וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החו"ל משתלם: ההשתתפות באירופה הביאה למהפך כלכלי בבאר שבע

26.7.2017 / 15:00

הרעיונות זורמים, הכוכבים משתכנעים, המעריצים מתרבים, אבל הכי חשוב: כבר לא צריך תוספת תקציב מהבעלים. הבלוג של שלמה וייס על המהפכה הכלכלית והארגונית שהקמפיין האירופי הביא לבאר שבע

יוסי ציפקיס

להפועל באר שבע היה קלף אחד מרכזי במסע השכנועים מול איסק קואנקה: הקמפיין האירופי. לא שהקריירה של הספרדי בשיאה, אבל השלב הבא בה לא היה אמור להיות ליגת העל הישראלית.

"קואנקה הגיע לבאר שבע רק בגלל המסע האירופאי", אומר גורם בכדורגל הספרדי הבקיא בסיפור העסקה. "אליפות בישראל לא הייתה מנחיתה אותו כאן. כשאתה שומע שזו קבוצה שניצחה את אינטר ועברה את סאות'המפטון ואולימפיאקוס, אתה מבין שיש פוטנציאל לעשות דברים טובים".

זו דוגמה קטנה-גדולה לחשיבות של אירופה עבור אלופת ישראל. הקמפיין האירופי האדיר של באר שבע בעונה שעברה קידם את המועדון כמעט כמו האליפות הראשונה וההיסטורית, ובמובנים רבים אפילו יותר. המועדון הפסיק להיות תלוי בעומק הכיס של ברקת, אנשים שהטילו ספק בסיפור ההצלחה בנגב הצטרפו לחגיגה ותודעה של מועדון שלם השתנתה מהקצה אל הקצה.

הערב (רביעי, 20:00, ספורט1) מול לודוגורץ המהפכה האירופית של באר שבע מגיעה לצומת חשוב נוסף. ניצחון במפגש הכפול מבטיח לפחות שלב בתים בליגה האירופית, ותקווה אמיתית לליגת האלופות. כאשר תקראו מה קמפיין אחד מוצלח בליגת אירופה עשה למועדון, תבינו מה צפוי אם וכאשר באר שבע תהפוך את ההישגים שלה באירופה לנוהג קבוע הקיץ.

עוד בנושא

הפועל באר שבע תאיץ את המגעים לצירוף אלחמיד לאחר המפגש מול לודוגורץ
באר שבע - לודוגורץ: ברדה ייכלל בסגל אך לא צפוי לפתוח, ראדי יחליף את אוחנה
יפשיר ברגע האמת? ז'ונתן קאפו, כוכב לודוגורץ, הוא האיום הגדול על הפועל באר שבע
לודוגורץ מעודדת ממזג האוויר בבאר שבע: "החום לא נורא כמו שחשבו"

אלונה ברקת הבעלים של הפועל באר שבע. ברני ארדוב
לומדת, מקשיבה, מתקדמת, מוציאה פחות מהכיס. ברקת/ברני ארדוב

מעמד באירופה

לפני מספר חודשים החליטו בבאר שבע להתקין מערכת של לדים סביב איצטדיון טרנר. כדי לעשות זאת היטב, הבינו באלופה הישראלית שהם צריכים עזרה מחו"ל. במועדון ניסו להשיג מספר אנשי שיווק מתאימים בבריטניה, אבל ללא הצלחה.

קצת לפני שאיבדו תקווה, פנו ראשי באר שבע לסמנכ"ל השיווק של סאות'המפטון, איתו הם נשארו בקשר אחרי המשחקים בין הקבוצות. "עזבו הכל, תשאירו את זה לי", ענה הבריטי. 24 שעות אחר כך המריאו נציגים של באר שבע לאנגליה כדי לעבור השתלמות על מערכת הלדים שאכן מותקנת בימים אלו בטוטו טרנר.

"המסע האירופי יצר לנו קשרים אדירים עם מועדונים בחו"ל", מספר גורם באלופה. "צריך להבין: אלונה מגיעה לכל משחק באירופה מתוך רצון להתפתח ובאמת מנצלת את זה לפגישות ולמידה על המערכות הגדולות ביותר בכדורגל האירופי".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן
סטיבן דייויס שחקן סאות'המפטון (שמאל) מול אובידיו הובאן שחקן הפועל באר שבע. AP
המסע לסאות'המפטון הסתיים בניצחון כפול. באר שבע/AP

התפתחות ארגונית

אחרי שהפועל באר שבע זכתה באליפות האחרונה, היא קיבלה מכתב ברכה מאולימפיאקוס, ממש כמו הברכה ששלחה אינטר אחרי ההעפלה ל-32 האחרונות בליגה האירופית. אלא שאלופת ישראל לא מסתפקת בכך.

בזמן הביקור שלה בסאות'המפטון ברקת ביקשה לסייר במועדון ולהבין, בין היתר, כיצד מטופל יציע הכבוד. לפתע הופיע אחד הספונסרים של המועדון האנגלי. הוא לא תיאר לעצמו שזה יעלה לו בפגישה של כשעה עם בעלים של מועדון בישראל, בה הוא פירט כיצד בנוי קשר בין ספונסר למועדון באנגליה ואיך שני הצדדים ממקסמים רווחים, תדמיתית וכלכלית. בבאר שבע מספרים שברקת הביאה את הרעיונות האלה לישראל, לקשר שלה עם ספונסרים ישראלים.

אסי רחמים מנכ"ל הפועל באר שבע. יוסי ציפקיס
מערכת השיווק שודרגה. רחמים/יוסי ציפקיס

מרצ'נדייס

כאשר באר שבע שיחקה מול בשיקטאש, ביקרו ראשי הקבוצה בחנות המזכרות של הקבוצה הטורקית. מדובר בחנות ענק, בת שלוש קומות, כזו שראשי המועדון הישראלי הבינו שהיא גדולה עליהם. אבל רעיון אחד הם כן שאבו משם: ביגוד יומיומי.

אחרי הסיור בחנות למדו ראשי באר שבע שאוהדים נהנים ללכת עם ביגוד יום יומי של הקבוצה האהובה עליהם. וכך נולד ליין "HBS", אותו ניתן לפגוש בכל פינה. "פתאום הבנו שבאירופה אנשים הולכים לעבודה ולפגישות עסקים עם חולצות שנושאות את שם המותג של המועדון", מסבירים בבאר שבע. "איש עסקים לא ייכנס לפגישה עם חולצה של הקבוצה, אבל הוא כן ייכנס אליה עם חולצת פולו איכותית עליה יש את הסמל. זה הקפיץ לנו את המותג".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
עוד ועוד ספונסרים באים. תדיראן/מערכת וואלה!, צילום מסך

פיתוח עסקי

לא רק הביגוד והתדמית השתפרו. עוד ועוד ספונסרים נכנסו לבאר שבע, והרעיונות למיצוי הקשר איתם הולכים ומשתכללים. במשחק מול הונבד אפשר היה לראות כיתובים על המסך במהלך משחק כמו "הקרן מורמת בחסות חברת...". תדיראן נשארה הספונסר המרכזי, חברת המכוניות סובארו נכנסה גם היא ועסקים מקומיים, כמו גם חברת הנסיעות דיזנהאוז, החלו לעבוד עם המועדון.

"כשעשינו סקר לא מזמן גילינו שהפועל באר שבע הפכה להיות סוג של קונצנזוס במדינה, סמל לישראליות", מסביר סמנכ"ל השיווק של חברת תדיראן דרור ריזנברג. "בגלל המסע באירופה הרבה אנשים רוצים בהצלחה של באר שבע כי מבחינתם היא מייצגת את ישראל. באר שבע היא כבר לא קבוצה פריפריאלית, וספונסרים מהרמה הארצית מגיעים ורוצים לקחת חלק בקבוצה".

טוני וואקמה שחקן הפועל באר שבע. ברני ארדוב
גם הוא יודע: הופעה טובה באירופה יכולה לסדר לו את הקריירה. וואקמה/ברני ארדוב

שמירה על כוכבים

בזמן שהתלבט האם להישאר בהפועל באר שבע, קיבל טוני וואקמה שיחת טלפון מחבר בניגריה. אותו חבר אמר לו שההצעה הסינית אולי תכניס לו כסף, אבל קמפיין טוב באירופה עם באר שבע יביא לו הצעות הרבה יותר טובות. ולא מסין. אלא מאירופה.

וואקמה נשאר, אבל זה לא מקרי: כמעט כל כוכבי האליפות של באר שבע נותרו במועדון, למרות מבול של הצעות שנחת על המייל של המועדון. הסיבה: קמפיין אירופי טוב משאיר לא מעט שחקנים מבוקשים. יש בשביל מה.

מיותר לציין שהסיכוי להצליח באירופה הוא שעזר להביא לכאן את החלוץ הצ'כי, תומאש פקהארט. בהתחלה הצ'כי לא רצה לשמוע על ישראל, התחמק דרך דרישות כספיות גבוהות, עד שהבין שקמפיין אירופי טוב עם באר שבע הוא דבר ריאלי ובעל ערך רב עבורו.

ג'ון אוגו הפועל באר שבע. יוסי ציפקיס
אהבה והתרגשות שהופכים את העונה למיוחדת. אוגו/יוסי ציפקיס

שמירה על הסגל

אחרי משחק ההעפלה ל-32 האחרונות בליגה האירופית מול סאות'המפטון, קיבלו השחקנים כמה שעות לבלות בעיר הנמל הבריטית. ג'ון אוגו ניצל זאת לדרינק של ניצחון, מלווה במספר חברים, שם הם פגשו מספר אוהדים מטורפים משמחה של באר שבע. את מפגן האהבה שהקשר הניגרי קיבל גם הבליינים הבריטים לא החמיצו.

היו שם גם מיכאל אוחנה, בן תורג'מן ומתן אוחיון, שלא שיחקו באותו משחק. השלושה הביטו באירוע בצורה שקשה היה לפספס: כאילו אומרים – גם אנחנו רוצים בעתיד ליהנות מדבר כזה, אנחנו הבאים בתור. ובאמת, כך היה: לא מעט שחקנים של באר שבע שמרו על ריכוז לאורך חודשים רבים, גם כשלא שיחקו, וידעו שאת חלקם בעוגה הם יקבלו. יש מספיק לכולם.

"אין דבר יותר טוב ממסע אירופי עבור קבוצה", אומר יצחק שום שאימן את מכבי חיפה בשלב הבתים של ליגת האלופות. "כל השחקנים רוצים להיות חלק מזה ורוצים לטעום מה זה אירופה. ככה שכולם נשארים מפוקסים וכולם מתרכזים במטרה הזו. קבוצה שנכנסת לשלב בתים צריכה סגל עמוק והרבה שחקנים, ואז הכל מסתדר".

שחקן הפועל באר שבע,  איסק קואנקה. ברני ארדוב
מסע טוב מגדיל תקציב, מושך כוכבים, מביא קהל, וגם שמות גדולים. קואנקה/ברני ארדוב

שמירה על הכיס

לפני מספר חודשים התפרסם דו"ח ממנו עלה שברקת השקיעה בעשור שלה במועדון מעל 100 מיליון שקל. בחישוב טיפה יותר מדוקדק, זה הגיע לכ-12 מיליון שקל לעונה. אלא שאירופה משנה את התמונה, ומאפשרת לבאר שבע להגשים את החלום הכי גדול של מועדון ישראלי: להתקיים מההכנסות של עצמו. הנה פירוט גס אבל ברור.

לפי גורמים בבקרת התקציבים, תקציב באר שבע נע סביב 60 מיליון שקל. ברקת הכניסה לפי נתוני המנהלת 6.4 מיליון שקל מזכויות שידור וספונסרים של הליגה, אליהם התווסף מענק זכייה בגביע הטוטו של 1.3 מיליון שקל.

לאלופה כעשרת אלפים מנויים, ועם מכירת כרטיסים מעריכים גורמים בענף שבאר שבע משלשלת לכיסה כ-10 מיליון שקל מהצופים במשחקיה. תוסיפו לזה כ-4 מיליון שקל מהספונסרים, כ-3 מיליון שקל מהטוטו, הכנסה נוספת ממחלקת הנוער, ותקבלו שבלי קמפיין אירופי אלונה ברקת צריכה להביא לא מעט כסף מהבית.

העונה האירופית הקודמת טרפה את הקלפים. באר שבע קיבלה מענק חד פעמי מאופ"א (בשל השתתפות מכבי תל אביב בשלב הבתים של ליגת האלופות) של 1.650 מיליון שקל. מהמסע האירופי כולו קיבלה האלופה כ-30.5 מיליון שקל מענקים מאופ"א, פלוס כ-3 מיליון שקל מזכויות השידור. וזה רק הליגה האירופית. בליגת האלופות המענקים נעים סביב ה-13 מיליון שקל, אליהם יש להוסיף כסף על נקודות, כרטיסים ושידורים.

מסע אירופי כולל כמובן גם הוצאות חריגות. לדוגמה חכירת המטוס לאתונה למשחק נגד אולימפיאקוס עלתה לברקת כ-80 אלף דולר, בתוספת כ-100 אלף שקל על סידורי הקרקע בשדה התעופה. חכירת המטוס לגלזגו כבר הגיעה לכמיליון שקל. ואם זה לא מספיק הוצאות הביטחון במשחק נגד בשיקטאש גרמו לברקת להוציא מקופת המועדון עוד כמה מאות אלפי שקלים.

יש לציין כי הצלחות באירופה, לאור מקרי העבר של מכבי תל אביב ומכבי חיפה, יגרמו גם לתקציב לעלות, הן בגלל משכורות גבוהות לכוכבים כדי להשאיר אותם, הן בגלל ההוצאות הכספיות נלוות אחרות, וכמובן בגלל בבונוסים לשחקנים על הישגיהם.

ועדיין, השורה התחתונה היא מדהימה. עלייה לשלב בתים בליגת אירופה – דבר שהוא לא בשמיים עבור באר שבע – שווה עונה ללא השלמת תקציב מהבעלים, ורווח שיכול להגיע ל-5 מיליון שקל. בליגת האלופות הרווח ינוע בין 30 ל-40 מיליון שקל.

"בתקציב של 60 מיליון שקל, מסע אירופי, גם אם הוא בליגה האירופאית, מביא לאיזון תקציבי ועודף בצד", קובע מנכ"ל מכבי חיפה בעבר איתמר צ'זיק. "עד שלבי הפלייאוף אפשר להגיד שאתה מכסה את ההוצאות ונשאר עם עודף קטן בצד, אבל בפלייאוף ובשלב הבתים של הליגה האירופאית אתה כבר מרוויח ומצליח לכסות את התקציב".

השקלול הזה לא כולל מכירת שחקנים כתוצאה מעליה לשלב בתים בליגת האלופות, אבל לשם באר שבע עוד צריכה להגיע.

ככה זה עובד

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully