וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפעם השלישית הייתה יותר מדי: על ההתאבדות של פרנטישק ראיטורל

28.4.2017 / 17:00

פעמיים הצליח פרנטישק ראיטורל להתגבר על "תסמונת התשישות הכרונית", אבל בפעם השלישית, במדינה זרה, בלי הכנסייה, בת הזוג שנפרדה ממנו והחבר הכי טוב שעזב ועם חובות הימורים, השדים היו יותר מדי עבורו והוא תלה את עצמו. בצ'כיה מנסים להבין איך אפשר היה למנוע את האסון

אימג'בנק GettyImages

בווידיאו: קליפ שהכינו בפלזן לראיטורל לאחר מותו

פרנטישק ראיטורל דווקא התעייף הרבה, כל הזמן אפילו וממש לא באשמתו. וכשנמאס לו להתעייף, ונמאס לו מהבעיות הנפשיות שליוו את המחלה שלו, וכשהפרידו אותו מחברו הטוב ביותר, קולאר, הוא בחר ביום שבת בלילה לשים קץ לחייו

זלז'ניצ'אר, אלופת בוסניה, נתנה פייט מצוין למארחת ויקטוריה פלזן במפגש הראשון בין השתיים במוקדמות ליגת האלופות, אי שם ביולי 2013. האורחים עלו ליתרון חוץ מפתיע, לפני שהצ'כים הגיבו בשלושה שערים. הבוסנים שוב כבשו, אך פלזן מצאה את הרשת בפעם הרביעית וניצחה בסיום 3:4. שני המצטיינים על כר הדשא באותו יום היו דניאל קולאר, שכבש את השער השני והשלישי ופרנטישק ראיטורל, שסיפק לו בישול והיה אחראי בעצמו על השער הרביעי.

מאותו רגע והלאה, פלזן התחממה וריצה שכללה שישה ניצחונות במוקדמות הובילה אותה לשלב הבתים של ליגת האלופות, שם זכתה לבית בלתי אפשרי עם באיירן מינכן ומנצ'סטר סיטי. לפני המחזור הראשון, בו אירחה את הסיטיזנס, ב-BBC פרסמו פרופיל על כמה מכוכבי פלזן. אחד מהם היה ראיטורל: "הוא מרשים יותר ויותר עם כל עונה שחולפת. הוא הפך ממגן ימני סטנדרטי לאחד הקיצונים התוקפים הכי טובים בכדורגל הצ'כי. הוא לא מתעייף לרגע ולא מוכן לוותר אף פעם".

קצת פחות מארבע שנים חלפו והמשפט האחרון נשמע אירוני כל כך, טראגי כל כך. כי פרנטישק ראיטורל דווקא התעייף הרבה, כל הזמן אפילו וממש לא באשמתו. וכשנמאס לו להתעייף, ונמאס לו מהבעיות הנפשיות שליוו את המחלה שלו, וכשהפרידו אותו מחברו הטוב ביותר, קולאר, הוא בחר ביום שבת בלילה לשים קץ לחייו.

שחקן ויקטוריה פלזן, פרנטישק ראיטורל. GettyImages
מהצ'מפיונס והנבחרת עד לקרקעית. ראיטורל/GettyImages
"הוא היה בעונה גרועה ולא הצליח להבין למה", נזכר השבוע אחד מחברי קבוצתו באותה עת, "הוא היה מתחבא בחדר ההלבשה, מסתתר מאחורי מגבת, לא מוכן לצאת למגרש ולשחק, לא מוכן לראות אנשים אחרים. זה היה מחזה עצוב מאוד"

CFS, תסמונת התשישות הכרונית, מוכרת עוד משנות ה-50' אך הוכרזה כמחלה באופן רשמי רק לפני שנתיים. היא אומנם פוגעת בעיקר בנשים, אך גם גברים רבים, בדרך כלל בגילאי 25 עד 45, מדווחים על סימפטומים של המחלה ובכלל זה פגיעה בחיי היומיום, פגיעה באיכות החיים ודכאונות מתמשכים. בעונת 2008/09, ריטוראל רשם במדי באניק אוסטרבה רק 23 הופעות, לפני שיצא ל"חופשת מחלה" של כמה חודשים. "הוא היה בעונה גרועה ולא הצליח להבין למה", נזכר השבוע אחד מחברי קבוצתו באותה עת, "הוא היה מתחבא בחדר ההלבשה, מסתתר מאחורי מגבת, לא מוכן לצאת למגרש ולשחק, לא מוכן לראות אנשים אחרים. זה היה מחזה עצוב מאוד".

העיתונאי הצ'כי יאן פאליקה סיפר כי בפעם הראשונה בה ראיטורל התמודד עם המחלה, לאחר שהבין מה מפריע לו, הוא היה רק בן 21. השחקן אמר אז לפאליקה: "אני בטוח שאוכל לנצח את המחלה הזו, אבל לפעמים אני לא מצליח להגיד את מה שעובר עליי ואני מרגיש שאין דרך החוצה. הרגשות שלי מאוד מעורבים".

זה לא הפריע לפלזן להמר על מי שנבחר בגיל 19 למקום החמישי ברשימת "הכישרונות הצעירים הכי גדולים של הכדורגל הצ'כי". ההימור התגלה כבינגו. בפלזן הוא רשם 247 הופעות ו-26 שערים בכל המסגרות וזכה עם הקבוצה בארבע אליפויות, גביע צ'כי ופעמיים בסופרקאפ המקומי. בשיאו, אפילו הגיע לנבחרת ורשם 14 הופעות, כולל שתי גיחות קצרות מהספסל ביורו 2012. גם אם לא מדובר בקריירה היסטורית, הרי שראיטורל, שבא מעיר קטנה ולא רחוקה מהבירה פראג, בהחלט סומן כסיפור הצלחה.

ברק יצחקי שחקן מכבי תל אביב (שמאל) מול פרנטישק ראיטורל שחקן ויקטוריה פלזן. מגד גוזני
לא קריירה היסטורית, אבל בהחלט מכובדת. ראיטורל מול ברק יצחקי/מגד גוזני
השחקן החל ללכת באופן קבוע לכנסייה, קיעקע על עצמו את המילים "ישו" ו"מריה אימנו" והחל להתגבר על הבעיות, לפחות זמנית. בין היתר, הוא גם זכה לטיפול לא שגרתי, במסגרתו ישב בחדר חשוך, לבדו, במשך כמה ימים

בפלזן דאגו לו. הקבוצה הצמידה לראיטורל פסיכולוג קבוע, שעבד איתו על הפן הרוחני והנפשי. השחקן החל ללכת באופן קבוע לכנסייה, קיעקע על עצמו את המילים "ישו" ו"מריה אימנו" והחל להתגבר על הבעיות, לפחות זמנית. בין היתר, הוא גם זכה לטיפול לא שגרתי, במסגרתו ישב בחדר חשוך, לבדו, במשך כמה ימים.

שש וחצי העונות בפלזן, במהלכן הספיק להיות שותף גם לצמד המשחקים הדרמטי בסיומו הקבוצה הפסידה למכבי תל אביב במוקדמות ליגת האלופות, היו חיוביות ברובן. בין לבין הוא ניסה את מזלו בחצי עונת השאלה בהאנובר בינואר 2014, אולם אחרי שבע הופעות ואפס שערים, הקבוצה מהבונדסליגה החליטה לוותר על אופציית הרכישה שהייתה לה והוא שב הביתה. בערך באותה תקופה, ראיטורל גם הפסיק להיפגש עם הפסיכולוג שלו. "הוא הימר על החיים שלו, הוא לקח סיכון", אמר פאליקה, "הוא האמין שהרוחניות והדת יעזרו לו להשתפר ולהתגבר על המחלה" ואילו ראיטורל עצמו סיפר: "הכי טוב לי כשאני הולך לכנסייה. שם אני מרגיש בריא".

בקיץ 2014, המחלה התעוררה שוב והיכולת ירדה בהתאם. ראיטורל משך עוד שנתיים בפלזן, עד שבסיום העונה שעברה, הצדדים החליטו על פרידה משותפת. ראיטורל, יחד עם החבר הקרוב קולאר, החליטו לנסות ביחד את מזלם בחו"ל וחתמו בגזיאנטפספור מהליגה הראשונה בטורקיה. אחת הסיבות המרכזיות בגללן ראיטורל החליט לעזוב את צ'כיה הייתה הפרידה ממי שהייתה בת הזוג שלו במשך שש שנים, פטרה הרוסקובה, שהחלה לצאת עם כדורגלן אחר. הרענון והאווירה החדשה היו אמורות לעשות לראיטורל טוב וכאשר הגיע לטורקיה הוא אפילו אמר בצחוק: "מעכשיו, החצי השני שלי הוא רק קולאר".

דניאל קולאר שחקן ויקטוריה פילזן. Valerio Pennicino, GettyImages
העזיבה של קולאר הותירה את ראיטורל לבד בטורקיה/GettyImages, Valerio Pennicino
פתאום, ראיטורל מצא את עצמו לבד, בארץ זרה, עם תרבות שונה ובלי הכנסייה שכל כך עזרה לו. הדכאונות החלו ללחוץ וכך גם, על פי דיווחים בימים האחרונים בתקשורת הצ'כית, החובות מההימורים, אליהם ראיטורל התמכר מתוך שעמום

ההתחלה עוד הייתה מוצלחת, אך מהר מאוד קולאר הפסיק לקבל את משכורתו ובפברואר הוא נפרד מהמועדון. פתאום, ראיטורל מצא את עצמו לבד, בארץ זרה, עם תרבות שונה ובלי הכנסייה שכל כך עזרה לו. הדכאונות החלו ללחוץ וכך גם, על פי דיווחים בימים האחרונים בתקשורת הצ'כית, החובות מההימורים, אליהם ראיטורל התמכר מתוך שעמום.

השבוע סיפר אחד מראשי גזיאנטפ: "ב-10 או 15 הימים האחרונים, הוא בא אלינו ואמר שהוא רוצה לעזוב. שהוא צריך לחזור הביתה לצ'כיה כדי לפתור כמה בעיות". תחילה דווח על כך שראיטורל השאיר לצדו מכתב התאבדות בצ'כית, אולם לאחר שהמשטרה המקומית סיימה לתרגם את הכתוב, התברר כי מדובר ברשימת האנשים להם היה חייב כסף והסכומים שהיה חייב.

שחקן נבחרת צ'כיה, פרנטישק ראיטורל. Ronald Zak, AP
רצה לחזור לצ'כיה. ראיטורל במדי הנבחרת ב-2012/AP, Ronald Zak
"הוא היה אדם עם חיים כפולים", נכתב באתר "ספורט" הצ'כי, "הוא אהב אנדרנלין, מכוניות מהירות וקפיצות בנג'י ומצד שני, היה צנוע ושקט והתמודד עם בעיות גדולות. הפעם השלישית בה השדים תקפו אותו, הייתה יותר מדי"

הכל ביחד התברר כיותר מדי. ביום ראשון, ראיטורל לא התייצב לאימון הבוקר של גזיאנטפספור ולא ענה לטלפונים. החברים לקבוצה ואנשי המועדון מיהרו לביתו ויחד עם השכנים, ניסו להיכנס לדירה, שהייתה נעולה מבפנים. האור בסלון נותר דלוק וכאשר המשטרה פרצה את הדלת, היא מצאה את ראיטורל תלוי מהתקרה. לא נותר אלא לקבוע את מותו ומהחקירה התברר כי הוא תלה את עצמו ביום שבת בערב ונותר במצב הזה למעלה מעשר שעות.

התגובות הכואבות לא איחרו לבוא. בפלזן, האוהדים התאספו מחוץ לאצטדיון, הדליקו נרות והניחו פרחים: "פרנטו, תחסר לנו מאוד, משפחת ויקטוריה מתאבלת עליך", נכתב בחשבון הטוויטר של המועדון לצד תמונתו של ראיטורל. קפטן גזיאנטפ, עליאסה סומה, היה שבור: "אין יותר מדי מה לומר. אנחנו מרוסקים" ואילו היו"ר איברהים קיזיל הודה שאף אחד בקבוצה לא שם לב למצבו של השחקן המנוח: "הוא היה בחור מלא בשמחת חיים, זה נורא". גם האקסית, הרוסקובה, נפרדה: "היית אדם נפלא, עם לב גדול. כל מי שהכיר אותך ידע זאת. לא אשכח אותך לעולם".

מאז המוות, מנסים בצ'כיה להבין איך זה קרה, איך אף אחד לא היה שם כדי לעצור את זה בזמן, בניגוד לשני המקרים הקודמים בהם המחלה של פרנטישק ראיטורל התפרצה: "הוא היה אדם עם חיים כפולים", נכתב באתר "ספורט" הצ'כי, "הוא אהב אנדרנלין, מכוניות מהירות וקפיצות בנג'י ומצד שני, היה צנוע ושקט והתמודד עם בעיות גדולות. הפעם השלישית בה השדים תקפו אותו, הייתה יותר מדי. למה, ראיטו? למה עשית את זה?".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully