וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הברירה הטבעית: ארנסטו ואלוורדה ינסה להחזיר לברצלונה את הזהות

27.5.2017 / 6:40

יוהאן קרויף המליץ, סוביסארטה ניסה ללא הפסקה ורק רוברט הצליח. עם זיכרונות מ"ברצלונה הבאסקית", נקודת מפנה שהגיעה בזכות מכבי תל אביב ובלי קיצורי דרך, ארנסטו ואלוורדה מגיע לקאמפ נואו עם משימה גדולה יותר מאשר החזרת תואר האליפות

one

בווידאו: תקציר משחק הליגה האחרון של ברצלונה מול אייבר (2:4)

את הגשר שלא הצליחו לחצות יוהאן קרויף ואנדוני סוביסארטה, עבר השבוע רוברט פרננדס. המנהל הספורטיבי של ברצלונה, שספג ביקורות רבות העונה על הכישלון בנושא הרכש וקיבל בכל זאת את המנדט לבחור את המאמן הבא, הצליח להעביר סוף כל סוף את המינוי של המועמד הקבוע ארנסטו ואלוורדה. הוא התגבר על מכשולים מבית ועל חשש פוליטי של נשיא המועדון ז'וזפ מריה ברתומיאו, כדי להתאחד בקאמפ נואו עם המאמן שלדעת רבים היה צריך לנחות שם עוד הרבה קודם לכן.

אבל עדיף מאוחר מאשר לעולם לא.


עוד בנושא:

שבת, 22:30, ספורט 4: ברצלונה מול אלאבס בגמר גביע המלך
ארנסטו ואלוורדה כבר סימן את אנדר הררה כמטרת רכש ראשונה

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה
seperator

ואלוורדה בן ה-53, שבימיו כשחקן ברצלונה (1988-1990) שיתף פעולה עם רוברט ונחשב אז ל"בן של קרויף", היה בין חמשת המועמדים לאימון הבלאוגרנה בהמלצת ההולנדי האגדי עוד ב-2008, לפני המינוי של פפ גווארדיולה. חמש שנים לאחר מכן, טאטה מרטינו הארגנטינאי זכה לעדיפות על פניו רק כדי לרצות את ליאונל מסי, ובחלוף שנה נוספת היה זה ואלוורדה עצמו שדחה בנימוס (ולא בפעם הראשונה) את חברו הקרוב סוביסארטה ושמר אמונים לאתלטיק בילבאו. הפעם, למאמן כבר לא הייתה סיבה לסרב.

גם ואלוורדה הרגיש שבשלה העת. המאמן מאקסטרמדורה נבחר לא רק בעקבות השנים הטובות באתלטיק בילבאו, אלא בעיקר בזכות היכרותו עם המערכת ודרישותיה עוד מימיו כשחקן. זהו לקח מרכזי מתקופת טאטה מרטינו. לכך ניתן להוסיף את העובדה שוואלוורדה היה המאמן בעל הניסיון הרב ביותר בליגה הספרדית מבין המועמדים, וכן את ההצלחה המוכחת שלו בקידום צעירים בבילבאו.

ביום שני, כאשר המאמן החדש יוצג רשמית, הוא יהיה שחקן העבר הרביעי של ברצלונה שנכנס לתפקיד בעשור האחרון. שלושת הקודמים זכו באליפות, וגם ממנו מצפים להחזיר את התואר באמצעות ניצול מקסימלי אחרון של השלד שהוביל את הקבוצה בשנים האחרונות. אלא שוואלוורדה יידרש קודם כל להשיב לברצלונה את הזהות שאבדה בשנה האחרונה. ורוברט, שקיבל צ'אנס נוסף כדי לתקן את הרושם מהקיץ הקודם, יימדד בהתאם להצלחת המאמן שבחר. המבחן המשותף של שני החברים מתחיל כעת.

מאמן אתלטיק בילבאו ארנסטו ולורדה. AP
סירב בדרך גם לריאל כדי לשמור על חלום ברצלונה. ארנסטו ואלוורדה/AP

כאמור, שמו של ואלוורדה נקשר דרך קבע לברצלונה בעשור האחרון. ב-2014 הוא אפילו סירב לפנייה מריאל מדריד, רק כי ידע שמהלך כזה עלול להוות מכשול לקראת הגשמת חלום בארסה. בתחילת העונה הנוכחית, רוברט פנה לוואלוורדה וביקש ממנו לא למהר לחדש את חוזהו באתלטיק בילבאו, שכן ישנה אפשרות שלואיס אנריקה יעזוב. מהרגע בו מאמן ברצלונה הודיע לראשי המועדון כי החלטתו סופית, המנהל הספורטיבי הגביר את המאמצים לקידום המהלך וזכה לתמיכה של פפ סגורה, המנהל הטכני של ברצלונה ב' והאקדמיה, ומי שהיה המאמן הזמני של אולימפיאקוס לפני הגעתו של ואלוורדה בקיץ 2008. השניים הצליחו לשכנע את הדירקטוריון ואפילו להחליק את המינוי הזה בגרון של ברתומיאו הלחוץ, שלא התלהב לראות על הקווים קרויפיסטה, ועוד חבר של אויבו ז'ואן לאפורטה.

אלא שהמאמן החדש הרוויח את הג'וב היוקרתי. הוא עבר מסלול התחשלות ארוך ולא חיפש קיצורי דרך. גם ככדורגלן וגם לאחר מכן כמאמן, הוא הצדיק את הכינוי "צ'ינגורי" (בבאסקית: נמלה עובדת) שהצמיד לו המאמן חאבייר קלמנטה בגלל מוסר העבודה והדיבורים המועטים. שחקן הכנף שהחל את קריירת המשחק שלו באלאבס ופרט לשנתיים אצל קרויף בברצלונה (10 שערים ב-29 הופעות בכל המסגרות, זכיות בגביע המחזיקות ובגביע המלך) שיחק גם בססטאו (שם שיתף פעולה עם עוזרו הנוכחי ג'ון אספיאסו), אספניול (הגיע לגמר גביע אופ"א), שש שנים באתלטיק בילבאו בזכות שורשיו הבאסקים ועונת פרישה במאיורקה, עבד חמש שנים במחלקת הנוער של בילבאו וב-2001 התמנה לעוזרו של יופ היינקס בקבוצה הבוגרת.

המאמן הגרמני העריך את יכולותיו של ואלוורדה, שתחת ידיו עברו במחלקה שחקנים כמו פראן יסטה, אנדוני איראולה ופרננדו יורנטה. היינקס שלח את עוזרו לאמן את קבוצת המילואים, וכשעזב את אתלטיק בילבאו ב-2003, ואלוורדה קיבל באופן טבעי את המושכות. החיבור המצוין עם השחקנים, חלקם כאלה ששיחקו אצלו בקבוצות הנוער והמילואים, הוביל את הבאסקים למקום החמישי, אבל סכסוך עם נשיא המועדון בעונה השנייה (מקום תשיעי) שלח את ואלוורדה להתאורר בקטלוניה, כמאמן אספניול. כמו בימיו כשחקן, צ'ינגורי הצעיד את התוכים לגמר גביע אופ"א, עבר בדרך את מכבי חיפה עם רביעייה במונז'ואיק, אך שוב היה בצד המאוכזב בגלל הפסד בפנדלים לסביליה. אחרי שנתיים החליט לשנות כיוון. לראשונה בחייו, הוא יצא לטעום כדורגל מחוץ לספרד.

מאמן אספניול ארנסטו ולוורדה. ברני ארדוב
עבר את מכבי חיפה בדרך להפסד נוסף בגמר גביע אופ"א. ארנסטו ואלוורדה בקרית אליעזר ב-2007/ברני ארדוב

ביוון, ואלוורדה הוא אליל. אחרי שפפ סגורה הוביל את אולימפיאקוס לדאבל כמאמן זמני, ואלוורדה נחת בפיראוס ושחזר את ההישג עם כדורגל מהנה, אליפות קלילה וגביע דרמטי (14:15 בפנדלים מול א.א.ק אתונה, אחרי 4:4 ב-120 דקות). הקהל והשחקנים התאהבו, אבל לאכזבתם הרבה מחלוקת כספית עם ההנהלה מנעה את חידוש החוזה. ואלוורדה חזר לספרד רק כדי להיכשל בוויאריאל, אולימפיאקוס איבדה את האליפות לפנאתינייקוס, ובאוגוסט 2010 דווקא רוברטו קולאוטי דאג לאחד בין הצדדים. החלוץ העניק למכבי תל אביב 0:1 בגומלין מול היוונים, הדיח אותם ממוקדמות הליגה האירופית וגרם לפיטורי המאמן אוואלד לינן.

"תכננתי להישאר בספרד ולחכות לתפקיד המתאים, אבל אז הגיעה הפנייה מאולימפיאקוס", הסביר בזמנו ואלוורדה. "חשתי מחויבות לקבוצה שהתייחסה אליי כל כך יפה בשנה שהיינו יחד". המאמן הספרדי קיבל חוזה לשנתיים, הוסיף למאזנו עוד שתי אליפויות וגביע, והחזיר את הקריירה שלו למסלול הנכון אחרי המעידה בוויאריאל. בדצמבר 2012 הייתה זו ולנסיה שהזעיקה אותו לעזרה והתקדמה בניצוחו עד למקום החמישי, אך ואלוורדה ביקש לא לעסוק בהארכת החוזה ובסופו של דבר הודיע: "אני חוזר לאתלטיק בילבאו".

צריך לזכור שהבאסקים היו אז עדיין תחת הרושם העז של מרסלו ביילסה וההגעה לגמר הליגה האירופית, אבל ואלוורדה הצליח להשכיח את הארגנטינאי המשוגע בעזרת מערך של 4-2-3-1 , משחק לחץ ושימוש אופטימלי בחלוץ מטרה דוגמת אריץ אדוריץ שפרח לעת זקנה. עונת הבכורה של הקדנציה השנייה הייתה מוצלחת יותר מזו ב-2003/04, והסתיימה עם מקום רביעי בליגה והעפליה לשלב הבתים של ליגת האלופות אחרי 16 שנה. "הוא נורמלי", הסביר בפשטות אנדר הררה כאשר עבר למנצ'סטר יונייטד בקיץ 2014 ורמז לקריזות של ביילסה. "הוא היה שחקן עד לא מזמן ומכיר את הצרכים שלנו. הוא דיבר איתנו כל הזמן, אפילו התייעץ".

בארבע השנים האחרונות (מקומות 5, 7, 6 ו-7) הפך ואלוורדה לאיש שהעביר הכי הרבה משחקים כמאמן בילבאו וגם העניק למועדון תואר ראשון אחרי 31 שנה, עם ניצחון גדול על ברצלונה של לואיס אנריקה בסופרקופה 2015. הרגע הזה הועיל לחיזוק מעמדו בקרב אנשי המקצוע בברצלונה, אך יותר מכך השפיע הקשר הקרוב עם השחקנים וטיפוח כישרונות דוגמת איקר מוניאין, איניאקי וויליאמס, אמריק לאפורט ואפילו בעונה החולפת עם הבלם יראי אלברס והשוער קפה אריסבלאגה. נכון, לבילבאו יש מדיניות היסטורית שמגבילה את המאמנים להשתמש רק בשחקנים באסקים, אך ואלוורדה מעולם לא חשש לתת את המושכות לבוגרי קבוצת הנוער - גם על חשבון שחקני רכש אותם הביא בעצמו.

מאמן ברצלונה לואיס אנריקה לצד מאמן אתלטיק בילבאו ארנסטו ואלוורדה. AP
עכשיו זו הצרה שלך. לואיס אנריקה עם ארנסטו ואלוורדה/AP

ברצלונה חוותה העונה משבר זהות שגם הקאמבק ההיסטורי מול פריס סן ז'רמן לא הצליח לאחות. אקדמיית לה מאסיה המהוללת הפכה לא רלוונטית, נוצר ואקום של כמה שנתונים ובניצחון על לגאנס, לדוגמה, היה סרג'י רוברטו נציג המחלקה היחיד בהרכב. את הנתון הזה אמור ואלוורדה לשנות.

ב-1988, כאשר קרויף החל לאמן את הבלאוגרנה, הוא יצר את "אוסקו בארסה" - ברצלונה הבאסקית. המאמן ההולנדי צירף את ואלוורדה ומיקל סולר מאספניול, את לואיס לופס רקארטה, צ'יקי בגיריסטיין וחוסה מריה באקרו מריאל סוסיאדד, את חואן קרלוס אונסואה מאוסאסונה ואת חוליו סלינאס מאתלטיקו מדריד. יחד עם סוביסארטה והקפטן חוסה רמון אלשנקו שכבר היו במועדון, לברצלונה הייתה מושבה באסקית נרחבת שבעונה הראשונה יחד זכתה בגביע המחזיקות וסיימה במקום השני בליגה. ואלוורדה אמנם עזב אחרי שנתיים, אך בזכות הבסיס הזה הצליח קרויף לבנות את ה"דרים טים" המפורסמת ולשקם את האקדמיה.

כעת מלאכת השיקום מוטלת על ואלוורדה, ובאופן סמלי גם הוא עשוי להיעזר תחילה בכמה באסקים דוגמת אנדר הררה ואולי שניים משחקניו בבילבאו. צ'ינגורי הוא אחד מחסידיו של קרויף ומיודד עם פפ גווארדיולה (אם כי ממש לא כריזמטי כמוהו), אך מצד שני גם מאמן פרגמטי לא פחות מלואיס אנריקה ולא נצמד בכל מחיר ל-4-3-3.

אוהדי ברצלונה יכולים להיות מרוצים מכך שהמועדון הלך על הבחירה הבטוחה, בה תמכו גם השחקנים הקטלאנים, ולא יצא להרפתקאות מיותרות. כעת נותר להמתין ולראות כיצד ואלוורדה יתמודד לראשונה בקריירה עם חדר הלבשה עמוס אגו - מבחן אותו צלח לואיס אנריקה ממש בקושי בעונת הבכורה שלו . ובעיקר, עד כמה יהיה חסין בעמידה מול האינטריגות הרבות ששחקו את קודמיו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully