וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מהפכה: רכיבת מבחן על אופני שטח חשמליים

22.9.2017 / 7:07

הרכיבה על אופני הקי.טי.אם קאפהו החשמליים, גרמה לי להבין עד כמה גדולה הבשורה שאופניים אלו מביאים איתם. ללא ספק אנחנו עומדים בתחילתה של מהפכה, ברכיבה על כלים דו גלגליים בשטח

אופני הרים חשמליים של KTM. ראובן סביו, ניר בן טובים
המהפכה החשמלית מגיעה לאופני השטח/ניר בן טובים, ראובן סביו

המסר הוא כזה; אם היצרנים והמחוקקים ישכילו לנתב את המהפכה הטכנולוגיות הזו נכון, היא עשויה לשנות את האופן שבו רבים משתמשים באופני ההרים - ולהכניס לענף כמות עצומה של רוכבים חדשים.

בשנים האחרונות אנחנו עדים להתפתחות עצומה בכל הקשור לכלי רכב חשמליים בכלל ולאופניים חשמליים בפרט. בגלל רשלנות של מוסדות המדינה וחוסר משמעת וכבוד לזולת מצד הרוכבים, האופניים החשמליים זכו לדימוי שלילי במיוחד בקרב מרבית האוכלוסייה. אין ספק שייקח זמן רב לתקן את הטעויות שעשו הרשויות בתחילת דרכם של האופניים החשמליים בישראל ולשנות את התדמית השלילית, אבל אין ברירה, כי ללא ספק האופניים החשמליים הם הפתרון היעיל ביותר להתניידות עירונית.

אופני הקי.טי.אם קאפהו שייכים לקטגוריה אחרת לחלוטין של האופניים החשמליים ובנויים בכדי להגדיל את גבולות ההנאה ברכיבה בשטח עבור רוכבים מנוסים ולהנגיש אותה גם לרוכבים, שעד היום לא יכלו לעמוד בכך מבחינה גופנית. כמובן שאופניים אלו יכולים גם לשמש בתור כלי תחבורה עירוני מעולה ואף יותר מכך, אך יש לקחת בחשבון שהם עולים הרבה ונראים מאוד מפתים...

לסינגלים יצאנו

אופני הרים חשמליים של KTM. ראובן סביו, ניר בן טובים
אופני הרים חשמליים של KTM/ניר בן טובים, ראובן סביו
כבר מהעלייה הראשונה הבנתי, שבזכות רמת הביצועים הגבוהה של המנוע והאחיזה של צמיגי ה-27.5+, ניתן להתגבר על עליות קשות וארוכות

לחיצה קצרה על כפתור ההדלקה, לחץ על הדוושות ופתאום מתקבלת תחושת בעיטה מאחור, שגורמת לי לחייך בפליאה ולהבין מיד עד כמה חזק המנוע הקטן. אומנם מדובר במנוע בעל הספק של 250 וואט כמתחייב מהתקן, אך הנתון הקובע בשטח הוא המומנט וכאן הקאפהו מפתיע בגדול עם תוספת של 75 ניוטון למטר למומנט הגדול ממילא, שהרוכב מעביר דרך הדוושות. הפעלת המנוע היא אוטומטית לחלוטין ולא דורשת התעסקות במהלך הרכיבה ובזכות כך תפעול האופניים, כולל מערכת ההילוכים, הוא בדיוק כמו בכל אופני ההרים המודרניים.

בכדי להעניק חווית רכיבה חלקה ולמנוע העברת כוח מיותר לגלגל האחורי, פיתחה חברת BOSCH ספקית יחידת ההנעה החשמלית, בקר מנוע שמווסת את הספק המנוע החשמלי לפי מצב ההתערבות שהרוכב בוחר ובהתאם לשלושה חיישנים. החיישנים מודדים את עוצמת הדיווש של הרוכב, את מהירות סיבוב הפדלים/קדנס ואת מהירות הנסיעה ובהתאם לכך מחושב ההספק הדרוש. בנוסף לכך, חיישן הלחץ של הפדלים מושפע גם מההילוך אותו בחר הרוכב ולכן עם קצת ניסיון עם המערכת, אפשר לשלוט בהתערבות המנוע בצורה כמעט מושלמת.

כבר מהעלייה הראשונה הבנתי, שבזכות רמת הביצועים הגבוהה של המנוע והאחיזה של צמיגי ה-27.5+, ניתן להתגבר על עליות קשות וארוכות, שעד היום הייתי מעז לעשות רק עם אופנוע. עובדה זו הרחיבה לי את מקורות ההנאה מהרכיבה וסינגלים רבים שעד היום נהנתי לעשות רק בירידה, הפכו להיות מהנים במיוחד גם בעלייה. בנוסף לכך, ניתן ליהנות ממספר ירידות גדול יותר, כי העלייה חזרה הפכה להיות הרבה יותר מהירה וקלה.

בזכות כך, מצאתי את עצמי יורד מספר פעמים את הסינגלים המפורסמים של הר חורשן מבלי לחשוש יותר מידי מהעלייה חזרה בדרך הספסלים, הידועה לשמצה בקרב מרבית הרוכבים שלא מתאמנים ברצינות לקראת מרוצי קרוס קאנטרי. בזכות הסיוע של המנוע החשמלי בעליות, כלל לא עלה בדעתי לשנות את מצב ה-PRO PEDAL של הבולמים וכך חסכתי לעצמי את עוגמת הנפש המתרחשת, כאשר לאחר הקפיצה הראשונה בירידה נזכרים שהבולם נשאר נעול חלקית. בירידות נהנתי מאוד לנצל את מלוא מהלך מתלים העומד על 160 מ''מ מאחור ו-150 מלפנים ואת רמת האחיזה הגבוהה של צמיגי ה-SCHWALBE השמנמנים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית

מלאי בטחון

אופני הרים חשמליים של KTM. ראובן סביו, ניר בן טובים
אופני הרים חשמליים של KTM/ניר בן טובים, ראובן סביו

האופניים הרגישו מאוד יציבים וסייעו לי לשמור על הקו הנכון, למרות תנאי הדרדרת הקשים של סוף הקיץ. תחושה זו נובעת גם מהמשקל הגדול יחסית, 23.2 ק''ג, של האופניים וממיקומו הנמוך במרכז האופניים. תוצאה נוספת, פחות נעימה, של חלוקת המשקל הייחודית, היא הצורך במאמץ גדול יחסית לאופני 160 איכותיים אחרים בכדי להרים את הפרונט בקפיצה מדרופים, או בכדי לשנות את זווית האופניים באוויר. תחושת הדריסה היא ברמה גבוהה במיוחד ועד מהרה הצלחתי להרים את המבט רחוק לפנים ולטוס בירידות כפי עד היום יכולתי לעשות רק עם אופני דאון היל ארוכי מהלך.

ניתן פשוט להתעלם מכל אותם אבנים ומדרגות קטנות, שלרוב מחייבות התייחסות ולסמוך על האופניים שיספגו אותן מבלי לזעזע את האופניים והרוכב בצורה מוגזמת. עובדה נוספת מפתיעה הייתה רמת הרעש הנמוכה בירידות, שמעידה על רמת התכנון של מעברי הכבלים השונים ואיכות ההרכבה, שלפיהם נבנו אופניים אלו. במידה והירידה מאפשרת זאת, ניתן להטעין את הסוללה בחזרה על ידי סיבוב של הפדלים בירידה ובזכות כך להגדיל את טווח הנסיעה העומד בממוצע על כ-40 קילומטרים ברכיבת סינגלים עם הרבה עליות וירידות. כמובן שלמצב ההתערבות הנבחר יש השפעה מכרעת בנושא טווח הנסיעה שעשוי להשתנות במאות אחוזים בהתאם למצב שבו בחרנו. רק בגלל שהייתי חייב, ניסיתי לרכוב ללא המערכת החשמלית ולאחר העלייה הראשונה, הבנתי שזה יכול לבוא בחשבון רק במקרה חרום, או אם מתייחסים לאופניים כאילו הם מכשיר כושר.

אופני הרים חשמליים של KTM. ראובן סביו, ניר בן טובים
אופני הרים חשמליים של KTM/ניר בן טובים, ראובן סביו

בלמי ה-XT נוחים ומדויקים מאוד בפעולתם, אך הייתי מעדיף דיסק קדמי בקוטר 203 מ''מ לעומת ה-180 המורכבים במקור מלפנים ומאחור. הרפידות המקוריות הן מהסוג עם צלעות קירור וטוב שכך, אך למי שחושב לאתגר את עצמו ואת האופניים בירידות טכניות ארוכות, הייתי ממליץ על החלפה לרפידות מתכתיות עמידות ויעילות יותר בטמפרטורות גבוהות.

קצת טכנולוגיה

יחידת ההנעה, שבמקרה זה היא גם בהחלט מהנה, המורכת על אופני הקי.טי.אם קאפהו, מיוצרת על ידי חברת BOSCH הגרמנית. מרבית יצרני האופניים הגדולים והחשובים עושים שימוש במערכות של בוש באופני ההרים, הכביש והעיר החשמליים והאיכותיים שלהם. היחידה שאותה בחרו אנשי קי.טי.אם להרכיב על אופני הקאפהו, היא המילה האחרונה בתחום זה לאופני ההרים והיא בעלת ביצועים ויכולות ייחודיים, שעד היום לא היו מוכרים בתחום.

שמה של המערכת הוא Performance line CX והיא כוללת שלושה חלקים עיקריים: המצבר, יחידת המנוע והתמסורת ויחידת הבקרה הכוללת את החיישנים, מתג השליטה שעל הכידון והצג הדיגיטאלי. חשוב להבין שהתערבות המנוע החשמלי מתקבלת רק כאשר הרוכב מדווש ולכן מדובר רק בסיוע במקרה הצורך ולא תחליף לכוח שהרוכב מעביר לדוושות. כל הרכיבים החשמליים חבויים היטב בתוך האופניים ומוגנים מפני חדירת מים ולא דורשים תשומת לב מיוחדת ברכיבה או טיפולים מיוחדים לאחר הרכיבה.

מערכת המתלים כוללת מזלג קדמי של FOX בקוטר 34 מ''מ מסדרת הפרפורמנס ומהלך של 150 ומאחור בולם FLOAT X, שמעניק מהלך של 160 מ''מ לגלגל האחורי. הגלגלים בנויים מנאבות של DT SWISS במידת ה-BOOST שהיא רחבה יותר מהסטנדרט, בכדי להתאים לצמיגי ה-27.5+השמנמנים. החישוקים הם מתוצרת קי.טי.אם וגם הם רחבים מהסיבה שציינתי קודם ומגיעים במקור בתצורת טיובלס.

מערכות ההילוכים והבלמים הן על טהרת שימאנו XT מהדור האחרון, כאשר הקסטה האחורית היא בעלת 11 הילוכים עם גלגל שיניים גדול במידת 46. גלגל השיניים הקדמי הוא חלק מהמערכת של BOSH וניתן גם לבחור בגלגלי שיניים במידות שונות בהתאם לסגנון הרכיבה. קי.טי.אם בחרו עבור אופני הקאפהו החשמליים מכלולים איכותיים ועמידים ולאו דווקא קלים ונוצצים במיוחד, זו ללא ספק בחירה נכונה בהתייחס ליכולות האופניים בירידות ובביצועי יחידת ההנעה החשמלית.

עידן חדש?

אופני הקי.טי.אם קאפהו החשמליים גרמו לי להבין שיש עוד כמה דרכים ליהנות מרכיבה בשטח. היכולת להתמודד עם עליות, שעד היום מנעו ממני ליהנות מהירידות שבסופן מספר רב של פעמים באותו יום רכיבה. האפשרות להתמודד עם עליות טכניות, שעד כה ידעתי שאין לי סיכוי לעלות מבלי לדחוף. הם רק חלק מהדוגמאות ליתרונות של אופניים אלו לעומת אופניים רגילים עבור רוכבים שגם ללא המנוע החשמלי אוהבים לאתגר את עצמם ומסוגלים לכך.

עבור רוכבים בעלי כושר גופני נמוך, שבכול זאת רוצים ליהנות מחוויית רכיבה במקומות מרוחקים, אופני הקאפהו פותחים אופקים חדשים ומאפשרים להם להגיע בבטחה ובנוחות למקומות שעד היום היו מחוץ להישג ידם. בנוסף לכך, גם בני נוער בגיל המתאים יוכלו להשתמש באופניים אלו ככלי תחבורה מדליק במיוחד ברכיבה בעיר ובנוסף להשתמש בהם גם בשעות הפנאי ברכיבה בשטח.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully