וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ק.ט.מ דיוק 125 החדש – רכיבה ראשונה

23.4.2017 / 8:45

ראובן סביו יצא לרכוב על הדור החדש של הק.ט.מ דיוק בהשקה העולמית בטורינו, הוא חזר עם מסקנה ברורה: הגעגועים לגיל 16 מעולם לא היו מוצדקים כל כך

KTM דיוק 125 – רכיבה ראשונה. אתר יצרן
השקת הדיוק נערכה בחלקה בפארק סקייטבורדים ולא לחינם/אתר יצרן
המסר הוא, שההנאה מרכיבה על אופנוע לא נמדדת בנפח, היא נמדדת במה שהאופנוע גורם לך להרגיש ומה הוא מאפשר לך לעשות איתו

שישה רוכבים עומדים ברמזור אדום, משחקים עם הגז והמצמד וגורמים לאופנוע לזנק קדימה ולעצור, ממש כמו להקת חיות טרף לפני הסתערות סופית על הקורבן. תוך כדי כך נשלחים מבטים לצדדים שרק גורמים ליצרים להתלהט עוד יותר. הרמזור מתחלף, המנועים מטפסים לאזור המנתק ונוהמים בצליל נמוך ועוצמתי. אני משחרר בהחלטיות את המצמד תוך כדי העברת משקל לפנים ומזנק קדימה. ברמזור הבא הסיפור חוזר על עצמו, כאשר חלק מהרוכבים בוחרים לחמם קצת את הצמיג האחורי בעזרת burnout מתמשכים על האספלט, ואגב כך מחממים את האווירה הטעונה לכתחילה.

אחרי כמה עשרות רמזורים והרבה קילומטרים של כבישים מסביב ובתוך העיר טורינו ושימוש בהרבה טכניקות רכיבה עירוניות, שזה לא המקום לפרט, אנחנו מגיעים ל-skate park הראשי של העיר טורינו. מגרש המשחקים של גולשי הסקייטבורד, הרולרבליידס ואופני הפעלולים מופקע באישור מיוחד מהעירייה, ואנחנו נכנסים לפארק ומתחילים לבצע כל מה שעולה על רוחנו עם האופנועים כולל עלייה וירידה מהרמפות, החלקות, סטופים (הרמה של הגלגל האחורי) ותוך כדי כך חבורת צלמים מקפידה לתעד את הנעשה.

לאחר שנשמתי עמוק ובדקתי האם אני חולם, הבנתי שזה בדיוק מה שאנשי השיווק של חברת KTM רצו שנחווה ברכיבה על ה- DUKE 125 החדש שלהם. למרות, שההספק המרבי הוא רק 15 כוחות סוס בהתאם לתקן האירופאי לקטגוריית ה-125 סמ"ק הבסיסית וצליל הפליטה יכול לעבור טסט ללא שום בעיה והזינוק מהמקום לא מצריך שום מערכת בקרת אחיזה, או ווילי קונטרול כמו זו של הסופר דיוק 1290. המסר הוא, שההנאה מרכיבה על אופנוע לא נמדדת בנפח, היא נמדדת במה שהאופנוע גורם לך להרגיש ומה הוא מאפשר לך לעשות איתו. את זה הדיוק 125 החדש נותן לרוכב במנות גדושות מאוד, גם אם הוא לא רוכב מנוסה, או בעל ניסיון ספורטיבי עשיר.

KTM דיוק 125 – רכיבה ראשונה. אתר יצרן
זהה חיצונית ל-390, אבל המנוע החלש מעניק חווית רכיבה מתאימה יותר לעיר/אתר יצרן

שיפור ושימור

הדיוק 125 הוא האופנוע הנמכר ביותר באירופה בקטגוריה שלו, שם הוא גם זוכה לנתח שוק של יותר מ-25 אחוזים. גם בישראל יש לו חלק נכבד מאוד בעובדה שמותג KTM הוא מותג האופנועים הנמכר ביותר בשנת 2016 עם כמעט 1,000 מסירות. למרות ואולי אפילו בשל הנתונים האלו, החליטו אנשי החברה לשנות לחלוטין את סדרת הדיוק על שלושת נפחיה (125,250 ו-390 סמ"ק) עם גישה חדשה וביצועים עדיפים. לרגל השקת הדגם החדש הוזמנתי לעיר הולדתי, טורינו שבצפון איטליה, בכדי לרכוב על דגמי ה-125 וה-390 ולנסות להבין את הצהרת החברה כמה הדגמים החדשים שונים מקודמיהם. למרות ששני האופנועים נראים זהים, הם שונים מאוד זה מזה בחוויית הרכיבה בעיקר בגלל הספק המנוע. גם אנשי השיווק של KTM יודעים זאת היטב ולכן בניגוד לתוואי העירוני בו רכבתי על ה-125, על ה-390 רכבתי בכבישים ההרריים והמפותלים שמצפון לטורינו וזו אכן הייתה חוויה שונה לחלוטין. לאור הבדלים אלו החלטתי לפצל בין הכתבות על שני האופנועים.

KISKA הוא המעצב הראשי של KTM והוא ללא ספק עשה עבודה מעולה, כאשר הצליח לקחת את הדיוק R1290 ולהעתיק את העיצוב ל-125. כתוצאה מכך, מבנה השלדה, הפנס, מכל הדלק, הפלסטיקה וכמובן הצביעה כמעט זהים בין שני האופנועים. זה עיצוב שמסובב הרבה ראשים ומשדר אגרסיביות יחד עם מראה ייחודי שגורם לו להראות שונה מכל שאר האופנועים, במיוחד משאר אופנועי ה-125. כתוצאה מכך, גם תנוחת הרכיבה דומה לסופר דיוק 1290R והיא למעשה שילוב בין אופנוע כביש ספורטיבי לבין אופנוע שטח תחרותי.

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה
KTM דיוק 125 – רכיבה ראשונה. אתר יצרן
הסלחנות היחסית של הדיוק 125 מאפשרת לרוכב החדש והמיומן להפיק ממנו המון כיף/אתר יצרן

לוחמה עירונית

חלק נכבד מרחובות העיר טורינו מרוצפים באבני נחל משתלבות ובנוסף קיימים אין ספור פסי רכבת קלה, שיחד עם האבנים יוצרים תחושה של רכיבת שבילים בשטח ומעמידים אתגר לא קטן בפני המתלים והשלדה. למרות זאת מהר מאוד הרגשתי בטוח על הדיוק החדש בזכות תנוחת הרכיבה, המתלים, הבלמים ואופי המנוע. תנוחת הרכיבה מאפשרת מצד אחד העברת משקל אל הגלגל הקדמי בכדי להגביר את האחיזה ואת הדיוק בפניות מהירות ומצד שני שליטה מעולה במהירויות נמוכות בזכות כידון רחב, ישיבה זקופה ובסיס גלגלים קצר יחסית. שינויי כיוון מהירים מתבצעים ללא מאמץ מיוחד וללא ספק, מרכז הכובד הנמוך של האופנוע הנובע בעיקר מחיבור המנוע מתחת לשלדת הפלדה ללא שלדת עריסה מתחתיו תורם רבות בסעיף זה. תת השלדה האחורית מחוברת עכשיו עם ברגים אל השלדה הראשית לטובת חיסכון במשקל והאפשרות להחליף רק אותה במקרה של עיקום תת השלדה, שמתרחש לרוב בנפילה לאחור כתוצאה מהרמת גלגל מוגזמת.

על גבי המהמורות ופסי הרכבת הקלה המזלג הקדמי והבולם האחורי החדשים מתוצרת White power העניקו לי הרבה בטחון בזכות היכולת להוריד את האופנוע נמוך בפניות וגם לבלום חזק ללא קשר לתוואי הכביש. הבולמים נראים כמו בולמים של אופנועי כביש גדולים ואפילו החיבור של הקאליפר הקדמי הוא במבנה רדיאלי, לטובת מניעת עיוותים של הפרונט בבלימות חזקות. המבנה הפנימי של המזלג הוא עם עוקה פתוחה לטובת חסכון בעליות ובטיפולים, בכל זאת, אלו אופנועי תקציב. אך למרות זאת פעולתו יעילה מאוד גם לרוכבים במשקל של 90 קילוגרמים שרוכבים מהר. לוח המחוונים הדיגיטלי החדש זכה לתשומת לב רבה, הוא כולל אין ספור תצוגות ומצבי פעולה ובנוסף לתאורת רקע מתחלפת בהתאם למצב האור, הוא מאפשר שליטה על כל הפעולות מהמתגים שעל הכידון. ניתן גם לקשר בחיבור בלוטות' את המערכת עם הנייד של הרוכב ובזכות כך להשתמש במתגים אלו להעברת שירים ולמענה לשיחות טלפון נכנסות.

במסלול ה- skate park התאמצתי מאוד להגיע למצב של החלקה של הגלגל האחורי בבלימה, אבל למרות כל המאמצים האופנוע נשאר יציב והמשיך בפניה מבלי לצאת מהקו. אין ספק שזהו הישג מרשים ותוספת משמעותית מאוד לבטיחות של הדיוק החדש, בעיקר עבור רוכבים מתחילים. על הדיוק 125 מורכבת מערכת ABS של חברת בוש שאינה ניתנת לניתוק. הדיסק הקדמי הוא בקוטר 300 מילימטרים והקאליפר שלופת אותו הוא בעל ארבע בוכנות. למרות זאת התחושה שלי מהבלם הקדמי לא הייתה מדויקת מספיק ובמספר רב של מצבים ה- ABS נכנס לפעולה מוקדם מדי לטעמי. הגלגלים והצמיגים זהים לאלו של ה-390 והאחורי הוא במידת 150/60-17 שעד לפני כמה שנים הייתה בשימוש באופנועי כביש בנפח של 500 סמ''ק ומעלה. בזכות מידות השלדה, המתלים והגלגלים התחושה על ה-125 היא של אופנוע הרבה יותר גדול וכתוצאה מכך, גם רוכבים גדולים ירגישו עליו בנוח.

אומנם ההספק המרבי הוא "רק" 15 כוחות סוס, שזה פחות ממחצית ממה שמנועים תחרותיים בנפח זה מסוגלים להפיק, אך המומנט המרבי מתקבל כבר ב-7,500 סל''ד ולכן האופנוע מרגיש יותר חזק מנתון ההספק המרבי. בגלל מגבלת ההספק הנובעת מהתקינה וקבוצת הרישיון, המנוע החדש תוכנן בכדי להסתובב בסל''ד גבוה במיוחד לאורך זמן. כדי לאפשר לו את זה, מערכת התזמון כוללת שני גלי זיזים, הבוכנה והשסתומים קלים במיוחד, מהלך הבוכנה קטן בהרבה מקוטרה והצילינדר מצופה בציפוי ניקסיל בכדי להקטין את החיכוך גם בטמפרטורות גבוהות הנגרמות בגלל הסל''ד הגבוה. מערכת הקירור היא בעזרת נוזל ובנוסף לכך קיימת מערכת הזרקת שמן לחלקה התחתון של הבוכנה בכדי לשפר את השימון במהירויות סיבוב גבוהות. מערכת ההזרקה ומחשב ניהול המנוע מעניקים תגובת מנוע מידית לכל שינוי במצב ידית הגז ומונעים לחלוטין כל השתהות, או גמגום גם כאשר המנוע קר.

כל זה לא נשאר על הנייר, אלא גם מורגש היטב ברכיבה ומתורגם לתחושת ביטחון המתקבלת מצד אחד בגלל הממדים ומכלולי השלדה האיכותיים, ומצד שני בגלל המנוע הידידותי והצייתן. שילוב שעושה את הדיוק 125 החדש לאופנוע אידיאלי עבור רוכבים שרוצים לגלות גבולות חדשים ברכיבה וללמוד לרכב בצורה ספורטיבית על אופנוע. עבור רוכב מנוסה שלרוב רוכב על אופנועים חזקים בהרבה, הדיוק 125 מהווה הפתעה גדולה מכיוון שהוא מוצא את עצמו נהנה מאוד מהרכיבה ומאפשר לו לשחרר את הרסן על גבי כלי חלש יחסית וסלחן, ממש כפי שקרה לי ולעמיתי ברכיבה ברחובות טורינו.

KTM דיוק 125 – רכיבה ראשונה. אתר יצרן
KTM דיוק 125 – רכיבה ראשונה/אתר יצרן

ימשיך כבודו?

בסוף הרכיבה שאלתי את עצמי מה לא אהבתי באופנוע, למרבה ההפתעה פרט להספק המנוע המוגבל על פי חוק והרגישות של הבלם הקדמי לא רציתי לשנות שום דבר באופנוע. אם האופנוע היה שלי, הייתי אולי בודק אפשרות של החלפת מערכת הפליטה לאחת עם צליל בשרני, רצוי אחת בגימור סיבי פחמן למראה עוד יותר מגרה ולהוריד קצת במשקל, אבל צריך לזכור שמדובר באופנוע מוגבל הספק. כל שינוי בהספק עלול לגרום להורדה מהכביש של האופנוע ולכן פרט למספר אביזרים כגון תיקים ומגנים עשויים מאלומיניום מכורסם שיעשו את הדיוק ליפה ופרקטי יותר, אין מה להוסיף או לשנות בו.

למרות הביצועים והתנהגות האופנוע ברכיבה מהירה, הקלף המנצח של הדיוק 125 החדש הוא ללא ספק העיצוב המדהים, שמבדל אותו לחלוטין מכל שאר אופנועי ה-125 וגורם לו להיות נחשק במיוחד. אין לי ספק שעם תחילת המסירות בישראל הצפויים לעוד כחודשיים, הדיוק החדש יהפוך במהרה לדבר הלוהט ביותר בחניות שמול בתי הספר התיכוניים ולא מעט צעירים יעבירו שעות רבות של חלומות על הדיוק החדש. לו הייתי בן 16...

על הצד הטכני – דיוק 125

דגם מנוע: צילינדר יחיד, 4 פעימות, 4 שסתומים, קירור מים.
קדח: 58, מהלך: 47.2 מ''מ
נפח מנוע: 124.7 סמ"ק
הספק: 15 כ"ס ב- 10,000 סל"ד
מומנט: 1.2 קג"מ ב-7,500 סל"ד
יחס דחיסה:12.8:1
הזנת דלק: הזרקת דלק אלקטרונית BOSCH EFI גוף מצערת 33 מ''מ
הילוכים: 6 הילוכים
מתלה קדמי: מזלג טלסקופי WP בקוטר 43 מ"מ, מהלך מתלה 142 מ"מ
מתלה אחורי : בולם יחיד WP, מהלך מתלה 150 מ"מ
בלם קדמי: דיסק בקוטר 300 מ"מ, קליפר מחובר רדיאלית 4 בוכנות, ABS
בלם אחורי : דיסק בקוטר 230 מ"מ,
צמיג קדמי:110/70-17ZR
צמיג אחורי :150/60-17 ZR
בסיס גלגלים : 1,357 מ"מ
גובה מושב: 830 מ"מ
משקל רטוב: 139 ק"ג
מיכל דלק: 13.4 ליטר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully