבוקר. לא מבין למה אין אכיפה הרבה יותר משמעותית, אני פשוט לא מצליח להבין מה קורה כאן; חבורות של צעירים על טרקטורונים רוכבים הכי פרוע שאפשר - אין להם אלוהים. תגיד לי איפה המשטרה? היא יודעת טוב מאוד באיזה אזורים הם נוסעים כמו משוגעים".

מצפצפים על החוקים

בפסק דין, שניתן השנה נפסק כי קטין שאיבד שליטה על טרקטורון יפצה את חברו במיליון שקל. במקרה המסוים, מדובר על נער בן 15.5 שהרכיב את חברו הטוב שמבוגר ממנו בשנה וחצי על טרקטורון

למעשה, התופעה אינה מתרחשת רק בכבישי הדרום, אלא רווחת מאוד באזור השרון וגם בצפון הארץ. טרקטורון נועד לשימוש חקלאי בשטח ולכן אסור לו לנסוע על הכביש, אלא רק לחצות כביש בין השטחים, אולם בפועל, רבים מהרוכבים מצפצפים על החוק ובהיעדר אכיפה של ממש, רוכבים על הכביש באין מפריע, ובמקרים רבים תוך ביצוע של עבירות תנועה חמורות ומסכנות חיים. כך למשל, בסרטון שהגיע למערכת מצולם בחור צעיר רוכב באחד מכבישי הצפון, תוך שהוא חוצה בדהרה צומת מרכזית באור אדום. בסרטון אחר מצולמים שני בחורים על טרקטורון עולים על המדרכה, חוצים מעבר חציה ומשתלבים באופן מסוכן מאוד בתנועה.

באור ירוק מוטרדים מאוד מהתופעה המסוכנת ומלינים כנגד אוזלת ידה של המשטרה. ארז קיטה, מנכ"ל העמותה: "כיום ניתן לראות באין מפריע רוכבים צעירים לא מיומנים אשר בוחרים להשתולל עם הטרקטורון במקומות צבורים תוך סיכון ממשי של חיי אזרחים ותוך צפצוף על חוקי הבטיחות כגון חבישת קסדה, שימוש בקשת התהפכות, והקפדה על מהירות מקסימאלית של- 40 קמ"ש". לדבריו, "בפועל הפך הטרקטורון לכלי נסיעה בשטח אשר זמין לכל דורש. כאשר הגיל למתן רישיון הנהיגה הינו 16 בלבד".

באור ירוק מחדדים סיכון נוסף שכרוך בשימוש בכלי ע"י בני נוער – היעדר היכולת להשתלט עליו: "אנחנו עדים לתופעה מסוכנת שהולכת וגוברת שבה ילדים ובני נוער ללא רישיון נהיגה וללא ניסיון רוכבים בכביש הציבורי בין כלי הרכב. לילדים אין יכולת להשתלט על כלי כל כך כבד וגדול ובוודאי שאין להם את היכולת לקרוא את מפת הסכנות שהכביש מציב בפניהם. על המשטרה להגביר את האכיפה כנגד נהגי טרקטורונים שנוהגים ללא רישיון וכנגד כאלה שנוהגים בכביש וללא אביזרי הבטיחות הנדרשים בחוק. במקביל חייבים להגביר את ההסברה ולכלול בתהליך ההכשרה גם לימוד מאפייני נהיגה בשטח".

עו"ד אסף ורשה, מומחה בדיני ביטוח ונזיקין מבהיר: "לצערי, נתקלנו בלא מעט מקרים בהם תאונת דרכים שהתרחשה בנסיבות שאינן מעניקות כיסוי ביטוחי, הותירה את הרוכב ואת משפחתו, בחוסר כל. מדובר על תביעות שיכולות בקלות להגיע למאות אלפי שקלים ולעיתים גם ליותר. וכך למשל בפסק דין, שניתן השנה נפסק כי קטין שאיבד שליטה על טרקטורון יפצה את חברו במיליון שקל. במקרה המסוים, מדובר על נער בן 15.5 שהרכיב את חברו הטוב שמבוגר ממנו בשנה וחצי על טרקטורון כאשר ברגע מסוים, איבד הנהג את השליטה בכלי והתנגש בעוצמה בעמוד. היות ולנהג לא היה רישיון נהיגה בתוקף, הוגשה תביעה נזיקית הן כנגדו והן כנגד הקרן לפיצוי נפגעי תאונות דרכים.

עו"ד ורשה מסביר כי כב' השופט יצחק כהן מבית המשפט המחוזי בחיפה פסק כי "התובע ידע גם ידע, שבעל הטרקטורון, לא התיר לנתבע או לתובע או לשניהם כאחד לנהוג בטרקטורון. בסופו של יום, היות ונקבע כי התובע סובל מנכות בשיעור של 73% ישלם לו הנתבע מכיסו סכום של מיליון שקל."

  • עוד באותו נושא:
  • טרקטורון

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully