וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביקור ביידן: אלו כלי הרכב שהנשיא לא זז בלעדיהם

13.7.2022 / 7:26

כלי רכב ממוגנים, בעלי יכולות שיבוש, הטעייה, כוח אש ולוחמה ביולוגית וכימית הם רק חלק מהמעטפת של השיירה המלווה את הלימוזינה הנשיאותית של הנשיא ביידן בביקור שלו בישראל

כל רכבי הנשיא – מה עושה כל רכב בשיירה של טראמפ. AP
שיירה נשיאותית יכולה להכיל עד כמה עשרות כלי רכב שונים, לכל אחד תפקיד מסוים/AP

מטוסי הענק האפורים כבר נחתו מזמן בנתב"ג, פרקו מתוכים ציוד, ארגזים, מסוקים שלמים, כלי רכב מסוגים שונים ובעיקר אנשי שירות חשאי שנראים כמו שיבוטים זהים לחלוטין מאותו פס ייצור.

כל התכונה הזו היא חלק מהמכונה הענקית של לוגיסטיקה עם יכולות פריסה חובקות עולם, שמטרתה היא לספק לנשיא האמריקני אפשרות תנועה מאובטחת, מהירה וגם יעילה.
לשיירת כלי הרכב של הנשיא יש רשימה ארוכה מאוד של מטלות, החל מהברורה ביותר של שמירת בטחון הנשיא, אבל גם שיבוש של יכולות פגיעה כאלו, יכולת תגובה במקרה של ניסיון פגיעה, חילוץ, הצלה ורפואה, תקשורת וכמובן המעטפת שאחראית שכל הארמדה הזו תנוע באופן החלק ביותר.

למרות שרבות מהיכולות הטקטיות של צוותי השירות החשאי וכן שיירת הנשיא הן מסווגות וסודיות מטבע הדברים, בכתבה הזו ננסה להציג בפניכם כמה מכלי הרכב הבולטים הלוקחים חלק בשיירת הנשיא. לא את כולן נראה בשיירה בישראל, אבל נראה כמה מהם תצליחו לזהות כאשר היא תדהר מולכם.

כל רכבי הנשיא – מה עושה כל רכב בשיירה של טראמפ. AP
סבארבן הוא כלי הרכב המועדף על צוותי האבטחה, כאן זהו צוות האבטחה הצמוד המזוהה עם גשר האורות ומגן החזירים הגדול בחזית/AP

מכונית מסלול ומכונית מובילה –
מכונית המסלול היא כלי הרכב שחולף על גבי תוואי הנסיעה במרחק של דקות ספורות מהשיירה עצמה. המכונית משמשת למעשה "מחושים" קדמיים לשיירה ומדווחת אחורה על מצב הנתיב. המכונית המובילה עושה פחות או יותר אותו הדבר אם כי בצמוד יותר לשיירה, כדקה לפני מעבר השיירה עצמה.

מטאטאים –
אלו ה-SWEEPERS, בדרך כלל דבוקה של ניידות או לרוב אופנועים שנעים בחוד השיירה ותפקידם לפנות את התנועה מהנתיב של השיירה. שכן למרות שלרוב הנתיב נסגר מראש במקטעים בהם היא חולפת לעיתים השיירה משנה נתיב וחולפת גם בתוך תנועה קיימת. מספר וסוגי כלי הרכב משתנה בהתאם לסוג הנסיעה. הוא נע בין שישה ויכול להכיל גם 20 כלי רכב או יותר. לעיתים חלק מהמכוניות או האופנועים משלבים בין פינוי הדרך ובין "דילוג" לפנים כדי לחסום השתלבויות בכביש מהיר או צמתים ולאחר מעבר השיירה הם חוברים אליה שוב, או מדלגים לחסימה הבאה.

מכונית מובילה –
כפי שמובן משמה, זו למעשה המכונית הראשונה בשיירה המרכזית של הנשיא. ברוב המקרים יהיה זה שברולט סבארבן של השירות החשאי, אך גם כלי רכב נוספים של היחידה המאבטחת את הנשיא. הוא למעשה מהווה את החוצץ הראשון בין השיירה לתנועה.

שיירת נשיא ארצות הברית. ShutterStock
"החיה" שם הקוד ללימוזינה הנשיאותית. מבצר על גלגלים שרק נראה כמו קאדילק. יש כ-12-16 לימוזינות ממספר דגמים וגרסאות/ShutterStock

המנה העיקרית

הלימוזינה הנשיאותית שם קוד "כרכרה" –
המכונית הנשיאותית היא כלי הרכב המרכזי בשיירה ומכונה ה"חיה" ( THE BEAST) זו למעשה הלימוזינה המשוריינת שנושאת את הנשיא עצמו. על המכונית עצמה ויכולותיה תוכלו לקרוא בכתבה הזו ואל תפספסו גם את זו על ההיסטוריה המרתקת של המכוניות הנשיאותיות. היא אמנם נראית כמו לימוזינה של קאדילק, אבל זו למעשה רק המעטפת החיצונית של כלי הרכב המבוסס למעשה על פלטפורמה כבדה של GM. מעבר למיגון נגד ירי ומטענים היא גם ממוגנת נגד מתקפות ביולוגיות וכימיות ומצוידת במכשור ראיית לילה ואינפרא אדום.

לא נדיר לראות שתי לימוזינות בשיירה, כאשר האחת מסיעה את הנשיא והשנייה משמשת כעתודה במקרה של תקלה, או כהטעיה. לצורך ההטעיה הן גם עושות שימוש בלוחיות רישוי זהות ומחליפות את מיקומן בשיירה.

נהגי הלימוזינות הם בעלי הכשרת נהיגה מיוחדת ומיומנים לא רק בשליטה באוניות הכבדות הללו אלא גם בתמרוני נהיגה התקפית והגנתית למקרה בו עולה הצורך למלט את הנשיא.
בצי הבית הלבן מעריכים שיש בין 12 ל-16 לימוזינות. המספר נועד לא רק לשמש כעתודה, אלא גם לספק את האפשרות להסיע את הנשיא במקרים בהם מתוכננים ביקורים במספר מקומות אליהם מגיע הנשיא בטיסה ומשם ממשיך בנסיעה. כך ניתן לפזר את כלי הרכב בכל אחד מהיעדים, כאשר הנשיא "מדלג" בניהם.

כל רכבי הנשיא – מה עושה כל רכב בשיירה של טראמפ. AP
כמעט בכל שיירה יהיו שתי לימוזינות זהות לחלוטין, הן כגיבוי והן למטרות הטעייה (כאן מהדגם הישן יותר שעדיין בשימוש)/AP

רכב חוליית אבטחה –
הרכב הזה, מסוג סבארבן, נושא את חוליית האבטחה הצמודה של הנשיא. הוא נמצא תמיד מאחורי הלימוזינה הנשיאותית, וניתן לזהות אותו בקלות בעזרת שני סממנים חיצוניים בולטים – בנוסף לאורות המשטרתיים בחזית, בצדדים ומאחורה יש לו גשר אורות על הגג וסימן היכר נוסף שלו, שורת משבים שלישית הפונה בניגוד לכיוון הנסיעה ובה שני מאבטחים חמושים ברובי סער ועם חלון תא המטען פתוח.

רכב לוחמה אלקטרונית –
כלי הרכב הבא בשיירה, גם הוא סבארבן הוא רכב הלוחמה האלקטרונית של השיירה. המאפיין החיצוני הבולט שלו הוא שלל האנטנות על הגג שלו. תפקידן המרכזי הוא שיבוש אותות המיועדים להפעלה של מטענים או אמצעי מלכוד מופעלים מרחוק, באמצעות מיסוך אלקטרוני ואמצעים אחרים. כמו גם איתור ושיבוש מקורות לזירה או ביות של טילים מונחים וכן של כלי טייס בלתי מאוישים קטנים בקרבת השיירה.

שיירת נשיא ארצות הברית. ShutterStock
אנטנות מוזרות על הגג? רכב הלוחמה האלקטרונית, המשמש לאיתור ושיבוש אותות/ShutterStock

רכבי צוות תגובה מהירה –
בעוד תפקיד חוליית האבטחה הצמודה של הנשיא הוא בעיקר מילוט שלו מאיזור הסכנה, צוות התגובה המהירה שינוע ברכב אחד או בצמד וממוקמים לרוב במרכז השיירה, הוא זה שאחראי לתת מענה טקטי ללחימה באם יש צורך בכך או חיפוי על מילוט הנשיא.

הצוות המורכב מלוחמים מיומנים במיוחד הנבחרים בקפידה לשירות החשאי, הם תמיד יהיו חמושים ברובי סער ואמצעי לחימה מתקדמים אחרים וכן עוטים ווסט לחימה, בניגוד לאנשי האבטחה הצמודה בחליפות הנושאים לרוב אקדחים בלבד. לרוב הזיהוי החיצוני הוא רכב מסוג שברולט סבארבן עם חלון תא המטען פתוח וכן מסילות גג ומדרגות צד נשלפות כדי לאפשר נשיאה של לוחמים מבחוץ.

כל רכבי הנשיא – מה עושה כל רכב בשיירה של טראמפ. AP
חוליית המשמר האחורי, ברקע ניתן להבחין באמבולנס וברכב הסיוע והתמיכה/AP

רכב חוליית מודיעין –
זהו הצוות האחראי על ייצור "תמונת מצב" עדכנית של המודיעין הקשור לשיירת הנשיא. בדרך כלל ייעשה שימוש לצורך זה בוואן או רכב מסחרי גדול אחר. הוא מהווה מרכז תקשורת העומד בקשר ישיר ורציף עם כל סוכנויות המודיעין הרלוונטיות, הן אלו הקשורות לצוות האבטחה האורגני, גופי מודיעין מקומיים, משטרה ועוד גורמים. תפקידו למפות באופן רציף את האיומים האפשריים והמתפתחים לאורך הנסיעה.

חוליית חומרים מסוכנים –
צוות גילוי, זיהוי ונטרול חומרי לחימה כימיים וביולוגיים. בנוסף לתפקיד הזה השימוש ברכב על בסיס משאית בינונית של פורד או שברולט, מאפשר לו גם להוות "מחסן נייד" של ציוד לחימה וכן ציוד מסווג נוסף שבלעדיו השיירה לא זזה לשום מקום.

עוד בוואלה!

גלגלים ופסים – המכוניות של נשיאי ארצות הברית

לכתבה המלאה
שיירת נשיא ארצות הברית. ShutterStock
רכב זיהוי וטיפול בחומרים מסוכנים/ShutterStock

רכב תקשורת –
רכב נוסף בשיירה בעל הופעה בולטת ומוזרה הוא ה"רואד-ראנר", רכב התקשורת הנייד של הנשיא. בעבר גם פה נעשה שימוש בסבארבן, אבל כיום זהו פורד F350 סופר-דיוטי במרכב סגור שמעניק לו מראה של SUV גדול. תפקידו הוא לשמור על קשר רציף של תקשורת אינטרנט, קול וכן וידאו מוצפנים ומאובטחים בין הנשיא ואנשי הצוות שלו עם הבית הלבן, הפנטגון והממשל בארצות הברית. לצורך כך על גגו מותקן משטח המשמש לתקשורת לוויינית, ציוד תקשורת בתוך "כיפה" על הגג וכן שורת אנטנות לאורך הגג. הוא גם אחראי לתקשורת המוצפנת בתוך השיירה.

רכב צוות תמיכה –
באופן טבעי, מלבד הנשיא ולעיתים רעייתו, שיירה נשיאותית כוללת גם לא מעט אנשי סגל וצוות העובדים שגם הם זקוקים לאבטחה צמודה. בין האנשים הצמודים לנשיא כל הזמן נמצאים יועצים שונים, מספר חברי קבינט, רופא אישי, אנשי צבא בדרג בכיר הנלווים לנשיא למקרה של צורך לנהל משבר צבאי דחוף וכמובן "האיש עם המזוודה" זו המפורסמת עם הגישה לנשק הגרעיני של ארה"ב.

כל רכבי הנשיא – מה עושה כל רכב בשיירה של טראמפ. AP
רכב צוות התגובה המהירה - דלת אחורית פתוחה ורובי סער ללוחמי העילית של השירות החשאי/AP

ונמשכת שיירה

רכב עיתונות –
בכל נסיעה של הנשיא האמריקני, מתלווה אליו צוות כתבי הבית הלבן וכן אנשי מחלקת הדוברות. לרוב אלו יהיו בשליש או ברבע האחרון של שיירת המכוניות בכלי רכב מסחריים לא מסומנים או מיניבוסים שכורים.

אמבולנס –
לכל שיירה נשיאותית נלווה גם אמבולנס, הוא נועד אך ורק לטיפול בנשיא במידה ואין אפשרות לנייד אותו לבית חולים על בסיס הלימוזינה או בהיעדר אפשרות פינוי מוסקת.

משמר אחורי –
על אף שעיקר האיום על השיירה הוא מלפנים ומהצדדים, גם אבטחת החלק האחורי של שיירת הנשיא הוא מרכיב קריטי. לצורך כך בסוף כל שיירה נמצא גם "משמר" בדמות אופנועים או ניידות המהוות חוצץ אחורי בין השיירה המתקדמת לבין התנועה מאחור.

כמובן שבנוסף לכלי הרכב על הקרקע, ברוב המכריע של המקרים ילוו את השיירה לפחות מסוק אחד או שניים של הבית הלבן הן לצורך תצפית ומודיעין והן לצורך פינוי מוסק וחילוץ בעת הצורך. זאת בנוסף לאנשי האבטחה של השירות החשאי ושל כוחות הביטחון המקומיים של המדינה המארחת, בין אם בתוך ארצות הברית או מחוץ לה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    8
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully