וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צה"ל צריך את הנשים

ח"כ עמירה דותן, טור אורח

14.12.2006 / 9:42

ח"כ עמירה דותן טוענת שרק שילוב אמת של נשים בצה"ל, תוך מיצוי יכולותיהן ושיתופן בכל דרגי מקבלי ההחלטות, יביאו להן מעמד שווה

הביקורת על צה"ל הפכה כמעט לבון טון, עמו קשה לי להסכים משום הערכתי הרבה לארגון ולמשרתים בו. אי לכך, אבקש לקרוא את השורות הבאות כהארה וקריאה לשינוי, ולא רק כעוד ביקורת המוטחת בצבא.

כקצינה בכירה במילואים נזעקתי שוב לקורה במערכת לפני כשלוש שנים , וזאת בשל שני נושאים: האחד - תופעת הקאתן משרות של קצינות בכירות (מבריקות) אותן הכרתי מקרוב שנים קודם, עת השתחררתי מהצבא. הן היוו אז את הגרעין המבטיח של קצינות מקצועיות, אבל לפני כשלוש שנים, אחת אחרי השנייה, הן הועזבו משירות בצה"ל בדרגות סא"ל ואל"מ ובתפקידים מקצועיים. השני - המתח שנוצר ביחידות שדה בין חיילות בתפקידים "קרביים" וחיילים בעלי השקפה ואורח חיים דתיים.

הקצינות המעולות הללו נזרקו מהצבא משום הקול השונה אותו השמיעו במערכת הצבאית. כאשר ביקרתי את המערכת על ה"שיטה" בדברים שנשאתי בכנס באוניברסיטת ת"א, תהיתי האם דפוס סילוקן של קצינות איכותיות הוא אות לאיום שחשו בצבא גורמים שונים לאור יכולותיהן של הקצינות הללו, איום בשפה האחרת ובמחשבה המיוחדת של כל אחת מהן, ושלהן כקבוצה. תהיתי אז, מאיפה לוקח הצבא את העוז לבזבז ולוותר על כוח אדם כל כך איכותי ומיוחד. שתקתי כי לא מבקרים משפחה, ובמיוחד לא מבקרים צבא משום שאנו הרי נשענים על יכולותיו.

על שתיקתי אז אני מצרה היום. שחרורן של קצינות אלה אמור היה לעורר שיח ולהוות סיבה לבחינה מעמיקה ויסודית של אופן קבלת ההחלטות בצבא. מה בדיוק הפריע בקצינות הללו לשגרת היומיום? האם היה זה סימפטום ל"צורך" של הצבא לשמור על הומוגניות? הומוגניות של צורת מחשבה סדורה ומאורגנת, מעין אחווה סודית השמורה ליודעי דבר ומארג הבנות ש"זר לא יבין".
נזכרתי בחוויות מטרידות ההן עת קראתי את דו"ח מבקר המדינה האחרון. על פי הדו"ח, ב-2004 וב- 2005, רק 5% מהקצינים שקודמו מדרגת סא"ל לאל"מ היו נשים. קצין בכיר צוטט בעיתון "הארץ" כמי שאומר כי "אין סיבה לעשות הנחות לבנות. הן לא זקוקות לזה. חובתנו לוודא כי הן מקבלות הזדמנות שווה". אני תוהה הכיצד תואמת אמירה זו את העובדה ששיעור הקצינות בדרגת סא"ל הינו 11% מסך כל הקצינים, ושיעורן מקרב סך כל נושאי דרגת אל"מ הינו 4.5%?

ביקורתו של מבקר המדינה, כמו זו שלנו אחרי קיץ 2006, מחייבת את כולנו להתערב ולוודא כי עוצמתו של צה"ל בצד שיפור אמצעי לחימה ואימונים, תחזור להיות רוח מפקדים בוטחת. כזו המאפשרת פתיחות, יצירתיות, מתן ביטוי לדעות מגוונות וחשיבה אחרת. כזו שמייצרת שיח, מתייצבת נכוחה מול קשיים ובשקיפות מציפה אותם על מנת למצוא פתרונות הולמים.

הפרדיגמה המחברת באופן כמעט אוטומטי בין שירות חיילות ומפקדות לבין נושאי ההטרדה המינית, עושה עוול. היא ממשיכה להגדיר ולגדר את נושא שילובן של חיילות בקונטקסט מיני צר ומסייג. ההסתכלות המוצעת הפוכה מזו. רק שילוב אמת של נשים, מיצוי יכולותיהן, שיתופן בכל דרגי מקבלי ההחלטות, רק אלה יביאו למעמד שווה, להסתכלות שווה ויימדרו מעצמם התנהגויות שאינן הולמות.

עד שצה"ל ילמד לעשות זאת בעצמו, אני קוראת להקים ועדה מיוחדת שתורכב מגברים ונשים בשרות מילואים או במעמד משפטי הולם אחר, אשר תפקידם יהיה לוודא מימוש יכולות וכבוד לחשיבה מסוג אחר בצבא ללא קשר לזהות מינו של אדם. התועלת שתצמח מוועדה כזו מושתתת על תהליך כמובן, אך הרווח של הצבא כארגון ושלנו כחברה, יהיה בכך שלא יקום יותר קול שיזדעק לנוכח הקאה של קצינים מבטיחים משרות צבאי, אלא גאוותינו תהיה בשילוב הנכון והראוי של כוח האדם הנפלא שמצוי בחברה הישראלית בכלל ובצבא בפרט.

* הכותבת היא תא"ל במיל', לשעבר קצינת ח"ן ראשית, וכיום חברה בועדת חוץ וביטחון ובועדת ביקורת המדינה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully