וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ב.מ.וו G310GS: רכיבה ראשונה

דני קושמרו

16.10.2017 / 8:55

האופנוע הקטן של ב.מ.וו מקבל שם גדול מהחיים. דני קושמרו יצא לרכוב על ה-G310GS כדי לבדוק האם אופנוע התקציב של ב.מ.וו ראוי לשאת את צמד האותיות בעלות העבר המפואר

רכיבה ראשונה: ב.מ.וו G310GS. יצרן, ניר בן טובים
צריך להתקרב כדי להבין שמדובר במיני GS/ניר בן טובים, יצרן

זה בדיוק כמו בסירטוני הוואטסאפ בהם רואים אופנוען ולא רחוק ממנו אופנוע אימתני, הבחור עם הקסדה צועד לעבר המצלמה ורק כשהוא ממש מתקרב לכלי הדו-גלגלי מבינים שמדובר באופנוע צעצוע. הטעות האופטית הזו בדיוק מתרחשת גם עם הבייבי GS, משום שכשאתה מסתכל עליו ממרחק של כמה מטרים אתה מזהה את הכנף הקדמית בצורת מקור, את השן ששלוחה קדימה לצידו מיכל הדלק, מיכל שהוא עצמו בעל אותו קימור ג'י-אסי מיוחד. אפילו שתי האותיות עצמן נמצאות שם בגדול זועקות - זה באמת אני!

וזאת בדיוק המטרה, שתתבלבל קצת. משום שמבט נוסף יגלה שמשהו מאוד משמעותי חסר שם במנוע – אין כאן מנוע גדול שלא לומר בוקסר. עוד כמה צעדים לעבר האופנוע יעלו על הפרצוף חיוך משועשע כשתבין שזה GS אחר מכל מה שהכרת, קטן, צנוע, כי מותק, ה–GS התכווץ.

ועדיין אל תמהרו לזלזל בילד, כי הקטן הזה מתכוון לעשות מהפיכה.

רכיבה ראשונה: ב.מ.וו G310GS. יצרן, ניר בן טובים
רכיבה ראשונה: ב.מ.וו G310GS/ניר בן טובים, יצרן

איך אומרים GS בהודית?

"GS", שתי האותיות המזוהות ביותר עם אופנועי ב.מ.וו שאומרות בגרמנית Gelände – שטח, ו-Straße – רחוב/כביש, פרצו לתודעה ב-1980 בהצגת הדגם הראשון של ה–R80G/S, אופנוע ששינה את ההיסטוריה של ב.מ.וו ואת עולם האופנועים בכלל כשהמציא משהו שאז עדיין לא היה לו שם - אופנוע האדוונצ'ר: אופנוע גדול שיודע לרכוב בכביש ובשטח, כזה שמצוין בגמיאת מרחקים בכל דרך. מי שהחל בהרפקה הזו היה Rüdiger Gutsche, מהנדס בחברת ב.מ.וו וחובב מרוצי שטח שלקח את המנוע מאופנוע הכביש של החברה, הוסיף גלגלים בקוטר גדול יותר ומתלים ארוכים, ומשם הכל התגלגל מהר מאוד – החלו סיפורים על הרפתקנים שחצו את הסהרה ודרום אמריקה עם הכלי הזה, ו-Hubert Auriol, ו-Gaston Rahier זכו בראלי פאריז-דקאר (שאז עוד באמת נערך במקומות האלו), והשאר, כמו שאומרים - היסטוריה.

שלושים ושבע שנים אחר כך ואחרי שנמכרו יותר מחצי מיליון GS'ים לשים את האותיות של פאר התוצרת הבווארית על אופנוע חד צילינדרי צנוע שמיוצר בכלל בהודו, האם זה מהלך שיווקי מבריק או שמא חילול הקודש?

את המבחן ל- G310R קראתם כאן לראשונה וגם את המבחן המקומי שלו, אם נאמל"ק לכם אותו - זהו האופנוע ההודי הראשון של במוו שמיוצר על ידי TVS במפעל מיוחד שהוקם ב-Hosur לא רחוק מבנגלור, במטרה לרדת לעם - ובעיקר לעמים – למאות המיליונים של המזרח הרחוק ודרום אמריקה – אנשים שמרביתם רוכבים כיום על כלים דו גלגלים בנפחים קטנים, ממותגים לא מוכרים לציבור המערבי, אוכלוסיה שלמה של מיליוני רוכבים על פני הגלובוס שעד עכשיו יכלה רק לחלום על מותג הפרופלור.

ה- G310GS עושה שימוש ברוב המכלולים של ה-G310R: מנוע חד צילנדרי מקורר נוזל של 313 סמ"ק שפותח במיוחד לטובת הכלים האלו ואותה השלדה – ההבדלים הם מתלים מעט ארוכים יותר, צמיג קדמי שגדל ל-19 אינץ' וכמובן - העיצוב שכולל את שתי האותיות החשובות כל כך. גם כאן המנוע מונח הפוך כך שפתח הפליטה מוצב לאחור מה שאמור לשפר את כניסת האוויר מקדימה, מאפשר להאריך את הזרוע האחורית ליציבות ונוחות גבוהים יותר ובנוסף יש משקל על הגלגל הקדמי שנותן יותר ביטחון ברכיבה (וקצת פחות אפשרות לווילי).

בואו נדבר מיד על הפילפילון שבחדר: איכות הייצור ההודית האיך נאמר - מעט שונה מזו הגרמנית, היא מין הידועות. מבט על האופנועים יתקשה למצוא עדויות שמדינת הייצור היא ארץ השאנטי באבא. קודם כל – הוא נראה מצויין, אתלטי ונאה. הפלסטיקה איכותית והצביעה מרשימה, החיווטים במקום, יש סב??ל אחורי מסיבי מברזל שיתאים לנשיאת ארגז או מזוודות, ואם ממש נתעקש למצוא בעיות – נציין שיתכן שריתוכי השילדה שעושים בגרמניה היו קצת יותר אלגנטיים, אבל גם זה רק בגלל שאנחנו נודניקים ומתנשאים, הרי TVS הוא יצרן האופנועים השלישי בגודלו במדינה של 1.4 מילארד איש, תאגיד שמייצר 2.5 מיליון כלים בשנה (לעומת כ-160 אלף בלבד שמייצרת ב.מ.וו, כן?).

ובכל זאת – הבדלי התרבויות נמצאים דווקא בפרטים אחרים. אדגר היינריך הוא המעצב הראשי של האופנוע, לפני כן עבד חמש שנים בענק אופנועים הודי אחר, בג'אג': "העיתונאים כל הזמן שואלים אותי למה יש לו ג'נט יצוק ולא שפיצים – הם לא מבינים שבהודו חישור יצוק הם סמל ליוקרה, ושפיצים סמל לחסכון בכסף" והוא ממשיך "מצד שני כשהצעתי להתאים ל-GS את המפלט הקטן והחמוד הזה ההודים הסתכלו עלי בתמיהה בטענה שאופנוע גדול צריך אגזוז גדול בשביל הרושם! בכלל – במזרח, אופנוע כביש נחשב יותר יוקרתי מאופנוע שטח-אדוונצ'ר. ההודים לא הבינו גם למה אנחנו רוצים דיסק גדול יותר לבלם הקדמי משום שבדרכים המשובשות שם בכלל לא נהוג להשתמש בקדמי. הם בהחלט רואים את הדברים אחרת". אגב – האופנוע עדיין לא עבר תקינה הודית, משום שבהודו חייבים מקום למספר רישוי קדמי, ובעיקר – תאמינו או לא – צריך מיגון בגלגל האחורי לסארי – לשמלת הגברת שיושבת במושב האחורי עם רגליה הצידה.

רכיבה ראשונה: ב.מ.וו G310GS. יצרן, ניר בן טובים
מהירות השיוט סביב 130 קמ"ש, אבל לא לפרקי זמן ארוכים/ניר בן טובים, יצרן

יוצאים לדרך

דיברנו על איפה מייצרים אותו, והסתכלנו עליו – בואו נרכב. ה-GS קצת יותר גבוה מהאח ה"כבישי" שלו , ולהבדיל מה-GS המקורי והגדול כאן לא אמורה לאף אחד בעיה בלהגיע לרצפה. משיכת גז ויציאה לדרך – לוח מחוונים דיגיטלי אינפורמטיבי יראה כל מה שצריך לדעת – מצריכת דלק ועד טמפרטורת אוויר בחוץ. יש חיווי הילוכים ומד סל"ד שרוב הזמן יהיה בקצה של הסקאלה שלו משום שהמנוע עובד כאן קשה.

ברכיבה ספורטיבית הסל"ד כל הזמן בקצה האדום כדי לנצל כל פיסת זנב מכוחות הסוס המועטים וגם המומנט זעיר למדי - מפלט אקרופוביץ' ייעודי יכול לעורר כאן ניסים גלויים. מאידך, שלא כאן תהיה טעות – זה אופנוע צנוע אבל כזה שמצליח מאוד להנות אותנו מאוד כאן: הרכיבה נערכת בכבישים המפותלים סביב מנזר מונסראט שליד ברצלונה (אם אתם באזור – מומלץ מאוד!), שמאלה-ימינה-שמאלה קצרים בנוף נפלא. מתלי הקאייבה עושים עבודה טובה כשהברקס הקדמי קצת רך לעבודה אגרסיבית ממש, מה שלא מפריע לחיוכים - הג'יאסון מדלג לו מצד אל צד, בעזרת המשקל הקל מפליק בלי בעיה ובגלל הגובה יש לו מרווח הטייה מצויין. רק אלסנדרו האיטלקי שמוגדר רישמית כמופרע של הקבוצה מגזים בהשכבה ואחרי ששייף את הרגלית הרגל מגיע גם למעטפת של המפלט שקיבלה עיצוב מחודש, איטלקי.

בתוך העיר זה אופנוע מהיר מאוד, קצת גבוה מעל המכוניות, זווית צידוד רחבה בכידון ורגליים בקרקע – המנוע מתגלגל בסל"ד נמוך והכל יעיל מאוד, זה השטח הביתי שלו. תלונה אפשר להגיש על העברת הילוכים נוקשה מעט, אבל יתכן שזה משום שמדובר באופנוע חדש לגמרי. בכביש המהיר מהירות השיוט תעמוד על כ-130 קמ"ש ב-8,000 סלד. יש משקף רוח קטן שלא מתקשה עם המהירות הזו ועושה את שלו אבל במקביל ישנו סוג של ויברוץ בסל"ד הזה שאחרי זמן רכיבה ארוך עלול להביא לתחושת נימול בידיים. אם תרצו להרכיב מאחור – המושב רך נעים ורחב, אבל עקב רגל ימנית גדולה מידי תמצא עצמה נוגעת שוב ושוב במכסה של המפלט.

בסוף נגיע גם לשביל עפר, בכל זאת, הרי זה GS. יש מיגון תחתון וגדול למנוע, גובה המושב הנמוך נותן ביטחון למתחילים ונחמדה האופציה לניתוק מהיר של ה–ABS. מאידך בתנוחת עמידה הכידון נמוך מידי לזמן רכיבה ארוך והמחסור בכח מורגש גם פה ושם. נראה שב.מ.וו ידעו מדוע הגיחה לשטח תהיה קצרה מאוד.

רכיבה ראשונה: ב.מ.וו G310GS. יצרן, ניר בן טובים
יש יכולת שטח, אך זו מוגבלת בשל כידון נמוך מדי ומחסור בכוח/ניר בן טובים, יצרן

מגפיים גדולים

בסוף האירוע שסיים שבועיים של השקה של עיתונאים מכל העולם אני פוגש את אלכס - האיש שהיה אחראי על אופנועי המבחן מחייך עכשיו חיוך ענק של סיפוק. "עברו כאן 120 עיתונאים מכל העולם שעשו סך על הכלים כמה עשרות אלפי קילומטרים, ראיתי איך אתם נוסעים עליו, בלי רחמים. תצטרך להאמין לי" מתעקש אלכס "לא היתה לי בעיה אחת!". זה אמנם האופה שמעיד על עיסתו, ובכל זאת.

הגרמנים הולכים כאן בעקבות הצעד שעשו המתחרים המרים מאוסטריה, KTM, שפתחו לפניהם מפעל בהודו עם דגמי ה-Duke הקטנים שמייצר עבורם הענק ההודי בג'אג', ווזכו להצלחה גדולה. עכשיו ב.מ.וו מקדימים אותם עם אופנוע אדוונצ'ר קטן, ואפשר להניח שהתשובה הקטומה בוא תבוא. ה-GS יעלה באירופה כ-20 אחוזים יותר מאחיו ה-R. בישראל, צפוי מחירו לעמוד על כ-40 אלף שקלים. האם זה שווה את ההפרש? נדמה שהוא נראה מרשים יותר ומוסיף יכולת מסויימת בשטח, מאידך בגלל גובהו יורדים כמה קמ"שים במהירות המירבית. השאלה היותר גדולה היא מהו בדיוק הדבר הזה. בב.מ.וו מתעקשים להציג אותו כ-GS אמיתי. האמנם? אפשר לשער שהכל הוא תלוי בציפיות ואלו חייבות להיות שונות כשמדובר באופנוע שיעלה משהו כמו רבע מהאח הגדול במשפחה. זה אופנוע מצויין למתחילים עם נוכחות גבוהה מאוד לשקל, ומכל מקום יהיה לבטח מהנה בהרבה מכל קטנוע מתחילים. אבל את האופנוע הזה צריך לבדוק בפרמטרים אחרים משום שהוא אמור לעשות מהפכה, להגדיל משמעותית את המכירות של במוו מוטרראד, לפתוח את המותג היוקרתי לציבור צעיר יותר ועשיר פחות, ובעיקר להביא את הבווארים לעידן חדש, למחוזות על פני הגלובוס שבהם לא היו מעולם, ומבחינת שוק האופנועים העולמי, זה סיפור גדול ממש.

על הצד הטכני: BMW G310GS

מנוע: צילנדר יחיד 313 סמ"ק, קרור נוזל, 4 שס'
הספק: 34 כ"ס/ 9,500 סל"ד
מומנט: 2.85 קג"מ/7,500 סל"ד
תיבת הילוכים: 6 הילוכים

שלדה: צינורות פלדה
מתלה קדמי: מזלג הפוך 41 מ"מ מהלך 180 מ"מ
מתלה אחורי: מונושוק מהלך 180 מ"מ
בלם קדמי: דיסק יחיד 300מ"מ
בלם אחורי: דיסק יחיד 240מ"מ
צמיג קדמי: 110/80 R19
צמיג אחורי: 150/70 R17

בסיס גלגלים: 1,420 מ"מ
גובה מושב 835מ"מ
משקל (יבש): 169.5 ק"ג

צריכת דלק רשמית 33 ק"מ לליטר (מבחן – במצב מאומץ מאוד - 21.2 קמ"ל)
מהירות מירבית (מוצהרת): 143 קמ"ש

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully