וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

העוקץ התאילנדי: שכרתם אופנוע ים? נפלתם בפח

27.3.2017 / 8:07

שכירת אופנוע ים בתאילנד היא אופציה אטרקטיבית לנופשים בחופים. אלא שמאחרי הכלים מסתתרים נוכלים שרק מחכים לסחוט מהתיירים עשרות אלפי שקלים. נתי חדד: "הישראלים לא לומדים לקח"

צלמים זמניים מורשים

בחודשים הקרובים יטוסו עשרות אלפי ישראלים לתאילנד. חלקם ינפשו בכיף בחופים וחלקם, כפי שהמציאות מלמדת, יחוו על בשרם את 'העוקץ התאילנדי' וישלמו במקרה הטוב אלפי שקלים. במקרה הרע, הם גם יחליפו את הרביצה על החוף בשכיבה בבית חולים ושיקום ארוך בישראל. לפני שבוע פרסמנו את החלק הראשון בסדרת הכתבות על ההפקרות המוטורית של הישראלים בתאילנד בה התרענו על השכרת כלים דו גלגליים ללא רישיון. את החלק השני אנו מקדישים לקומבינת אופנועי הים, העוקץ שעושים המקומיים "על הראש של הישראלים התמימים".

האי פוקט, פסח 2016: שני חברים אחרי צבא הגיעו לאי עם בטחון מופרז ברכיבה על אופנועי ים. אחרי חמש דקות של רכיבה, אחד מהם מבצע תמרון מורכב, החבר לא מבחין בכך בזמן ונרמס על ידי הג'ט-סקי. התוצאה? האופנוע נחצה לשני חלקים והבחור פונה לבית חולים עם חוליה שבורה בצווארו. היות ורכב בלי רישיון – הוא שילם עשרות אלפי שקלים על הטיפול, אבל זו לא המסחטה היחידה שנתקל בה; 250,000 בהאט הוא שילם, או 26 אלף שקל עבור האופנוע. וזו רק דוגמא אחת מתוך עשרות מקרים של ישראלים ששכרו באיי תאילנד אופנוע ים בשנים האחרונות ונאלצו להפרד ממיטב כספם.

עוקץ אופנועי הים בתאילנד. נתי חדד, מערכת וואלה! NEWS
כך התאילנדים עושים עליכם קופה. אופנוע ים שניזוק/מערכת וואלה! NEWS, נתי חדד

איך זה עובד?

"אני מפציר בהם, אל תשכרו אופנועי ים בתאילנד זה עוקץ מובהק, אבל הם לא לומדים לקח", מסביר נתי חדד, האיש שמאחורי עמוד הפייסבוק קוסמוי חילוץ והצלה. חדד מסייע לישראלים רבים בתקריות פליליות ורפואיות ובשיחה מתאילנד הוא מפרט כיצד עובד העוקץ;

"הקומבינה הראשונה היא שיטת השיוף: משכיר אופנועי הים משייף את הפיברגלס של האופנוע ברמה כזאת, שכל מכה קטנה שהכלי מקבל, אפילו בלחיצת אגודל – מייד נגרם חור. וכמה עולה לתקן את החור? אין נזק לאופנוע ים שלא נגמר בתשלום מינמאלי של 700-1000 דולר. הכל תלוי ביכולת של הישראלי לנהל משא ומתן עם המקומי. ולרוב, אין לו את היכולת הזו. תבין שמדובר בסיטואציה מאוד מפחידה; באים אליך קבוצה של תאילנדים, אנשים מפחידים, לא הסבתא מהאגודה למען החייל ונוקבים בסכום אסטרונומי לתיקון. הם בכוונה מתחילים בסכום גבוה, מתוך ידיעה שאם תגיע משטרה או שיקראו לי, אפשר יהיה להסתדר איתם על סכום נמוך יותר, אבל עדיין, גם אחרי, מדובר על אלפי שקלים כל פעם ועל עשרות ישראלים שנופלים בפח הזה מידי שנה".

עוד באותו נושא

תאילנד: ים, שמש וישראלים שמשתוללים על הכביש

לכתבה המלאה

למה זה לא מתאים לכולם

אופנועי ים בתאילנד. נתי חדד, מערכת וואלה! NEWS
ה"נזק" מתגלה לאחר שחוזרים מהים, על אף שהיה שם קודם/מערכת וואלה! NEWS, נתי חדד
המקומיים מכסים את החורים באופנוע עם נייר דבק בצבע של הכלי - והשוכר לא מבחין בכך

הבעיה באופנוע ים נעוצה בהיותו כלי שעל פניו נראה קל לתפעול, אבל בפועל מצריך ניסיון, במיוחד כאשר מדובר על קבוצה של ישראלים ששוכרים מספר אופנועי ים, שאין להם מושג קלוש איך רוכבים על כלים ימיים. כך למשל, מקרה שהיה בקוסמוי לפני כמה שבועות: "בחור ישראלי מתקשר אלי בבהלה" מבקשים ממני 50 אלף בהט", אומר חדד. אומר לי "אני נשבע לך נתי שזו לא אשמתי, ניסיתי ללחוץ ברקס אבל זה לא עבד", ואני אומר לו איזה ברקס ואיזה נעליים? אין מערכת בלימה באופנוע ים. בסוף הצלחתי לסגור לו את הסיפור עם תשלום של 25 אלף בהט".

ומה עם לברוח? "לאיפה תברח" אומר לוואלה שי, בחור ישראלי שגר בפאטיה: "זה הפתרון הכי גרוע שניתן לחשוב עליו. בקיץ האחרון היתה כאן קבוצה של בחורים צעירים, באו לחגוג מסיבת רווקים לאחד מהם ושכרו אופנועי ים. במהלך הוויכוח על גובה הסכום שהם ישלמו על הנזק שנגרם לאופנוע, הם ניסו לברוח. קבוצה של 13 תאילנדים רדפה אחריהם, תפסה אותם והם קבלו פיצוצים חזקים לפנים. הגיעה משטרה, אבל כלום לא עזר להם. הם שילמו כמו "טאטלה" 30 אלף בהאט וחזרו למלון עם זנב בין הרגליים ותחתונים ספוגים בשתן. גם אתה היית משתין במכנסיים אם תאילנדים היו רודפים אחריך עם מצ'טה".

הקומבינה השנייה היא קומבינת הגאפר (דבק חבלה)", מסביר נתי: "המקומיים מכסים את החורים באופנוע עם נייר דבק בצבע של הכלי והשוכר לא מבחין בכך. ומטבע הדברים, תוך כדי רכיבה הדבק יורד ולאחר החזרה לחוף, באים אליך בטענה כי אתה גרמת לנזק. עכשיו לך תוכיח שאין לך אחות, במיוחד כאשר לפני השכרת הכלי, מחתים אותך המקומי על מסמך באנגלית, שאיש כמעט אינו טורח לקרוא, בו נכתב במפורש כי השוכר אחראי לכל נזק, שיש לו רישיון נהיגה וכל יום שהכלי יושבת בעקבות התיקון – ישולם סכום פיצוי בגובה של 6,000 בהט".

הבעיה לא טמונה רק בנזק שנגרם לכלי , כי במקרים רבים התאונה מסתיימת בפציעה של הרוכב וזו חליבה כספית רצינית מאוד. רק לפני חודש מספר לנו חדד, בחור צעיר קיבל חור בריאה בעקבות תאונה, בלי שהיה לו רישיון. זה נגמר עם תשלום של עשרות אלפי שקלים מהכיס שלו עבור הטיפולים הרפואיים שקיבל.

"לישראלים קל לשכוח שאומנם מדובר בחופשה והכל "בכיף", אבל קיים תנאי ולפיו במידה ובמדינה בה נעשה השימוש באופנוע ים, יש דרישה לרישיון או היתר כלשהוא. אזי בהעדר רישיון או היתר כנדרש – אין כיסוי" מסביר עו"ד ערן יעקובוביץ, מומחה לדיני ביטוח ונזיקין ממשרד צבי יעקובוביץ' ושות', ומוסיף כי "אף אם יש רישיון ונרכש מבעוד מועד ביטוח נסיעות לחו"ל, הכיסוי לתאונת אופנוע ים מצריך רכישה של כיסוי מיוחד". ישהן פעילויות ספציפיות שהפוליסות לרוב מחריגות. דוגמא קלאסית היא ספורט אתגרי לסוגיו השונים (סקי מים, גלישת אוויר, שייט, ראפטינג, אופנוע ים, וכן צלילה וטיפוס הרים בעזרת חבלים). "כל אלה", אומר יעקוקוביץ, "ואחרים מוחרגים דרך קבע בפוליסות ומצריכות כיסוי מתאים. בפוליסה שמשווקת חברת הביטוח 'הראל' למשל, נחשב השימוש באופנוע ים כספורט אתגרי ואני מניח שכך גם בפוליסות שמשווקות כל חברות הביטוח".

מי ישלם? אתם, זה מי

תאונות דרכים של ישראלים בתאילנד. נתי חדד, מערכת וואלה! NEWS
נתי חדד. בזירת תאונה ליד קטנוע שנשכר על ידי ישראלים בקוסמוי/מערכת וואלה! NEWS, נתי חדד

ומה באשר לכיסוי ביטוחי כלפי נזקים שיגרום הרוכב לצד ג?, השאלה האם יש כיסוי כלפי צ"ג (גוף או רכוש) במקרה של אופנוע ים היא לא נקייה מספקות מסביר עו"ד יעקובוביץ, שכן במרבית פרקי צד ג' בפוליסות, קיים חריג של אחריות כתוצאה משימוש בכלי רכב, טיס או שייט. וכך למרות שבוטל חריג ספורט אתגרי בפרק צד ג' (כי קנינו הרחבה של הפוליסה), הרי שלא בוטל חריג כלי רכב/טייס/שייט, אז לכאורה אין כיסוי בכל מקרה. יש לדעת עם זאת כי הסוגיה הזו טרם נדונה בפסיקה.

ההמלצה שלי אומר נתי, היא להמנע משכירת אופנועי ים בתאילנד, יש די והותר דברים אחרים מגניבים לעשות, בלי להתסתכן בתשלום פיצויים, בטח ובטח כאשר אין רישיון נהיגה. זו כניסה כמעט ודאית למלכודת. אלא אם מדובר על סוכנות מסודרת בה הכלי מושכר עם ביטוח. יש סוכנויות כאלו באיים ואם כבר לשכור כלי אז רק בדרך הזו. להתרחק כמו מאש מהמקומיים שמשכירים את הכלים על החופים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully