וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איפה הכסף: כך נעלמים החזרי הוצאות נסיעה לעובד

30.4.2017 / 8:50

שיעור בלתי מבוטל מבין העובדים בישראל לא מקבלים את מלוא ההחזר בגין סעיף הוצאות הנסיעה. האחריות לחישוב הסכומים מוטלת על חשבי השכר בבית העסק, אולם מרביתם לא הוסכמו ולא עברו את בחינות הלשכה

סוחר רכב. ShutterStock
סוחר רכב/ShutterStock

חשב שכר אחראי על ניהול הפן החשבונאי בארגון של שכר העובדים וזכויותיהם הפיננסיות והסוציאליות. בפועל, החשב מפיק את תלושי השכר של העובדים בארגון ומתפקידו לדאוג להעברת דיווח מתאים לרשויות המס כנדרש בחוק. במסגרת עיסוקו הוא נדרש לגלות בקיאות בשורה ארוכה של נושאים ובכלל זה גם בכל הנוגע לזכויות עובדים בהקשר תחבורתי וזכאותם לקבל החזר בגין הסכומים שהוצאו לצורך הגעתם לעבודה ובחזרה ממנה. חישוב הוצאות החזר נסיעה אינו אמור להיות משימה מאוד מורכבת ובשונה מחישוב של רכיבי שכר או זכויות אחרות שמגיעות לעובד – המשימה במקרה הזה יחסית פשוטה. חרף זאת, המציאות מלמדת כי בתלושי שכר רבים מופיעות טעויות שמשמעותן –אי מתן החזר כספי מלא לעובדים.

הסקר נעשה באמצעות חברת עוקץ מערכות בו נבחנו 3,300 תלושי שכר שהפיקו 321 חשבים וחשבות שכר בשנה האחרונה. עיבוד נתוניו מעלה כי רק 69% מהתלושים שהופקו בבתי עסק קטנים – נמצאו תקינים וללא טעויות שנוגעות למתן זכוית בכל הנוגע לנסיעות. המצב בקרב העסקים הבינוניים טוב במקצת ועל פי הסקר, שיעור התלושים התקינים עומד על 78%. מבדיקת התלושים בבתי העסק הגדולים עולה כי 87% מהם נמצאו תקינים. עוד מתברר מהסקר כי ב19% מהעסקים הקטנים שנבדקו, נמצאו טעויות שתוקנו כעבור זמן קצר ואילו 12% מהן – הוגדרו כטעויות כרוניות. גם בקרב העסקים הבינוניים נמצאו טעויות שחוזרות על עצמן ועל פי עיבוד הנתונים – שיעורם עומד על 10% ואילו בקרב העסקים הגדולים – הנתון הינו 4%.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

מה מגיע לכם?

בהתאם לצווי ההרחבה בדבר השתתפות המעביד בהוצאות נסיעה לעבודה וממנה, עובד זכאי להחזר הוצאות נסיעה עבור כל יום שבו השתמש (או עשוי היה להשתמש) בתחבורה, למעט הסעות מטעם המעסיק, כדי להגיע למקום עבודתו. נקבע כי ההחזר יחושב לפי עלות כרטיסייה לכל הנסיעות הנדרשות, או לפי עלות כרטיס "חופשי חודשי".

במקומות עבודה רבים, חתמו העובדים על הסכם אישי או שנקבע כי הם כפופים להסכם קיבוצי שקובע כי הם זכאים לקבל סכום שגבוה מ 22.60 שקלים ליום. כמו כן, נקבע כי בעת שעובד נדרש להגיע לעבודה או לחזור ממנה לביתו בימים ובשעות שבהם אין תחבורה ציבורית, על המעסיק לשלם לו החזר הוצאות נסיעה עבור אותו יום לפי עלות הנסיעות בפועל, ועד לסכום ההחזר היומי.

בנוסף, לשון החוק והפסיקה קובעים כי אין רלוונטיות לעצם השימוש של העובד בתחבורה ציבורית, אלא נקבע כי עובד המתגורר במרחק הקצר מ-500 מטרים ממקום עבודתו, שהוא מרחק הליכה סביר, נחשב לרוב כמי שאינו זקוק לתחבורה. כמו כן, הזכות לקבלת החזר עבור נסיעות אינה תלויה בהוכחת ההוצא, אלא מהווה זכות שניתנת באופן אוטומטי מטעם המעסיק בהתאם למקום מגוריו של העובד. קיימות הרחבות והתייחסות מיוחדת לעובדים בתחום הניקיון, השמירה ובגני ואולמות האירועים.

עוד באותו נושא

האם רכב צמוד מהעבודה הוא תורם משמעותי לפקקים?

לכתבה המלאה

כיצד נוצר מצב בו חשבי השכר טועים לעיתים תכופות כל כך?

הערכה היא כי בישראל מועסקים כ 70,000 חשבי שכר, אולם מנתוני חברת עוקץ, רק שיעור נמוך של 15% - עברו את מבחני לשכת רואי החשבון. מדובר על שוק פרוץ בלי רגולציה שמסדירה מי רשאי לעבוד כחשב.

לדברי עמי ברגמן, מנכ"ל משותף של חברת עוקץ מערכות שעוסקת במתן פתרונות ממוחשבים בתחום כוח האדם, קיימת הנחת יסוד שגויה כי העובדים הם המפסידים היחידים בשל כך שהם לא מקבלים את מכלול הזכויות שמגיעות להם. "בפועל, אנו רואים בשנים האחרונות יותר ויותר תביעות שמוגשות כנגדם שמקורן בטעויות שביצעו חשבים לא מוסמכים. חשב שכר מיומן ומדופלם הוא נכס אסטרטגי לארגון ועל המעסיקים להציב תנאי סף מחמירים יותר לקבלתו לעבודה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully