וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מבחן דרכים: סיאט אטקה החדש

סיאט מצטרפת באיחור לקטגוריה הגועשת של קרוסאוברים קומפקטיים. יצאנו להתרשם מרכב הפנאי הראשון של סיאט – אטקה, שמסמן את העתיד לבוא בשנים הקרובות

סיאט אטקה במבחן דרכים. אתר יצרן
סיאט אטקה החדש. הקרוסאובר הראשון של הספרדים/אתר יצרן

כבר כמה שנים שסיאט משתעשעת עם רעיונות לעיצוב קרוסאובר, אבל רק לאחרונה הצליח אחד מהם לרדת מבימות התערוכה אל הכביש הציבורי. הוא עונה לשם אטקה (Ateca) ועבור סיאט מסמן כניסה לקטגוריה חדשה ומלאה במתחרות.

כמו רוב דגמי סיאט גם שמו של הרכב 'אטקה', לקוח משם של ישוב ספרדי. אלא שבניגוד אליהם הוא לא קרוי על שם ישוב בעל מורשת תרבותית/חברתית, אלא על שם כפר קטן המונה כ-2,000 תושבים, שמתמחה ביין ושוכן במחוז סראגוסה, שבמדינת אראגון, שבספרד.

מבחוץ ומבפנים

למרות שלמעשה אטקה הוא הגרסה של סיאט לטיגואן, לא ממש מדובר באותה מכונית

אטקה מבוסס על פלטפורמת MQB המודולרית של קבוצת פולקסווגן, שמשרתת בין היתר את פולקסווגן טיגואן החדש. ולמרות שלמעשה אטקה הוא הגרסה של סיאט לטיגואן, לא ממש מדובר באותה מכונית. הבדלים נעוצים בממדים, מנועים, עיצוב ושאר מאפיינים שמיעדים את המכונית לקהל יעד שונה.

סיאט, שעדיין לא גיבשה לעצמה זהות סופית בתוך קונצרן פולקסווגן, ממשיכה בקו הדינמי הצעיר, להבדיל מקו פולקסווגן הפונה לקהל השמרני והבוגר יותר. זה אומר שממדי אטקה מעט קטנים מאלה של טיגואן (בדומה לדגמים אחרים של סיאט לעומת מקביליהם בפולקסווגן וסקודה); אורכו עומד על 436 ס"מ, קצר ב-13 ס"מ מטיגואן, רוחבו 184 (זהה לטיגואן) גובהו 160 (נמוך ב-2 ס"מ) ובסיס גלגליו 264 ס"מ שהם 4 ס"מ פחות מאשר בטיגואן. ממדים אלה מציבים אותו מול קשקאי ומעט מתחת לצמד הקוריאני ספורטאז'/טוסון.

המראה הצנום במעט מהמתחרות משווה לאטקה פרופורציות דינמיות יותר, בעיקר ביחס לטיגואן. עוזרים לכך פרטי עיצוב שונים כמו בתי הגלגלים התפוחים, כונסי האוויר הגדולים מלפנים והפלסטיק השחור דמוי דיפיוזר מאחור. החזית כמובן משייכת אותו מייד למשפחת דגמי סיאט והעיצוב לכשעצמו נאה, אך לטעמנו מעט מפוספס. להבדיל מטיגואן המרשים בממדיו, או ספורטאז' וטוסון שמשדרים "תסתכלו עלי", אטקה לא מותיר בפני המתבונן רושם מיוחד ויותר מכל נראה כמו העתק מוגבה של סיאט לאון המשפחתית. אך מה שמתאים למשפחתית, לא בהכרח יוצר את האפקט הנדרש כשמדובר בקרוסאובר.

סיאט אטקה במבחן דרכים. אתר יצרן
סיאט אטקה במבחן דרכים/אתר יצרן

חלל הנוסעים. עיצוב מוכר

תא הנוסעים הוא כמעט העתק מדוייק של לאון הנוכחית

למרות שטיגואן גדול יותר, המרחב הפנימי של אטקה לא נופל משמעותית ודומה לזה של טוסון וספורטאז'; כך שגם מלפנים ובמיוחד מאחור, יש די והותר מקום על אף תעלה גדולה שעוברת במרכז. המושבים מלפנים נוחים ומציעים תמיכה טובה למותניים וסבירה+ לירכיים. היה עדיף אילו גם היו מעט ארוכים יותר. גם מאחור המושבים נוחים, עם בסיס ארוך ומשענת רחבה.

אז אם לא בתא הנוסעים, היכן באם ליידי ביטוי המממדים הצנועים ביחס לטיגואן? ובכן בעיקר בתא המטען שמציע נפח טוב לכשעצמו עם 510 ליטר בגרסאות ההנעה הקדמית, או 485 ליטר בגרסאות ההנעה כפולה, אבל לא בסדר גודל הענק של טיגואן (615 ליטר). סף ההטענה עצמו סביר ולרשות המשתמש מגש שיכול ליצור שתי דרגות גובה: משטח שטוח או אמבטיה. בנוסף בתא המטען נמצא ווי תליה, אוזני עיגון, ושקע 12 וולט.

תא הנוסעים הוא כמעט העתק מדוייק של לאון הנוכחית עם דשבורד מוטה מעט לכיוון הנהג. כל הפקדים, הבוררים והמערכות השונות מוכרים גם כן, כך שלקוחות דגמי קונצרן פולקסווגן ובמיוחד אלה של סיאט, ירגישו ממש בבית. הכל נוח לתפעול, נגיש למדי ואינטואטיבי. איכות החומרים טובה ברובה וכך גם הגימור, למרות שלא הכל מושלם כשפה ושם הורגשו פינות חדות ומשטחים בעלי שפה חדה.

כנהוג בהשקות, רכבי המבחן צוידו בכל טוב כמו טעינה אלחוטית לסלולר ומערכות בטיחות וסיוע שונות כמו התראת התנגשות עם בלימה אוטונומית שפעילה עד מהירות של 60 קמ"ש, בקרת שיוט אקטיבית עם "סייען פקקי תנועה", זיהוי נתיב נסיעה חסום, מצלמת 360 מעלות לסיוע בחניה ומערכת חניה אוטומטית. רובן מוכרות אבל יש גם תוספת חדשה: מערכת "בקרת עירנות" אשר יכולה לזהות אם הנהג 'מנקר' או סתם גולש בפייסבוק תוך כדי נהיגה. במצב שכזה המערכת תשדר התראה ראשונית, שאם לא תענה היא תחל לבלום את המכונית עד לעצירה מוחלטת. חלק מן המערכות מוצעות כסטנדרט בכל רמות האבזור (כמו מערכת הבלימה האוטונומית). אחרות איפוא - בתוספת תשלום.

סיאט אטקה במבחן דרכים. אתר יצרן
סיאט אטקה במבחן דרכים/אתר יצרן

בדרכים

המנוע שצפוי לתפוס את עיקר המכירות בארץ הוא טורבו-בנזין, 4 צילינדרים בנפח 1.4 ליטר עם 150 כ"ס

אטקה יוצע עם זוג מנועי טורבו-בנזין וזוג מנועי טורבו-דיזל. מנוע הבנזין הבסיסי הוא זה המוכר מן האיביזה: 3 צילינדירים בנפח 1.0 ליטר 115 כ"ס (באיביזה יש 110). לעת עתה למנוע זה משודכת תיבה ידנית בלבד כך שהיבואנית עדיין בוחנת את כדאיות השקתו בארץ. המנוע שצפוי לתפוס את עיקר המכירות בארץ הוא טורבו-בנזין, 4 צילינדרים בנפח 1.4 ליטר עם 150 כ"ס ומומנט של 25.5 קג"מ בין 1,500 ל-3,500 סל"ד.

הוא יוצע גם בשילוב לתיבה דו-מצמדית 7 הילוכים, אבל טרם החל ייצור הגרסה האוטומטית ובהשקה נכח המנוע בשילוב לתיבה ידנית (6 הילוכים); מהתרשמותנו, ידית ההילוכים קצרה, מדוייקת ומאוד נעימה לתפעול ויחד עם המנוע מניידים את המכונית בצורה נאותה. הוא אינו מרגיש חזק במיוחד ונמצא במיטבו בטווח הביניים שבין 1,800 ל-4,000 סל"ד. מתחת או מעל לתחום זה הוא מרגיש מעט אנמי. צריכת הדלק לאורך מסלול הנסיעה שכללה נסיעה בכבישי ברצלונה הפקוקים וגם נסיעה באזורים כפריים, עמדה על 12.5 ק"מ לליטר סבירים למדי.

גם הצלחתי לטעם ממנוע הטורבו דיזל, 2.0 ליטר, 150 כ"ס ומומנט של 34.6 קג"מ בין 1,750 ל-3,000 סל"ד. גם הוא מוצעת כעת רק בשילוב לתיבה ידנית. למרות זמינות הכוח העדיפה, רצועת הכוח צרה יותר ובפעול לא הרגיש חזק ממנוע הבנזין. צריכת הדלק שלו דומה לזה של מנוע הבנזין - 13.9 ק"מ לליטר.

כבישי ברצלונה ואלה הסובבים את העיר לא באמת הצליחו לאתגר את מתלי המכונית ועל פי רוב אטקה הציג נוחות נסיעה טובה וזאת עוד עם חישוקי 18 אינץ ודופן גומי של 50. רטט מסויים הורגש באזור 100 קמ"ש בחלק מהכבישים המהירים, אבל לא משהו מטריד. בנוסף אטקה הצליח לבודד היטב את רעשי הרוח והדרך, אולם שאון המנוע תחת עומס בבנזין ובדיזל, הצליח לעבור לחלל הנוסעים.

המסלול אפשר לקבל רק טעימה מהפן הדינמי של המכונית. סה"כ אטקה משדר זווית גלגול מזערית, ומקרין רמה גבוהה של בטיחות וביטחון. ההגה מדוייק, בעל משקל נכון אבל לא מציע יותר מכך, והבלמים נשכניים. באופן מוזר לא הצלחתי למצוא באטקה תנוחת נהיגה נוחה בשל סידור דוושות גבוה. אבל זה כנראה יפריע פחות בגרסאות האוטומטיות.

סיאט אטקה במבחן דרכים. אתר יצרן
סיאט אטקה במבחן דרכים/אתר יצרן

בונים חבילה

סיאט בעולם נמצאת בנסיקה. שנת 2015 היתה השנה הטובה ביותר שלה עם כ-400,000 מכירות והשנה היא צופה קצב מכירות גבוה עוד יותר בין היתר בזכות האטקה שמכניס את החברה לנישה חדשה. אטקה עוד לא צפוי להיות רב מכר, אבל בעוד כשנה צפויה סיאט להציג קרוסאובר קטן יותר שיבסס את המותג הספרדי/גרמני בתחום הקרוסאוברים.

גם בישראל סיאט קוצרת הצלחות, בעיקר עם איביזה שמתומחרת בגרסת הבסיס באופן מאוד תחרותי. ביכולתו של אטקה לתרום משמעותית למכירות המותג גם בישראל ולהוות אלטרנטיבה ללקוחות ספורטאז//טוסון שכרגע תופסים חלק נכבד מהשוק. כדי שאטקה יצליח במשימה זו, עליו להיות מתומחר באופן אגרסיבי גם כן, כלומר בגזרת ה-140,000 שקלים. כבר יש לו את המראה הנכון, הממדים הטובים, והוא מציע יתרון עם יחידת כוח חזקה וחסכונית יותר משל צמד הקוריאניות. צריך רק לקוות כאשר הוא יגיע אלינו, לקראת סוף שנה זו או תחילת שנה הבאה, הוא גם יוצע עם אבזור המותרות ואבזור הבטיחות הנכון.

הכתב היה אורח חברת צ'מפיון מוטורס בספרד

עוד בוואלה! רכב:
נהיגה ראשונה: סיאט איביזה קופרה החדשה
סיאט לאון קופרה כבר עם 290 כ"ס
לייק אחד ואתם בקהילה המוטורית הגדולה בישראל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully